2520
Sök

Nyrenoverad topp..men ingen komp! Volvo 850 GLT 20v -92a

NissanMotorsport
17 januari 2010
Trådstartare
Jonnsard skrev:
16 ventilars 850?wink TROLL! tongue

jaja, blandar ihop dom, har två andra 16v å tongue

NissanMotorsport
17 januari 2010
Trådstartare
Nu har jag köpt mig en komptestare, läst lite om hur man ska göra och de står att man ska ha bilen på tomgång tills den nått arbetstemperatur? hm..om inte bilen ens startar då som min? yikes

2 656 Inlägg
17 januari 2010
NissanMotorsport skrev:
Nu har jag köpt mig en komptestare, läst lite om hur man ska göra och de står att man ska ha bilen på tomgång tills den nått arbetstemperatur? hm..om inte bilen ens startar då som min? yikes

borde gå o stå o dra på starten med

NissanMotorsport
17 januari 2010
Trådstartare
Någon som kan bekräfta så ja komptestar bilen rätt nu?

1. köra på startmotorn tills motorn är noggorlunda varm.
2. skruva bort ett tändstift
3. koppla in mätaren
4. köra 4 varv på startmotorn

sen upprepa dessa stegen på alla cylindrar?  eller hur många varv ska man köra på startmotorn? hörs ju inte direkt då den har 0 komp.
Senast redigerat av NissanMotorsport (17 januari 2010)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
17 januari 2010
NissanMotorsport skrev:

3. koppla in mätaren

sen upprepa dessa stegen på alla cylindrar?  eller hur många varv ska man köra på startmotorn? hörs ju inte direkt då den har 0 komp.

Skruva ur alla tändstift (så går motorn runt lättare)

koppla in mätaren.

kör några varv.

ska vara så likt på alla som möjligt. på mina sug bmw´s så brukar jag ha runt 13-15

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

NissanMotorsport
17 januari 2010
Trådstartare
ToTTeN skrev:
NissanMotorsport skrev:

3. koppla in mätaren

Skruva ur alla tändstift (så går motorn runt lättare)

koppla in mätaren.

kör några varv.

ska vara så likt på alla som möjligt. på mina sug bmw´s så brukar jag ha runt 13-15

ok tack smile varven spelar ingen roll eller? bara man kör lika på varje cylinder?

558 Inlägg
17 januari 2010
prova att köra 2 gånger på varje cylinder, men andra gången häller du i lite olja i tändstiftshålet:) om kompe blir bättre då så är kolvringarna slitna, kan ju va bra att kolla när du ändå håller på

NissanMotorsport
17 januari 2010
Trådstartare
Normark skrev:
prova att köra 2 gånger på varje cylinder, men andra gången häller du i lite olja i tändstiftshålet:) om kompe blir bättre då så är kolvringarna slitna, kan ju va bra att kolla när du ändå håller på

tack smile är det inte svårt att höra hur många gånger motorn går runt då? eftersom det är verkligen 0 komp..några sekundregler man kan gå efter? tongue

ska jag hälla i olja i alla hålen samtidigt sen testa på en cylinder, eller bara hälla i olja i det jag ska testa? sen i andra o.sv tongue

558 Inlägg
17 januari 2010
kör olja i den du ska testa och sen nästa:)

när jag kompprovat har jag gjort så här

1 plocka ur alla stift
2 tryckt ner komptestaren och bett en polare vrida om nyckeln
3 hålla ner mätarn så hårt att det inte kommer ut nån luft runt mätaren. gör de de så är de bara och trycka hårdare
4 när mätaren på komptestaren inte går högre så ropar du på polarn så att han slutar och mala på startmotorn:)

NissanMotorsport
17 januari 2010
Trådstartare
Normark skrev:
kör olja i den du ska testa och sen nästa:)

när jag kompprovat har jag gjort så här

1 plocka ur alla stift
2 tryckt ner komptestaren och bett en polare vrida om nyckeln
3 hålla ner mätarn så hårt att det inte kommer ut nån luft runt mätaren. gör de de så är de bara och trycka hårdare
4 när mätaren på komptestaren inte går högre så ropar du på polarn så att han slutar och mala på startmotorn:)

ok tack smile uppdaterar här imorn hur de gått smile håller på att laddar batteriet över natten..

