5517
Sök

Saab 9-3 oljeförbrukning och läckage?

2 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Efter att ha besökt några 9-3:or som sett ut att ha vänts på taket och släpats genom ett grustag hittade jag ikväll en som är bra i lacken. En -02:a som gått 9200 mil och full servicebok.

Men då fick jag en fundering gällande oljeförbrukningen. Ägaren har inte fyllt på sedan service i februari. Har sedan dess kört strax under 1000 mil. Oljestickan var nere vid mini markeringen. Vad är normalt förbrukning, känns som detta är mycket?

Bilen gav inte ifrån sig någon rök eller hade söl på marken under. Men var varmkörd och parkerad på grus.

Ska ta en ny provstart när den är kall men är lite oroad över detta. Vad är normal oljeförbrukning och var "brukar" det läcka om det inte går ut genom avgaserna?

Finns trådar här om bilar som drar olja och inte ryker och att då kolvar/kolvpackningar är problemet men det borde väl inte vara problem på en bil som gått under 10 000 mil?

Har tidigare ägt Volvo 850 och det här hade varit normal förbrukning på den, men det var en Volvo och den var 10 år äldre.

369 Inlägg
19 augusti 2009
Om bilen inte ryker blått eller liknande och inte heller läcker olja från motorn så ser jag inget problem i det hela.. Motorer tar olika mycket olja även om detta var ganska mycket.. Men värt att tänka på när du kollar på bilen är väl kanske vevhus ventilationen som saab har haft problem med? Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

2 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Problemet löst! Har just köpt en annan Saab smile

888 Inlägg
20 augusti 2009
Det är 1 liter mellan min och max på sträcket, och har den bara druckit 1 liter på 1000mil så är det helt normalt. många nya bilar får dricka 1 liter oja på 100mil och det är helt normalt enligt tillverkaren.

Sök