Vattnet rinner ut på 240, problemet löst. Nytt problem (bilder)

Keps_nille
7 augusti 2009 · 271 Inlägg

Hej, idag var jag var ute med 240in för första gången och allting fungerade bra, förutom att det lukta lite soppa efter att jag hade tankat, jag gick ut och kollade under och allt såg fint ut.

När jag kom hem efter 1 timmes lugn körning så rinner allt vatten ut på gatan, hela kärlet töms, det kommer inte från kylaren, det känns mer som att det är under motorn. Jag kollade packningen runt vattenpumpen och det verkade inte läcka där. Provade att hälla i tills kärlet var fullt, sen rann det ut igen?

Någon som kan tro sig veta felet?

Senast redigerat av Keps_nille (10 augusti 2009)

_DamnIt R1 driver!
7 augusti 2009 · 5 128 Inlägg

Har du kollat varenda kylarslang?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 augusti 2009 · 5 650 Inlägg

låter som de gammla hederliga S slangarna till värmepaketet de brukar ha en förmåga och kunna gå . kolla dom

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Keps_nille
7 augusti 2009 · 271 Inlägg

Jag har kollat alla slangar.  Vart sitter frostbrickorna?

kalle_kalle
7 augusti 2009 · 2 914 Inlägg

Keps_nille skrev:
Jag har kollat alla slangar.  Vart sitter frostbrickorna?

under toppen på sidan (innanför grenröret)

snurbo_diesel Egen företagare
7 augusti 2009 · 864 Inlägg

Sen kan det även vara röret som går från vattenpumpen och bakom motorn som kan läcka.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Hilmer
7 augusti 2009 · 1 789 Inlägg

Om vattnet rinner av direkt borde det vara ovanligt lätt att felsöka, det bör vara ordentligt blött wink
Personligen skulle tippa på att det är den övre slangen till värmepaketet som gett sig, går mellan topp och anslutningen i torpedväggen.

Keps_nille
7 augusti 2009 · 271 Inlägg

Tack för förslag. Imorgon ska jag ta bort hasplåten under så att man kan se lite bättre! Känner mig inte på något meckar humör just nu så därför är jag lite seg.
Konstigt nog så har ingen nämnt vattenpumpen, min första idé var just packningen till pumpen, men jag kan inte se att det läcker därifrån. Ska som sagt kolla närmare på det imorgon smile

Keps_nille
8 augusti 2009 · 271 Inlägg

Nu har jag lokaliserat vattnet, det kom ifrån vattenpumpen.

Idag har jag tagit bort den och bytt alla 3 packningar till nya, och nu när jag äntligen har fått ihop allt så visar det sig att det första som händer när jag fyllt i vatten och startar är att det rinner på engång, då ser jag att det kommer från hålet under pumpen sad Fattar inte vad det beror på

Drönirettab
8 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Har du fått gummiringen helt rätt när du monterade fast pumpen?

Om jag inte minns fel så kan packningen lätt vika sig när man sätter pumpen på plats, lite beroende på hur man monterar pumpen. Då tätar den inte utan det läcker direkt. Men det var ganska länge sedan jag bytte pump så jag kan minnas fel. smile

Förresten, det var kanske den övre gummiringen jag tänkte på. hmm

Senast redigerat av Drönirettab (8 augusti 2009)

Keps_nille
8 augusti 2009 · 271 Inlägg

Ja nu är det ju så att det läcker inte från någon skarv utan det är från avtappningshålet? som sitter under pumpen

Amazon_123GT Driifter;)
8 augusti 2009 · 1 630 Inlägg

vad för jäkla hål?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Melin Trafikledare
8 augusti 2009 · 563 Inlägg

Ett hål som är pluggat med en liten insex utan skalle eller hur man ska förklara,
den sitter strax under vattenpumpen..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Amazon_123GT Driifter;)
8 augusti 2009 · 1 630 Inlägg

okej men de finns insex lr ? isf e de väl bara skruva ut o på med packningsklister?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Keps_nille
8 augusti 2009 · 271 Inlägg

Melin skrev:
Ett hål som är pluggat med en liten insex utan skalle eller hur man ska förklara,
den sitter strax under vattenpumpen..

Insex? det sitter det inte på min, enligt Haynes boken ska det bara vara ett hål där

Keps_nille
8 augusti 2009 · 271 Inlägg

Melin skrev:
Ett hål som är pluggat med en liten insex utan skalle eller hur man ska förklara,
den sitter strax under vattenpumpen..

Är du säker på att det ska sitta en skruv där? Jag såg inga gängor

Amazon_123GT Driifter;)
8 augusti 2009 · 1 630 Inlägg

de e inget jag känner igen alls det därtongue

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Drönirettab
8 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Så här står det i Haynes:

"Vattenpumpar har ventilationshål. Om pumptätningen skadas läcker kylvätska ur hålet. Man behöver i regel en ficklampa för att hitta hålet på undersidan av pumpen."

Inget som jag kommer ihåg då jag bytte pump iaf.

Keps_nille
8 augusti 2009 · 271 Inlägg

Drönirettab skrev:
Så här står det i Haynes:

"Vattenpumpar har ventilationshål. Om pumptätningen skadas läcker kylvätska ur hålet. Man behöver i regel en ficklampa för att hitta hålet på undersidan av pumpen."

Inget som jag kommer ihåg då jag bytte pump iaf.

Precis, men då betyder det att det inte ska vara någon skruv där eller?

Drönirettab
8 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Måste nog kika hur det ser ut på min 240.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang