Saab 9000 CSE startar ej

Rallykungen Lastbilschaufför
17 augusti 2009 · 125 Inlägg

Hej. Jag har ett problem med min Saab 9000 CSE av årsmodell 94. Problemet är att motorn inte startar. Startmotorn verkar dra runt motorn som den ska men motorn startar ändå inte. Detta problemet började igår. Jag hade flyttat min bil så att pappa skulle kunna komma ut med sin bil ur garaget och då startade den på en gång. En timme senare skulle jag flytta på bilen igen för att pappa skulle kunna komma in i garaget och även då startar den galant. Sen på kvällen när jag skulle flytta in bilen i garaget igen så ville bilen inte starta. Man hör att startmotorn drar runt motorn som den ska men ändå så startar inte bilen. Jag har flyttat på bilen korta sträckor då jag har fixat med bilen. Denna saaben har en liten display där man kan se lite hur batteriet mår om man säger så. Batteriet är ett 12 volts batteri av mycket hög kvalitet och när jag kollar på mätaren så visar den 11,1 volt. Så batteriet verkar ju vara ok. Märket på batteriet är Vorta. Idag var jag på biltema och köpte startkablar och kopplade mellan farfars Saab 9-5 och min bil. Så när det var gjort startade vi hans bil och sen min. När jag kör startmotorn så sjunker volttalet från 11,1 till ungefär 7,4. Men fast vi har kopplat startkablar och har farfars bil igång så vill ändå bilen inte starta(ja, jag har kopplat kablarna rätt). Så nu undrar jag varför den inte vill det. Kan det vara tändspolen som kan vara kass. Jag tror inte att det är generatorn och "laddaren" i bilen är enligt BS bilservice i Landskrona i mycket gott skick(farfar brukar serva bilen där). Jag tror det är batteriet. Kan det vara det tro? Tacksam för alla svar jag kan få.

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
falmo
17 augusti 2009 · 473 Inlägg

ett vanligt fel på 9000 är bränslepumpen som hakar upp sig
du kan kolla detta på enklast sätt genom att du lyssnar noga när du sätter på tändningen om du då får ett brummande ljud från tanken så funkar den om den inte startar då är inte detta felet annars så får du byta ut den och pumpen sitter i tanken liggandes i en hinkliknande plastbytta en liten rund rackare inte allt för billig . du kommer åt den genom en lucka i baggaget eller under baksätet kommer inte riktigt ihåg vilket det var . lossa ledningar Obs se till så du sätter dit dem rätt efter som den ena är sugledning och den andra retur . plocka sedan upp hela skiten byt själva motorn och så ner men allt igen  good luck

agadiffen
17 augusti 2009 · 739 Inlägg

skulle det visa sig att pumpen är död ´har ja en helt ny till salu smile

Senast redigerat av agadiffen (17 augusti 2009)

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
17 augusti 2009 · 120 Inlägg

Din bil startar aldrig under 10 volt.
Det är för lite kräm.


Börja med att
testa ett annat batteri.

Funkar det då, så kan det vara så att du
har glömt lysena eller något liknande när
du gick ifrån bilen sista gången. Ta då ditt
nuvarande batteri och sätt det på laddning.
Har du köpt ditt batteri inom ett år så kan man stryka
problemet med att batteriet är skrot, utan mer
troligt att batteriet behöver laddas då du bara
har kört den mindre sträcker, antagligen runt
bostaden då du har grejat med den.

Ett batteri laddas inte tillräckligt om bilen
används vid korta sträckor.

Mvh

Stefan

Senast redigerat av RallySaaben85 (17 augusti 2009)

Rallykungen Lastbilschaufför
17 augusti 2009 · 125 Inlägg

falmo skrev:
ett vanligt fel på 9000 är bränslepumpen som hakar upp sig
du kan kolla detta på enklast sätt genom att du lyssnar noga när du sätter på tändningen om du då får ett brummande ljud från tanken så funkar den om den inte startar då är inte detta felet annars så får du byta ut den och pumpen sitter i tanken liggandes i en hinkliknande plastbytta en liten rund rackare inte allt för billig . du kommer åt den genom en lucka i baggaget eller under baksätet kommer inte riktigt ihåg vilket det var . lossa ledningar Obs se till så du sätter dit dem rätt efter som den ena är sugledning och den andra retur . plocka sedan upp hela skiten byt själva motorn och så ner men allt igen  good luck

då är det nog inte bränslepumpen. var ute och kollade precis. och jag hörde ett brummande ljud från bakre delen av bilen. men ska för säkerhets skull be farfar stå där bak och lyssna när jag slår på tändningen

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
17 augusti 2009 · 125 Inlägg

agadiffen skrev:
skulle det visa sig att pumpen är död ´har ja en helt ny till salu smile

okej. va bra. men tror inte att det e bränslepumpen.

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
17 augusti 2009 · 125 Inlägg

RallySaaben85 skrev:
Din bil startar aldrig under 10 volt.
Det är för lite kräm.


Börja med att
testa ett annat batteri.

Funkar det då, så kan det vara så att du
har glömt lysena eller något liknande när
du gick ifrån bilen sista gången. Ta då ditt
nuvarande batteri och sätt det på laddning.
Har du köpt ditt batteri inom ett år så kan man stryka
problemet med att batteriet är skrot, utan mer
troligt att batteriet behöver laddas då du bara
har kört den mindre sträcker, antagligen runt
bostaden då du har grejat med den.

Ett batteri laddas inte tillräckligt om bilen
används vid korta sträckor.

Mvh

Stefan

vet inte riktigt när farfar införskaffade detta batteriet. men han ska köpa ett nytt batteri till bilen

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
18 augusti 2009 · 125 Inlägg

det är inte bränslepumpen. jag hörde ett brummande ljud när jag slog på tändningen. vad kan det då vara om det inte är batteriet?

Senast redigerat av Mitsubishipower (18 augusti 2009)

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
jonTe
18 augusti 2009 · 5 710 Inlägg

Mitsubishipower skrev:
Kan det vara tändspolen som kan vara kass.

Bilen har ingen tändspole....men en hel del andra tändattiraljer som skulle kunna fela.
Provat att spruta in startgas i insuget och göra ett startförsök?
Är den stendöd på det = du har ingen tändning
Startar den = du har ingen soppa.

Hoppar varvräknaren i bilen när du kör på starrtmotorn?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Rallykungen Lastbilschaufför
18 augusti 2009 · 125 Inlägg

jonTe skrev:

Mitsubishipower skrev:
Kan det vara tändspolen som kan vara kass.

Bilen har ingen tändspole....men en hel del andra tändattiraljer som skulle kunna fela.
Provat att spruta in startgas i insuget och göra ett startförsök?
Är den stendöd på det = du har ingen tändning
Startar den = du har ingen soppa.

Hoppar varvräknaren i bilen när du kör på starrtmotorn?

mvh Jonas

jaså, har den inte det. det hade jag för mig. vi har plockat ur batteriet ur bilen nu för farfar skulle ta med det till BS Bilservice. Dom har en sån apparat som kan kolla hur batteriet mår. Och den kan även kolla om batteriet går att ladda. Eller det var nåt sånt den skulle checka.

Om varvräknaren hoppar har jag inte noterat

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
lingua
18 augusti 2009 · 2 271 Inlägg

Inte för att det behöver va felet på din men hursom, min startade inte heller i somras.
Detta visade sig vara ett glappt tändningslås, men då tändes inte varningslamporna
i panelen under detta fenomen.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Henka_ Slav
18 augusti 2009 · 1 454 Inlägg

lingua skrev:
Inte för att det behöver va felet på din men hursom, min startade inte heller i somras.
Detta visade sig vara ett glappt tändningslås, men då tändes inte varningslamporna
i panelen under detta fenomen.

Har stundvis exakt samma problem som du hade, jag ruckar bara lite på nyckeln så tänds lamporna och det går att starta.. testa de du med mitsupower..

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
lingua
19 augusti 2009 · 2 271 Inlägg

Henka_ skrev:

lingua skrev:
Inte för att det behöver va felet på din men hursom, min startade inte heller i somras.
Detta visade sig vara ett glappt tändningslås, men då tändes inte varningslamporna
i panelen under detta fenomen.

Har stundvis exakt samma problem som du hade, jag ruckar bara lite på nyckeln så tänds lamporna och det går att starta.. testa de du med mitsupower..

Har det fortfarande jag med men har vant mig, drar nyckeln nån mm extra mot "startläget" så funkar det.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
19 augusti 2009 · 120 Inlägg

lingua skrev:
Inte för att det behöver va felet på din men hursom, min startade inte heller i somras.
Detta visade sig vara ett glappt tändningslås, men då tändes inte varningslamporna
i panelen under detta fenomen.

Lånar din kommentar som ett exempel:

Det är tillslaget i tändningslåset som brukar krångla vid dessa tillfällen.
Ett annat exempel är att man kan vrida nyckeln till startläge och startmotorn inte
slår till. Så det spelar ingen föga betydelse om lampor tänds/tändningen slås på eller ej,
ifall detta problemet har uppstått. Behöver man rycka å greja med nyckeln
för att bilen ska starta, så är det mycket troligt att tillslaget är kaputt.

Mvh

Stefan

Senast redigerat av RallySaaben85 (19 augusti 2009)

lingua
19 augusti 2009 · 2 271 Inlägg

RallySaaben85 skrev:

lingua skrev:
Inte för att det behöver va felet på din men hursom, min startade inte heller i somras.
Detta visade sig vara ett glappt tändningslås, men då tändes inte varningslamporna
i panelen under detta fenomen.

Lånar din kommentar som ett exempel:

Det är tillslaget i tändningslåset som brukar krångla vid dessa tillfällen.
Ett annat exempel är att man kan vrida nyckeln till startläge och startmotorn inte
slår till. Så det spelar ingen föga betydelse om lampor tänds/tändningen slås på eller ej,
ifall detta problemet har uppstått. Behöver man rycka å greja med nyckeln
för att bilen ska starta, så är det mycket troligt att tillslaget är kaputt.

Mvh

Stefan

Misstänke nåt sådant! Grejen med min är att startmotorn går men bilen startar endast då lamporna tänds.
Nu har jag inte gjort nåt åt min för det sker så pass sällan, men är det byte av tändningslås som gäller?
eller går det att byta "tillslaget"?

Ber om ursäkt för att jag lånar tråden.

//tompa

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Rallykungen Lastbilschaufför
19 augusti 2009 · 125 Inlägg

lingua skrev:
Inte för att det behöver va felet på din men hursom, min startade inte heller i somras.
Detta visade sig vara ett glappt tändningslås, men då tändes inte varningslamporna
i panelen under detta fenomen.

okej. men vet att det inte är tändningslåset heller för när vi hade batteriet kopplat(innan vi lämnade in det till BS Bilservice) så när jag slog på tändningen så tändes varningslamporna

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
20 augusti 2009 · 125 Inlägg

Henka_ skrev:

lingua skrev:
Inte för att det behöver va felet på din men hursom, min startade inte heller i somras.
Detta visade sig vara ett glappt tändningslås, men då tändes inte varningslamporna
i panelen under detta fenomen.

Har stundvis exakt samma problem som du hade, jag ruckar bara lite på nyckeln så tänds lamporna och det går att starta.. testa de du med mitsupower..

okej. när jag vrider nyckeln till startläget så hör man att startmotorn arbetar men sen händer inte mer. Misstänker att det e batteriet. Batteriet måste ha ett visst antal ampere för att motorn ska kunna starta och det kan väl då inte batteriet leverera då själva motorn inte startar

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
20 augusti 2009 · 125 Inlägg

lingua skrev:

RallySaaben85 skrev:

lingua skrev:
Inte för att det behöver va felet på din men hursom, min startade inte heller i somras.
Detta visade sig vara ett glappt tändningslås, men då tändes inte varningslamporna
i panelen under detta fenomen.

Lånar din kommentar som ett exempel:

Det är tillslaget i tändningslåset som brukar krångla vid dessa tillfällen.
Ett annat exempel är att man kan vrida nyckeln till startläge och startmotorn inte
slår till. Så det spelar ingen föga betydelse om lampor tänds/tändningen slås på eller ej,
ifall detta problemet har uppstått. Behöver man rycka å greja med nyckeln
för att bilen ska starta, så är det mycket troligt att tillslaget är kaputt.

Mvh

Stefan

Misstänke nåt sådant! Grejen med min är att startmotorn går men bilen startar endast då lamporna tänds.
Nu har jag inte gjort nåt åt min för det sker så pass sällan, men är det byte av tändningslås som gäller?
eller går det att byta "tillslaget"?

Ber om ursäkt för att jag lånar tråden.

//tompa

gör inget. bara det inte händer allt för ofta

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
20 augusti 2009 · 125 Inlägg

det var inte batteriet det var fel på. det är troligen tändkassetten. jag ska införskaffa en tändkasset imorn och så ska jag prova med den

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
21 augusti 2009 · 125 Inlägg

det var tändkasseten som felade. nu sitter en bättre begagnad i och nu startar bilen direkt


https://www1.garaget.org/gallery/archive/106589/743831_9dkban.jpg
den gamla tändkasseten




https://www1.garaget.org/gallery/archive/106589/743832_foej1f.jpg
den nya tändkasseten sitter nu i

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang