Nyrenoverad topp..men ingen komp! Volvo 850 GLT 20v -92a

NissanMotorsport
21 augusti 2009 ·

Bilen är en 850 glt 20v -92a.. imorse påväg till jobbet märkte jag att det inte kom någon värme, men mätaren gick upp till normal, dock väldigt segt.. har inte så långt till jobbet så körde ändå, men när jag svängde in så dog bilen bara, försökte starta men gick väldigt segt, tog ca 5 sek.. åkte ca 10m och så dog den igen..  kollade under huven och såg att en kylarslang hade hoppat av, (dåligt slangklämma)

och nästan inge vatten kvar, så efter jobbet fyllde jag på me glykol å vatten, sen starta bilen perfekt igen.. men när jag kom hem så var det lite vatten kvar, fyllde inte på tillräckligt så bilen koka litegran, stängde av och efter nån timma så startar jag den igen och märker att övre och undre kylarslangen blir skit hårda av trycket och börjar droppa vatten av båda slangarna..

tog av expansionslocket och trycket släppte..  det är troligen termostaten som krånglar va? tog bort den och gjorde ett test me nästan kokande vatten.. 92c.. men inget hände men kanske inte gjorde rätt, så vill ha de bekräftat här smile

EDIT: TOPPEN RENOVERAD, FORTFARANDE FEL.. läs inlägg 12!

Senast redigerat av NissanMotorsport (17 januari 2010)

Pellefax
21 augusti 2009 · 644 Inlägg

Jag skulle gissa blåst toppackning och troligen skev topp..

NissanMotorsport
21 augusti 2009 ·

Pellefax skrev:
Jag skulle gissa blåst toppackning och troligen skev topp..

toppackning?  hur säker är du på det? ingen olja i vattnet.. eller ska det vara tvärtom? vatten i oljan isåfall?

om det är packningen så blir ja riktigt less, håller på att fixar 740 just pågrund av toppackningen.. suck, 3 bilar och ingen funkar.. yey

edit: kan tilllägga att motorn startar upp fint, dock så har de blivit lite orolig tomgång.. lite lägre, men så fort man gasar till så blir den normal igen, och om man gasar till tycker jag gaspådraget kommer lite sent?..

Senast redigerat av MIG1408 (21 augusti 2009)

Skaune
21 augusti 2009 ·

Luftade du inte systemet efter du hällde på vatten och glykol, alltså då du behövde hälla på mycket?

NissanMotorsport
21 augusti 2009 ·

Axor skrev:
Luftade du inte systemet efter du hällde på vatten och glykol, alltså då du behövde hälla på mycket?

näe, luftade inget..  vad kan då hänt isåfall?

NissanMotorsport
21 augusti 2009 ·

Ingen mer som har nån idé om va de kan vara?.. måste ha hjälp snabbt..

NIzmO Ollikkala Racing
21 augusti 2009 · 1 724 Inlägg

Tycker tyvärr också det låter som topp packningen eller toppen, verkar som att det kommer kompression ut i kylsystemet.
En trasig termostat ger nog inte riktigt dom symptomen.

- Time Attack -
NissanMotorsport
22 augusti 2009 ·

jahaapp.. nån som vill köpa en 850 billigt? smile eller fälgarna? säljer fälgar separat smile

steffe67 gruvarbetare
22 augusti 2009 · 152 Inlägg

MIG1408 skrev:
Ingen mer som har nån idé om va de kan vara?.. måste ha hjälp snabbt..

tror  också topp packningen  eller toppen blev skevd när slangen hoppat av o tömt systemet..du ser inte på mätaren om den kokar då vattnet är borta i kylsystemet. givaren visar vatten tempen bättre om den har vatten runt den..
men för att kolla om packningen gått fyll upp hela systemet så det svämmar över, starta sen bilen o kommer det upp som "kolsyrebubblor" hela tiden så har packningen gått  sad
/steffe

NissanMotorsport
22 augusti 2009 ·

steffe67 skrev:

MIG1408 skrev:
Ingen mer som har nån idé om va de kan vara?.. måste ha hjälp snabbt..

tror  också topp packningen  eller toppen blev skevd när slangen hoppat av o tömt systemet..du ser inte på mätaren om den kokar då vattnet är borta i kylsystemet. givaren visar vatten tempen bättre om den har vatten runt den..
men för att kolla om packningen gått fyll upp hela systemet så det svämmar över, starta sen bilen o kommer det upp som "kolsyrebubblor" hela tiden så har packningen gått  sad
/steffe

ska göra de imorn då, tack.. hoppas verkligen de inte är topppackningen.. den ryker inget, inge olja i vattnet, inge vatten i oljan.. då är väl inte packningen? eller?..

AnderL
22 augusti 2009 · 219 Inlägg

Som steffe skrev,se om det bubblar i expansionskärlet.Och vid vilken temp ska din termostat öppna då?kanske ditt vatten inte var varmt nog.

