2815
Sök

Kylarvätska läcker volvo 960, blött under förarmattan.

3 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Hej,
jag har problem med min volvo 960 automat. Jag har upptäckt att det är blött under mattan i förarsätet, det är troligtvis kylarvätskan som läcker, för när jag kollade i kylarvätske behållaren under motorhuven var den helt tömd. Sen är vätskan lite oljig, och genomskinlig så jag tror att det är kylarvätska som rinner.

Min första fråga är:
-om jag regelbundet kontrollerar kylarvätskan, så att det alltid finns vätska i behållaren, kan jag fortsätta köra trots att det är läckage? Är det farligt för motorn? (Ska i dagarna åka ca 100 mil, och vet inte om jag hinner fixa det innan dess.

-jag har försökt att plocka bort mattan och se efter, men det är svårt. Måste man ha några specialverktyg för att "knipsa" i och ur platstdetaljerna ?

Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Vänligen
Isyan.

820 Inlägg
7 augusti 2009
Grattis ditt värmepaket har pajat.. sad Känner ett par polare som har råkat ut för samma problem dock inte med Volvo men det var exakt samma symptom som du beskrev. Det du kan ju göra som ren nödlösning är att koppla ihop slangarna med kylarvatten som går in i kupen(svårt att beskriva utan bild) så vattnet bara går runt i motorummet, dock får du ju ingen värme då men det är som sagt en nödlösning.

Hoppas det hjälpte smile

Om man säger

311 Inlägg
7 augusti 2009
Det brukar vara plastventilen som spricker, skitenkelt att byta. Kolla där vattenslangen går in i torpedväggen, på förarsidan. Slangen går in i en "plastkoppling", som med tiden brukar spricka så att vattnet rinner in under mattan på förarsidan.

Sök