2174
Sök

Nyrenoverad topp..men ingen komp! Volvo 850 GLT 20v -92a

677 Inlägg
18 januari 2010
NissanMotorsport skrev:
Boostrider skrev:
När toppen renoverades, slipade du då vintiler? Med maskin?

Jag lämnade nämligen bort en b18 topp på inslipning av ventiler/säten. Monterade den och den tände knappt något. Felsökte allt och sen när vi tog ett komptest så visade den max 3-5.

Då hade de haft fel gradtal när de slipade in ventilerna så de tätade inte korrekt.

Annars tycker jag du ska göra som de andra säger. Ta av ventilkåpan och se om ventilerna rör sig eller om de hängt sig.

Tack för infon smile men ja tror dom är inslipade för hand, en kompis gjorde det så vet inte ritkigt smile

okej, ja nog lika bra att öppna ventilkåpan innan ja börjar nöta på startmotorn.. smile

Angående startgasen så finns det mycket värre saker som kan hända än att plast sprängs haha wink
En på supramania lyckades ösa in i en hel burk o gastade i väg rätt mycket genom grenröret hehe

Precis ! troliga är just ventilerna även med kassa kolvringar ska du få ett värde spec om du häller i olja

NissanMotorsport
18 januari 2010
Trådstartare
Bergkuist skrev:
NissanMotorsport skrev:
Boostrider skrev:
När toppen renoverades, slipade du då vintiler? Med maskin?

Jag lämnade nämligen bort en b18 topp på inslipning av ventiler/säten. Monterade den och den tände knappt något. Felsökte allt och sen när vi tog ett komptest så visade den max 3-5.

Då hade de haft fel gradtal när de slipade in ventilerna så de tätade inte korrekt.

Annars tycker jag du ska göra som de andra säger. Ta av ventilkåpan och se om ventilerna rör sig eller om de hängt sig.

Tack för infon smile men ja tror dom är inslipade för hand, en kompis gjorde det så vet inte ritkigt smile

okej, ja nog lika bra att öppna ventilkåpan innan ja börjar nöta på startmotorn.. smile

Angående startgasen så finns det mycket värre saker som kan hända än att plast sprängs haha wink
En på supramania lyckades ösa in i en hel burk o gastade i väg rätt mycket genom grenröret hehe

Precis ! troliga är just ventilerna även med kassa kolvringar ska du få ett värde spec om du häller i olja

jahaja tongue illa big_smile finns det några risker om man smälter ett par startkablar påkopplade på battteri? smile tar ju nämnligen slut på batteri fort när man står på startmotorn..så måste ha ett par startkablar från 940in.. gjorde ju de tidigare ikväll, och märkte att de börja smälta på plasten lite..

8 267 Inlägg
19 januari 2010
NissanMotorsport skrev:

Det är en mycket dum ide eftersom man inte finns någon ventilkåpa i den meningen på dessa motorer eftersom det är carrier. Tar du bort vad många felaktigt kallar ventilkåpan så lossnar kammarna eftersom "ventilkåpan" även funderar som överfall till kamaxlarna.

147 Inlägg
19 januari 2010
wink

Audi S4

147 Inlägg
19 januari 2010
Undrar bara om din kompis har gort detta rätt?

Audi S4

NissanMotorsport
19 januari 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
NissanMotorsport skrev:

Det är en mycket dum ide eftersom man inte finns någon ventilkåpa i den meningen på dessa motorer eftersom det är carrier. Tar du bort vad många felaktigt kallar ventilkåpan så lossnar kammarna eftersom "ventilkåpan" även funderar som överfall till kamaxlarna.