men om allt ser bra ut med komptestet, vilket jag tror de kommer göra.. för bilen gick ju på egen maskin innan ja lämna in den.. hur är det me givarna, kamaxelgivaren och grundtändlägesgivaren? är dom känsliga? killen som renovera har ju bara lyft toppen.. kan det ha hänt något me dom då?

alla tips är välkomna, dumma som smarta.. måste få igång den nu, stått i flera månader sad

3 585 Inlägg
18 januari 2010
Givare ska inte paja bara sådär. men slits med åren och brukar alltid paja samtidigt som något annat pajar i ren jävulskap.

Gör komptestet nu så får vi se vad vi får för besked

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

NissanMotorsport
18 januari 2010
Trådstartare
ToTTeN skrev:
Givare ska inte paja bara sådär. men slits med åren och brukar alltid paja samtidigt som något annat pajar i ren jävulskap.

Gör komptestet nu så får vi se vad vi får för besked

okej smile ja precis tongue

väntar på att brorsan ska ringa så ska han komma över strax smile så blir la en uppdatering om 1-2 timmar tongue de är ju så att bilen har ju stått i nån månad, så vattnet är ren is i bilen.. och finns väl inge spår alls av olja i toppen tongue haha.. men de e la skit samma? smile bara att man häller i lite olja andra gången man testar..

NissanMotorsport
18 januari 2010
Trådstartare
Så, nu har vi försökt..gick inge vidare dock..

Vi plocka ur alla stift, provade och tröck ner slangen hårt, vissa gånger rörde sig mätan och för de mesta inte.. vi fick bara siffror en gång på alla cylindrar, försökte fler omgångar med mätaren vägra röra sig..testade även med gänga så inge tjuvlfut smet förbi..

de skiljde sig mellan strax över 7 bar till exakt 10 bar på alla cylindrar..men tverkar att testet är avgörande då mycke spelar in..va ganska oljigt i cylindrarna, och alla rörde sig..

tog även loss mätaren och kände med fingret över slangen och de va tillräckligt me komp för att de ska göra ont om man höll för slangen tongue

så hur funkar mätaren egentligen? oavsett hur hårt man tröck så rörde sig mätaren oftast inte alls på alla cylindrar.. misstänker fel på mätaren?

Jag och brorsan min tycker iaf helt klart att den borde starta ändå när det är sånt tryck, starta och åtminstånde gå orent tycker man..så lutar åt något annat fel än kolvringarna..

edit: kom på nu att jag glömde hålla fullgas vilket man tydligen ska göra..så bör väl bli bättre siffror då?
Senast redigerat av NissanMotorsport (18 januari 2010)

24 Inlägg
18 januari 2010
oavsett om ringarna är av eller inte, borde du få utslag på mätaren. Jag har hört talas om volvomotorer som måste bygga upp oljetryck för att lyftarna ska öppna ventilerna. Hur ser det ut om du tar bort ventilkåpan och kör på starten? Ser du om ventilerna öppnar och stänger normalt.
Nästa steg, kolla så kammen står rätt.

NissanMotorsport
18 januari 2010
Trådstartare
rocket2 skrev:
oavsett om ringarna är av eller inte, borde du få utslag på mätaren. Jag har hört talas om volvomotorer som måste bygga upp oljetryck för att lyftarna ska öppna ventilerna. Hur ser det ut om du tar bort ventilkåpan och kör på starten? Ser du om ventilerna öppnar och stänger normalt.
Nästa steg, kolla så kammen står rätt.

Har testat det, hällde i olja vid tändstiftshålen och  använde startgas..körde ganska lång stund på startmotorn men inget..men är sugen på att testa igen, höll inte på så länge..dåligt batteri och risken att bränna startmotorn..

dock har jag inte kollat så alla ventiler öppnar och stänger som dom ska. Ska kika på det när jag fått till det här me komptestet först.

Kammen står rätt gör den..

