3977
Sök

Problem med laddning Saab 9000 GLE -91-

2 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
Har ett konstigt problem med laddningen med batteriet på min saab 9000 -91-
Började i onsdags så började batteri lampan lysa , stängde av bilen och efter 5 min startade jag den så hade batteri lampan slocknat men började lysa igen efter cirka 500 m.

Låtit bilen stå efter jag kom hem i onsdags tills idag söndag för att kolla igen och då kunde jag köra en halv mil innan jag stannade och under hela den resan var lampan släckt  alltså den gav ordentligt med volt när lampan var släckt 13.5 +.

Efter 30 minuter skulle jag åka hem då började lampan lysa igen och nu ligger volten på 11.4 och går väldigt sakta ner i spänning.

Vad kan detta vara för fel? har jag dåligt batteri? har jag dålig generator? är det fel på regulatorn?
Eller kan det vara att det är glapp någonstans?

Daniel.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 augusti 2009
testa o byta batteri, kan simpelt vara den, annars kolen på generatorn som är slut, kan även bara så att du måste byta B+ kabeln från generatorn till batteriet.

Mvh Patrik

2 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Tack för ditt svar Patrik
Nu har en vän varit här och kollat på lite "grejer"
Först så knackade han på generatorn då började batteri lampan lysa starkare.
Men efter det så satte han jord från generatorn till karossen då slocknade lampan helt.
Så det kan ju bara utesluta att det är ett kasst batteri iallafall.

Så antingen nu är det jordfel, elfel eller taskigt med kol i generatorn.
Det är endast mina beräkningar det kan säkert vara mer fel än så nu....

21 761 Inlägg
17 augusti 2009
Ta ur kolen och inspektera dels hur de ser ut och dels hur det ser ut på släpringarna inuti generatorn. Undersök alla kablar på generatorn, se till att generatorn har en bra jordkontakt med motorblock/kaross.

Sätt även batteriet på laddning, det har mest troligt blivit en del urladdat av det här strulet. smile

Sök