Volvo 240 GL -90 turbokonvertering, startar ej

volvobusen
9 augusti 2009 · 7 Inlägg

Hej jag har lakt i en en b230et motor från en 740. jag hade sätt ihop allt och den startade och den gick fint tyckte jag. jag körde några vändor med den men nästa dag startade den inte. det finns gnista men stiften är torra. jag kör med dom vanliga GL styrboxarna om det har någon stor betydelse har även turbo boxarna liggandes. Det är LH 2,4. jag har kollat bränsle pump och bränslets väg fram till spridarna. men det kommer ingen bensin genom dom:/har även fått felkoderna 123 och 224. kan det vara något el fel:/ eller måste jag ha turbo boxarna i tycker det är konstigt eftersom han gick nästan hela dagen och sen inte ett liv???
är jätte tacksam för svar:)

Volvo Amazon "amazing 62" (1962)
Crille88
10 augusti 2009 · 1 353 Inlägg

123 och 224 är juh typ tempgivarsignaler och sånt. o tror den att motorn e kall så fettar den på rätt fint. så kolla..
provat o dra igång den?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Sharky
10 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Har du flyttat över alla givare från din orginal motor?
Givarna tillhör sprutet och inte motorn.

Hur gjorde du med svänghjul och tändtrigger? Satte du svänghjulet rätt?

Vilka spridare kör du med?  Du vet väl att om är lågohmiga så måste du ha turbons förkopplingsmotstånd.

/Göran

O.T. Du vet att du inte kan besikta (lagligt) med denna motor.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvobusen
10 augusti 2009 · 7 Inlägg

Crille88 skrev:
123 och 224 är juh typ tempgivarsignaler och sånt. o tror den att motorn e kall så fettar den på rätt fint. så kolla..
provat o dra igång den?

okej jag har flyttat över temp givaren från den orginala motorn. om det har någon betydelse. insprut och sånt är bytt allt  och när vi prova å dra igång den va dä inte ett liv heller men då blev han drängt i bensin verkade det som för dä var fyllt i grenröret:/

Volvo Amazon "amazing 62" (1962)
volvobusen
10 augusti 2009 · 7 Inlägg

Sharky skrev:
Har du flyttat över alla givare från din orginal motor?
Givarna tillhör sprutet och inte motorn.

Hur gjorde du med svänghjul och tändtrigger? Satte du svänghjulet rätt?

Vilka spridare kör du med?  Du vet väl att om är lågohmiga så måste du ha turbons förkopplingsmotstånd.

/Göran

O.T. Du vet att du inte kan besikta (lagligt) med denna motor.

ja el tempgivaren bara är flyttad från från GL motorn. svänghjulet sitter rätt. det är också från GL motorn allt. okej vart sitter det förkopplingsmotståndet?
/micke

Volvo Amazon "amazing 62" (1962)
Sharky
10 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Förkopplingsmotståndet sitter bara på turbobilarna (med LH2.4) och sitter då ovanför batteriet. Ser ut som fyra cigaretter i ett plåtsvep.
Kör man med (lågohmiga) turbospridare utan motstånden så knäcker du insprutningsboxen.

Men rent generellt så om du kör med turbospridare och GL-boxar så kommer du att dränka motorn i bensin.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvobusen
11 augusti 2009 · 7 Inlägg

okej:) du verkar vara duktig på detta:) men jag kör ju med lh 2,4 och från första början när den startade så fick den väldigt mycket bensin så dä drängte den men sen nästa dag när jag körde lite här hemma jämt en sväng så tvärdog den och inte ett liv sedan dess. kan det vara så att insprutningsboxen gick sönder då? för nu kommer det ingen bensin alls. och förut kunde det räcka med att jag körde på starten ca 5-10 sekunder så va stiften väldigt blöta.
men om jag nu kopplar på ett sådant förkopplingsmotstånd finns det då någon möjlighet att köra med insprutningsboxen från b230f motorn som satt i eller är jag tvungen att byta??
är tacksam för svaren jag fårsmile
/Micke

Volvo Amazon "amazing 62" (1962)
Sharky
11 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Först och främst måste du matcha storlek på spridare mot box. Sätter du dit större spridara e än vad boxen är avsedd för så kommer du att spruta in för mycket bensin. (såvida man inte kompenserar med att ändra storlek på luftmassemätare och/eller skaffa chip som är avsedda för andra/större spridare).

Vilka spridare kör du med?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvobusen
12 augusti 2009 · 7 Inlägg

okej jag kör med dom gröna som sitter orginal på en b230 ft:P

Volvo Amazon "amazing 62" (1962)
Sharky
12 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Då är dom dels lågohmiga och dels för stora.
Lågohmiga och inga förkopplingsmotstånd innebär bränd box (förr eller senare)
För stora i förhållande till vad boxen tror innebär för mycket soppa och innebär att boxen försöker reglera röven av sig med lambdasignalen för att försöka få motorn att gå normalt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvobusen
17 augusti 2009 · 7 Inlägg

Sharky skrev:
Då är dom dels lågohmiga och dels för stora.
Lågohmiga och inga förkopplingsmotstånd innebär bränd box (förr eller senare)
För stora i förhållande till vad boxen tror innebär för mycket soppa och innebär att boxen försöker reglera röven av sig med lambdasignalen för att försöka få motorn att gå normalt.

/Göran

okej:) har inte bleve så mycket grejjing mä bil nu men jag har bytt boxen och nu får han bensin igen men som sakt vad för mycket. så boxen hade nog bränt nu har jag satt i dom gula GL spridarna trodde dä skulle göra någon skillnad . Men kunde inte märka någon skillnad. Har fortfarande kvar felkoderna 224 och 123 har provat och raderat dom men dom kommer tillbaka igen:/

/Micke

Volvo Amazon "amazing 62" (1962)
Sharky
17 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Bra Micke, nu har du ett läge så att du kan börja felsöka. Tyvärr vet jag inte så här på distans vad det kan vara men det finns listiga gossar i Arvika som säker kan hjälpa dig om du kör fast.
Ante Karlsson är en finurlig man om du känner honom.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvobusen
18 augusti 2009 · 7 Inlägg

Sharky skrev:
Bra Micke, nu har du ett läge så att du kan börja felsöka. Tyvärr vet jag inte så här på distans vad det kan vara men det finns listiga gossar i Arvika som säker kan hjälpa dig om du kör fast.
Ante Karlsson är en finurlig man om du känner honom.

/Göran

okej. jag ska ta mä bil te fordon nu när jag börjar, där är det väl oftast någon som vet. jag kanske vet vem han är. Är det han som heter lagerknack här på garaget? eller dä kanske är någon annan.
/micke

Volvo Amazon "amazing 62" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang