Gps vs hastighetsmätare

Kenny-83 Företagare & YouTuber
9 augusti 2009 · 1 940 Inlägg

Jag har köpt in en navigon 8310 (tror det var så den hette) och ser nu att hastigheten den uppger att fordonet färdas saktare än hastighetsmätaren på bilen. Vilken visar rätt tror ni?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
twin_cam Smålänning
9 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

GPS:en.

Hastighetsmätare på bilar visar i stort sett alltid för mycket... För att det ska finnas lite marginaler med däck o så.

enda bilarna jag vart med om som visat någotsånär rätt är Saab 900i (2km/h +), Skoda Felicia (0) och Volvo Valp (0)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MNKY
9 augusti 2009 · 184 Inlägg

Jag skulle säga att GPS'en visar rätt hastighet.

På de flesta bilar så visar hastighetsmätaren för mycket förutsatt att du kör med originalhjul.

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
9 augusti 2009 · 2 009 Inlägg

Japp GPS visar rätt och som dom andra säger så visar nästan alltid orginal hastighetsmätare förmycket.
Har du sen mindre däck visar den ännumer för mycke och sätter du på högre däck visar den mindre...
Tillverkarna har en medveten säkerhetsmarginal när dom tillverkar bilarna på runt 5 km/h. ibland mer ibland mindre.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Loci
10 augusti 2009 · 471 Inlägg

Jag har en Navigon 8110 som är uppgradera till 8310 ,och den visar ca 2-3 km/h mindre än bilens mätare.
Och då har jag även bytt mätare .
Har haft  2 st Navman(Ic 510 och 520) och 1 st Navigon 7000TE som alla 3 visade 4-5 km/h mindre än bilens mätare.

Volvo V60 "T4 Ocean Race" (2016)
Dale Sir
13 augusti 2009 · 291 Inlägg

GPS mäter den hastigheten du färdas i efter plan mark. I backar blir det lite fel men är iaf rätt mer noga än bilens mätare som har en säkerhetsmarginal som alla andra skrivit om. Tänk även på att hjulens omkrets påverkar bilens hastighetsmätare. Lufttryck, andra fälgar och däck eller slitna däck.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang