3240
Sök

V40 el fel

2 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
neutral Hej hoppas på att någon bilfantast kan hjälpa mig att komma på idèer om vad som kan vara fel på min bil. Det är så här  att jag  satt och väntade vid affären på frugan när hon handlade. Jag satt och lyssnade på radio, sen när hon kom gick inte bilen igång. Först efter ett tag startade den med kablar. Jag hoppas på att det är batteriet som spökar. Instrumentpanelen visar på ett fel i motorns el system. Först var det start spärren som lös och gick igång. Skall kolla batteriet det första imorgon bitti. Men tanken har slagit mig om det kan vara generatorn eller???, bilen är en v40 t4 98 och har hått som en klocka fram tills idag. Skulle bli glad om det är nån med ideÈr eller någon som har tips för jag är inte sugen på att punga ut en massa pengar på en gamel bil

3 714 Inlägg
20 augusti 2009
Kan vara batteriet som är kasst

Kan även blivit kortis någonstans då polaren hade samma med att startspärren gick i, dock så kunde bilen stendö under färd (dock en bmw)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

2 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
När jag kom ut idag och skulle kolla om batterit vattnet var lågt ( det var det  inte , det var fullt) startade bilen som vanligt och inga varnings lampor lös. Min tanke är att det är batt som är dåilgt eller att det inte laddas och i så fall måste det vara nåt med generatorn. Är jag helt ute och cyklar eller är jag på rätt spår??

1 043 Inlägg
22 augusti 2009
Troligtvis batteriet som är på väg att ge upp, kör till en verkstad och be dom kolla det.

21 761 Inlägg
22 augusti 2009
Ja, om det är kortslutning inuti batteriet så kan det hända konstiga saker. Är ju möjligt att det i så fall inte är kortslutning hela tiden utan bara ibland.

Vill man inte till en verkstad så går det lätt att själv konstatera batterifel genom att mäta spänningen på batteripolerna vid startförsöket när startmotorn inte drar runt. Om spänningen sjunker ner mot 5-6 V så är det fel på batteriet, men om spänningen håller sig över 11 V så är felet något annat.

Sök