NissanMotorsport
18 januari 2010
Trådstartare
Update tongue va nyss ute och försökte starta den, hällde i lite olja vid tändstiften och satte dit dom, och i oljepåfyllningslocket..bara liten skvätt, sen tog ja hjälp av 940in me startkablar och lät den gå på startmotorn.. och jag tycker faktiskt den börjar få kompression..

Men de är endast i början, ska försöka förklara så gott ja kan, i början var det 0 komp, lät som en elbil från när man vred på nyckeln direkt, och idag har vi ju kört på startmotorn ett bra tag.. me komptestet och de och nu stod jag ca en kvart kanske. Och tycker det kommer kompression i början, ca 1 sek när man vrider på nyckeln..sen blir det 0 komp igen.. och om man väntar ett tag och försöker igen så finns de lite komp i början.. inte varit så förut iaf.. sen kommer det små puffar när jag håller fullgas?

så vad tror ni? imorn ska jag testa längre få se. Spännande tongue

677 Inlägg
18 januari 2010
NissanMotorsport skrev:
Update tongue va nyss ute och försökte starta den, hällde i lite olja vid tändstiften och satte dit dom, och i oljepåfyllningslocket..bara liten skvätt, sen tog ja hjälp av 940in me startkablar och lät den gå på startmotorn.. och jag tycker faktiskt den börjar få kompression..

Men de är endast i början, ska försöka förklara så gott ja kan, i början var det 0 komp, lät som en elbil från när man vred på nyckeln direkt, och idag har vi ju kört på startmotorn ett bra tag.. me komptestet och de och nu stod jag ca en kvart kanske. Och tycker det kommer kompression i början, ca 1 sek när man vrider på nyckeln..sen blir det 0 komp igen.. och om man väntar ett tag och försöker igen så finns de lite komp i början.. inte varit så förut iaf.. sen kommer det små puffar när jag håller fullgas?

Var noga med mängden startgas, ös inte in en halv burk utan spruta bara lite ! startgas är väldigt tort och sprutar du i för mycket blir det inte kul sad
Sen förstod jag inte riktigt men får du ingen olja till toppen?

NissanMotorsport
18 januari 2010
Trådstartare
Bergkuist skrev:
NissanMotorsport skrev:

Var noga med mängden startgas, ös inte in en halv burk utan spruta bara lite ! startgas är väldigt tort och sprutar du i för mycket blir det inte kul sad
Sen förstod jag inte riktigt men får du ingen olja till toppen?

okej smile ja de kan väl smälla lite? läste om någon som smällde hela luftburken i bitar big_smile

Jo de får jag, men hällde i lite olja där för att smörja upp lyftarna och så big_smile

Någon som har mer tips om vad ja kan göra imorn? startgas, nya tändstift..ska jag hålla fullgas nu med när ja försöker starta? de är då puffarna kommer.. tongue

Försöker iaf
1 998 Inlägg
18 januari 2010
När toppen renoverades, slipade du då vintiler? Med maskin?

Jag lämnade nämligen bort en b18 topp på inslipning av ventiler/säten. Monterade den och den tände knappt något. Felsökte allt och sen när vi tog ett komptest så visade den max 3-5.

Då hade de haft fel gradtal när de slipade in ventilerna så de tätade inte korrekt.

Annars tycker jag du ska göra som de andra säger. Ta av ventilkåpan och se om ventilerna rör sig eller om de hängt sig.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

NissanMotorsport
18 januari 2010
Trådstartare
Boostrider skrev:
När toppen renoverades, slipade du då vintiler? Med maskin?

Jag lämnade nämligen bort en b18 topp på inslipning av ventiler/säten. Monterade den och den tände knappt något. Felsökte allt och sen när vi tog ett komptest så visade den max 3-5.

Då hade de haft fel gradtal när de slipade in ventilerna så de tätade inte korrekt.

Annars tycker jag du ska göra som de andra säger. Ta av ventilkåpan och se om ventilerna rör sig eller om de hängt sig.

Tack för infon smile men ja tror dom är inslipade för hand, en kompis gjorde det så vet inte ritkigt smile

okej, ja nog lika bra att öppna ventilkåpan innan ja börjar nöta på startmotorn.. smile

Sök