Kostar att ligga på topp
NissanMotorsport
22 november 2009 ·

Nu är toppen renoverad, de som gjordes var inslipade ventiler, bytt kamrem, planat toppen, ny vattenpump och ett annat insug från en nyare 850 utan vaccumspjäll!..

efter ihopsättning har den ingen komp ALLS.. mekanikern som fixade allt sa att det troligen var en kolv/kolvring.. men bilen startade ju som sagt innan jag lämnade in den.. och fast det skulle vart en kolv/kolvring skulle väl bilen ändå ha komp?

kan han ha satt kamremmen fel? och om ja.. har det blivit ventilsallad? var inte med när han startade bilen.. och att låta han fixa felet igen är inget alternativ.. så fråga INTE varför inte han fixar det.. kom gärna med förslag vad jag bör göra med bilen.. inget komptest är gjort..

Marlboroman
22 november 2009 · 8 233 Inlägg

Frågan är om kammarna sitter rätt till att börja med. Har råkat ut för en liknande grej och då satt en kammen ett halvt varv fel, och då gick det inte bra att starta big_smile Och sitter en kam 180 grader fel så är det lungt, då har det inte blivit nån sallad.

Sen kan det ju vara som så att han trott att ettans kolv ska stå i topp när vevaxeln i är 0-läge, fast så icke är fallet, men även om han hade gjort så borde den ha startat.

Jag hade börjat med att kolla nollning av vev + kammar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jonas 740
22 november 2009 · 429 Inlägg

Kan vara så att alla ventillyftare ha "hängt" sig så ventilerna står öppna.
Är fakiskt helt sjuk, har varit med om det flera gångar(jobbar som bilmekaniker) och det händer alltid på alla cylindrar.
Man får sitta och mala på startmotorn hur länge som hällst innan den börjar komma igång.
Varför och hur det händer vet jag inte.

Annars så är det en kass bilmekaniker som inte har fått remmen rätt och om det är en kolv eller kolvring som är kass så borde han väl ha sätt det när han hade lyft bort toppen?
Brukar bli repor i cylinderloppen om ringarna är dåliga.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
NissanMotorsport
22 november 2009 ·

Marlboroman skrev:
Frågan är om kammarna sitter rätt till att börja med. Har råkat ut för en liknande grej och då satt en kammen ett halvt varv fel, och då gick det inte bra att starta big_smile Och sitter en kam 180 grader fel så är det lungt, då har det inte blivit nån sallad.

Sen kan det ju vara som så att han trott att ettans kolv ska stå i topp när vevaxeln i är 0-läge, fast så icke är fallet, men även om han hade gjort så borde den ha startat.

Jag hade börjat med att kolla nollning av vev + kammar.

Tack tack för ett bra svar! smile ska ta hjälp av någon och kolla upp det! smile

NissanMotorsport
22 november 2009 ·

jonas 740 skrev:
Kan vara så att alla ventillyftare ha "hängt" sig så ventilerna står öppna.
Är fakiskt helt sjuk, har varit med om det flera gångar(jobbar som bilmekaniker) och det händer alltid på alla cylindrar.
Man får sitta och mala på startmotorn hur länge som hällst innan den börjar komma igång.
Varför och hur det händer vet jag inte.

Annars så är det en kass bilmekaniker som inte har fått remmen rätt och om det är en kolv eller kolvring som är kass så borde han väl ha sätt det när han hade lyft bort toppen?
Brukar bli repor i cylinderloppen om ringarna är dåliga.

haha, tänk om det skulle vara det.. men aldrig me mig.. som tur har jag inte, har försökt nöta igång den ett par gånger.. runt 20 ggr kanske? ca.. fårr testa nöta flera gånger, annars går jag över till "Marlboroman" tips om kammarna! Tack smile

NissanMotorsport
23 november 2009 ·

Har nu testat att kolla om det finns något sug i slangen vid gasspjället.. men fanns inget sug alls, kände jag på rätt slang? ritat en bil på bilden under vilken slang ja tog.. lånad bild, på min bil så är slangen uppe typ.. så då är det mest sannolikt att kammarna står fel?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/806499_rsm4qt.jpg

NissanMotorsport
17 januari 2010 ·

Vad tror folket om kamaxelgivare eller grundtändlägesgivaren? kan någon av dessa vara boven i detta? smile

hur svårt är det att byta dessa? och någon som kan länka eller skriva en liten guide på hur man mäter om dom är ok? har noll erfarenhet inom detta..så svenska tack smile

edit: ska iväg imorgon och köpa en komptestare på biltema, den passar väl min 850? smile iaf så man kan uteslutna om det är kolvringarna som vissa påstår, men enligt vissa tveksamt.

så de ja ska göra är:

-komptesta (om inget fel)
- mäta upp om kamaxelgivaren funkar.. om den är ok
- kolla kammarna igen
- stå på startmotorn i 10min och hoppas tongue

kan tilllägga att jag prova med att stå på startmotorn ett bra tag, och man hörde små puffar ibland, blev högre och högre..men tillslut verka det inte bli mer än så, blev inge högre.

Senast redigerat av NissanMotorsport (17 januari 2010)

Jonnsard
17 januari 2010 · 458 Inlägg

16 ventilars 850?wink TROLL! tongue

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
17 januari 2010 · 3 585 Inlägg

kör inte förlänge på startmotorn bara. då kan du bränna den.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang