Vattnet rinner ut på 240, problemet löst. Nytt problem (bilder)

hin_ken
8 augusti 2009 · 22 Inlägg

sitter tömnings tapp i mässing i blocket .kolla så den siter ått. tappen sitter alledess under grenröret.

Chevrolet chevelle "malibu" (1969)
Keps_nille
9 augusti 2009 · 271 Inlägg

Bytte packningen igen och gjorde om allt mycket seriösare men den läckte lik förbannat ändå, känns som att nästa grej blir att köpa ny vattenpump

Draike ▬▬▬▬▬▬▬
9 augusti 2009 · 106 Inlägg

Vattenpumpen är slut, köp ny. Hjälper inte att byta packningar.

▬▬▬▬▬ ᴺᴱᴹᴼᴿᴵᴬᴻ | ²ººᴳᴸᵀ ▬▬▬▬▬
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
Keps_nille
9 augusti 2009 · 271 Inlägg

Vattnet rinner ut även fast motorn är avstängd och kall, någon som vet vad en ny pump kostar på Volvo?

262turbo
9 augusti 2009 · 1 004 Inlägg

Keps_nille skrev:
Vattnet rinner ut även fast motorn är avstängd och kall, någon som vet vad en ny pump kostar på Volvo?

ring volvo i morgon dom vet helt säkert vad dom själva tar för en pump...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
groze
9 augusti 2009 · 564 Inlägg

Det är nog det hålet som brukar kallas för skvallerhål. När det läcker där är det dags att byta pumpen. Skönt att du hittat läckan iaf! smile

Mvh Johan

Keps_nille
9 augusti 2009 · 271 Inlägg

Ja så måste det vara, far till Volvo och köper nytt imorgon återkommer om hur det gick

Keps_nille
10 augusti 2009 · 271 Inlägg

Sådärja, nu har jag bytt pump och allt och nu är den läckage fri big_smile
Men då går vi på nästa problem som uppstod när jag startade upp den så märkte jag av väldigt lätta vibrationer i ratt och kaross, jag tror att det kan ha något med den här historien att göra :

Jag skulle skruva dit sista muttern på vattenpumpen och då ramlade den ner i den nedersta kamremskåpan hmm Så jag var tvungen att ta bort den, den satt med någon liten skruv och bakom jättehjulet som dom 2 st fläkträmmarna går på och den 3:e som går upp till styrservon. Då fick jag ta bort det drevet som satt med en 24 hylsa och sen var det bara att ta bort kåpan och ta fram muttern.

När jag skulle skruva tillbaka den så såg jag att det var ett krysskilsspår (om det nu är det) men det fanns ingen krysskil och jag hittade ingen under bilen som jag kanske skulle kunna ha tappat, frågan är nu, kan kan jag ha skruvat dit hjulet snett på något sätt? Jag tycket själv att det ser ut som hjulet wobblar när motorn är igång, vet inte om det ska vara så eller ej, eller ska det vara en krysskil där som jag har tappat?


Vart ganska långt hoppas någon orkar läsa och förstår vad jag menar, ska lägga in lite bilder också



http://forumbilder.se/images/eb0200950131P26a9.jpg


http://forumbilder.se/images/ac0200950318P9f32.jpg


http://forumbilder.se/images/240200950425P7bfd.jpg


http://forumbilder.se/images/bb0200950539Pc5df.jpg

Remiss
10 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

Om jag inte har helt fel för mig är det bara en markering på när du vid kamremsbyte ska sätta hjulet på rätt plats..Alla tre markeringarna (på hjulet, på motorn och på axeln) ska vara samma..I ditt fall ska du sätta tillbaka hjulet så att det håller ihop med markeringen på axeln bara.


Mvh

turbotompa fritidsprofessor
10 augusti 2009 · 1 197 Inlägg

Titta på din näst sista bild, där har du vevaxeln. Bry dig inte om krysskilsspåret, det är till för att kamdrivningen ska hamna rätt. Kamdrivningen är det som syns i hålet, klockan halv 9 på drevet är det ett jack, en utbuktning, den ska greppa i motsvarande uttag i det stora remhjulet. Det är kanske det du missat om du stirra dig blind på krysskilsspåret?

mvh// tompa

EDIT: Styrningen till remskivan sticker inte ut som den ska på din bild, vad det nu beror på. Har du haft isär det och satt ihop det avigt på nåt sätt, kommer inte ihåg exakt i vilken ordning det ska sitta, är så sällan man har isär det. Den ska iaf sticka ut litegrann och passa ihop med uttaget i remskivan

Senast redigerat av turbotompa (10 augusti 2009)

Keps_nille
11 augusti 2009 · 271 Inlägg

Fick ihop det till slut igår, kändes som att jag gjorde lite väl stor sak av allting tongue

Turbotompa : Jag gick iväg och kollade på en b230 som låg i skogen och tog bort remskivan på den och såg jag att det inte var någon krysskil där heller då började jag fatta att det inte ska vara någon krysskil där. Mycket riktigt som du säger så stack styrbläcket ut mycket mer på rovan i skogen, med lite 5-56 så gled min på som den skulle, vid starten var alla vibrationer borta och skivan wobblade inte över huvudtaget. Tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang