2957
Sök

Vad ska man tänka på när man ska bygga ett eget insug ?

Avstängd
424 Inlägg
2 september 2009
evil_ananas skrev:
När kolven går nedåt så skapas väl ett undertryck som "suger" i sig bensin/luft blandningen

Jo, om jag inte är hög på kaffe nu så är det så det är konstruerat.

team Svineri. Volvos under construction.

130 Inlägg
2 september 2009
turbo5a skrev:
evil_ananas skrev:
När kolven går nedåt så skapas väl ett undertryck som "suger" i sig bensin/luft blandningen

Jo, om jag inte är hög på kaffe nu så är det så det är konstruerat.

kanske lite grann, men det normala lufttrycken som är runt 930hpa gör att luften trycks in såväl som sugs in.

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 september 2009
suger kaffekoppen i sig kaffet ur termosen?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
424 Inlägg
2 september 2009
torpis skrev:
suger kaffekoppen i sig kaffet ur termosen?

Du skulle bara veta vilka high performance fika verktyg jag använder mig av torpis.. Kan inte köpas för pengar!

Nej det gör den inte. Bara jag som inte riktigt hänger med alltid, men vill ändå dela med mig av synpunkter.

Mvh

team Svineri. Volvos under construction.

Eliminator
1 441 Inlägg
2 september 2009
Ähummm, du har ett vaccum i insuget, så på sätt och vis är det "sug" motor. Insugsvolymen bör vara i paritet med hur mycket cfm förgasaren levererar,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

502 Inlägg
5 september 2009
ja lufttrycket är runt 100kpa, men det är ju på grund av att det är ett vakuum i cylindern, dvs mindre än 100kpa, som gör att luften vill komma in.. så ja man kan väl både säga att luften sugs och trycks, beror på hur man ser på saken

tänk er en ubåt i havet, om skrovet går sönder, sugs vatten in i ubåten eller trycks det in..
Senast redigerat av JoeyJ (5 september 2009)

198 Inlägg
7 september 2009
Det är det omgivande trycket, som är högre, som får in luften i motorn och trycker in vattnet i ubåten.

1332 - Överjävlig

SHRA Borås
54 Inlägg
10 september 2009
torpis skrev:
r3c skrev:
_Wallis_ skrev:
Turbo eller Sug motor?
Kan vara en fördel att veta för dem som kan ge tipps smile
//Wallis

Spelar faktiskt ingen roll då även en överladdad motor suger i sig luften smile

det har visst en betydelse med tanke på om man använder plenum eller inte och hur plenumet utformas osv...   en sugmotor kan mycket väl ha ett tunnt lätt kolfiberplenum medans en turbomotor som laddar 3bar behöver en annan konstruktion som klarar av övertrycket.

en poäng , men många bygger sina plenum så svaga för att spara vikt så att en redig baktändning skrotar plenumet.

SHRA Borås
54 Inlägg
10 september 2009
evil_ananas skrev:

Rätt , och man får ladda på MYCKET innan man pressar i luften i motorn.

SHRA Borås
54 Inlägg
10 september 2009
MTPerformance skrev:
nej det kan jag väl inte hålla med om att det inte spelar nån roll man bygger dom ganska olika...

Det får du nog vidareutveckla lite. På vilket sätt bygger man dom olika?

198 Inlägg
11 september 2009
r3c skrev:
evil_ananas skrev:

Nej! Fel! Det är det omgivande trycket, i princip det atmosfäriska om man inte kör överladdat, som fyller cylindrarna med luft/bränsleblandning. Motorn suger inte i sig luft!

1332 - Överjävlig

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 september 2009
Habobo skrev:
r3c skrev:
evil_ananas skrev:

Nej! Fel! Det är det omgivande trycket, i princip det atmosfäriska om man inte kör överladdat, som fyller cylindrarna med luft/bränsleblandning. Motorn suger inte i sig luft!

Jag har precis varit i köket och låit kaffemuggen suga sig full wink     

lustigt att man i vissa fall använder hälla upp och i andra suga i sig.  Kanske för att luft är genomskinlig...  men å andra sidan häller man upp vatten också så det argumentet föll direkt :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

115 Inlägg
11 september 2009
Habobo skrev:
r3c skrev:
evil_ananas skrev:

I en sugmotor är det skillnaden mellan undertrycket i motorn och det atmosfäriska trycket. Undertrycket bestäms av bland annat kolvstorlek och hastigheten den rör sig med. Därför kommer motorn att "suga" i sig mer luft/bensin när motorn varvar mer.
I en turboladdad motor så ökar du lufttrycket över det atmosfäriska trycket och får en större skillnad mellan undertrycket i motorn och luften som förs in i motorn.

4 001 Inlägg
11 september 2009
evil_ananas skrev:
Habobo skrev:
r3c skrev:

I en sugmotor är det skillnaden mellan undertrycket i motorn och det atmosfäriska trycket. Undertrycket bestäms av bland annat kolvstorlek och hastigheten den rör sig med. Därför kommer motorn att "suga" i sig mer luft/bensin när motorn varvar mer.
I en turboladdad motor så ökar du lufttrycket över det atmosfäriska trycket och får en större skillnad mellan undertrycket i motorn och luften som förs in i motorn.

Får du någongsin ett tryck som överstiger det atmosfäriska när du kör N/A-motor?
Svar NEJ, alltså suger den inte i sig luft utan det atmosfäriska trycket utjämnas mellan insug & cylinder när insugsventilen öppnas just p.g.a atmosfäriska trycket.

Försök starta en N/A motor i ett rum som har 1 bar under atmosfäriskt tryck, hur mycket du än varvar startmotorn så kommer den inte att lyckas suga i sig någon luft.

Jag ska göra som Torpis och gå å låta kaffemuggen suga i sig lite kaffe

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

115 Inlägg
11 september 2009
kolvas skrev:
evil_ananas skrev:
Habobo skrev:

Får du någongsin ett tryck som överstiger det atmosfäriska när du kör N/A-motor?
Svar NEJ, alltså suger den inte i sig luft utan det atmosfäriska trycket utjämnas mellan insug & cylinder när insugsventilen öppnas just p.g.a atmosfäriska trycket.

Försök starta en N/A motor i ett rum som har 1 bar under atmosfäriskt tryck, hur mycket du än varvar startmotorn så kommer den inte att lyckas suga i sig någon luft.

Som jag skrev så är det inte ett övertryck i en sugmotor, det är bara ett atmosfäriskttryck och ett undertryck i motorn. Då insugsventilerna öppnas kommer luft/bensinblandningen att "sugas" in i motorn och trycket kommer att neutraliseras.
Det är grundläggande för ottomotorns funktion.

Enligt ditt exempel så är skillnaden mellan motorns undertryck och -1 bar tryck oftast negativt då en motor inte har 1 bars undertyck i sig, därför kommer luften inte sugas in i motorn och den kommer inte att starta.
Senast redigerat av evil_ananas (11 september 2009)

4 001 Inlägg
11 september 2009
evil_ananas skrev:
kolvas skrev:
evil_ananas skrev:

Som jag skrev så är det inte ett övertryck i en sugmotor, det är bara ett atmosfäriskttryck och ett undertryck i motorn. Då insugsventilerna öppnas kommer luft/bensinblandningen att "sugas" in i motorn och trycket kommer att neutraliseras.
Det är grundläggande för ottomotorns funktion.

Enligt ditt exempel så är skillnaden mellan motorns undertryck och -1 bar tryck oftast negativt då en motor inte har 1 bars undertyck i sig, därför kommer luften inte sugas in i motorn och den kommer inte att starta.

Har du någonsin kopplat en vaccummätare på en motor? öppna fullt spjäll och se hur mycket vaccum du får.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Slav
1 454 Inlägg
11 september 2009
Sokrates skrev:
Ähummm, du har ett vaccum i insuget, så på sätt och vis är det "sug" motor. Insugsvolymen bör vara i paritet med hur mycket cfm förgasaren levererar,,,,

/Tommy.

Ända gången du har vacuum i ett insug är när spjället är stängt.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

10 287 Inlägg
11 september 2009
Om du definierar "vakuum" som undertryck relativt omgivande atmosfärstryck så är det inga problem att ha vakuum (undertryck) även med delvis öppet spjäll.

/Göran

Henka_ skrev:
Ända gången du har vacuum i ett insug är när spjället är stängt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SHRA Borås
54 Inlägg
11 september 2009
kolvas skrev:
evil_ananas skrev:
Habobo skrev:

Svar NEJ

Faktiskt smilekan det bli ett minimalt övertryck i insuget på en icke överladdad motor pga backpulser, men det är ett annat kapitel.
Senast redigerat av r3c (11 september 2009)

115 Inlägg
11 september 2009
Har du någonsin kopplat en vaccummätare på en motor? öppna fullt spjäll och se hur mycket vaccum du får.

Tyvärr inte men det hindrar inte att det är vakum(undertryck) i motorn. Annars skulle du få stå där och försöka pumpa in luft/bensin i motorn.

Om du definierar "vakuum" som undertryck relativt omgivande atmosfärstryck så är det inga problem att ha vakuum (undertryck) även med delvis öppet spjäll.

/Göran

smile

Sök