Ja jag vet att det inte är någon ventilkåpa, skriver bara så ändå för att underlätta och hade inte det rätta ordet till hands.. men men, om jag är tvungen att fippla me kammarna om dom lossnar så vill jag inte hålla på att ta bort carriern tongue eftersom det är inte min grej riktigt..så blir det väl ännu mer fel..

men blir bara att dra runt på startmotorn och hoppas på de ja skrivit att kompen börjar komma ännu mer smile
Senast redigerat av NissanMotorsport (19 januari 2010)

NissanMotorsport
19 januari 2010
Trådstartare
Rosenqvist skrev:

De visar sig när allt är fixat.. om det är så som jag skriver att kompen börjar komma så äre ju lugnt.. han säger själv att det är kolvringarna.. men tycker den borde starta ändå..

677 Inlägg
19 januari 2010
NissanMotorsport skrev:
Rosenqvist skrev:

De visar sig när allt är fixat.. om det är så som jag skriver att kompen börjar komma så äre ju lugnt.. han säger själv att det är kolvringarna.. men tycker den borde starta ändå..

Är det ingen komp i motorn= ventilerna är öppna eller inte stänger. Har aldrig varit med om att ringarna är så dåliga att ingen komp skulle komma. ta bort toppen och kolla i fall ventiler tätar! ska man alltid göra innan montering

NissanMotorsport
19 januari 2010
Trådstartare
Bergkuist skrev:
NissanMotorsport skrev:
Rosenqvist skrev:

Är det ingen komp i motorn= ventilerna är öppna eller inte stänger. Har aldrig varit med om att ringarna är så dåliga att ingen komp skulle komma. ta bort toppen och kolla i fall ventiler tätar! ska man alltid göra innan montering

Men toppen har ju varit inne på renovering, han slipa in alla ventiler, och det är inget jobb ja kan göra.. sabbar nog mer än gör nytta om jag ska hålla på med kammar m.m.. och har inga pengar att låta någon annan göra smile

NissanMotorsport
19 januari 2010
Trådstartare
Nej nu har ja gett upp, verkar inte bli nå mer komp i början än de som är.. så nu får den stå tills det blir varmare ute så man kan hålla på mer.. tack för alla tips iaf, livar väl upp tråden igen sen när det är dags.

247 Inlägg
12 mars 2010
jag tror det är skevt block tongue

NissanMotorsport
12 mars 2010
Trådstartare
absolute_teddan skrev:
jag tror det är skevt block tongue

Den är ju planad och så, sen borde den inte ha lite komp iaf? smile Ja ska se över så att jag är 110% säker att kammarna står rätt, om inte det så ska ja byta kamaxelgivaren.. om inte det heller så blir det att sälja den.. eller om ja ska byta motor eller kolvringar.. lutar väl då isåfall att byta motor helt?

NissanMotorsport
12 mars 2010
Trådstartare
Nu när det börjar på att bli varmare ute så tänkte jag hålla på mer med bilen, så fler får gärna spamma på vad som kan vara fel. de som jag vet nu va som kan vara är

1. Kammarna står fel
2. Kamaxelgivaren sönder
3. Ventilerna stänger inte
4. Kolvringarna
5. Skevt block?
6. ??

Kan det vara något i tändsystemet?

140 Inlägg
12 mars 2010
tror allt att den inte är ordentligt nollad jag, hade samma problem med min bil för 2veckor sen när jag bytte topplockspackning. nollade motorn och allt efter haynes beskrivningar men lät som en vråltrimmad vespa bara-.-(någon som pillat där innan och sätt tillbaks drevet fel) så tillslut blev det en gammal hederlig nollningsteknik med att sticka ner en svetstråd i 1:ans cylinder och känna när kolven är högst upp och sen ställa in kammen därefter. då jävlar small den igång:) men eftersom det är en som skriver att ettan inte ska vara i topp så vet jag inte hur du ska göra om inte någon som vet om och i så fall vilken kolv som ska vara i topp vid nollning?hmm

NissanMotorsport
12 mars 2010
Trådstartare
alsunna skrev:
tror allt att den inte är ordentligt nollad jag, hade samma problem med min bil för 2veckor sen när jag bytte topplockspackning. nollade motorn och allt efter haynes beskrivningar men lät som en vråltrimmad vespa bara-.-(någon som pillat där innan och sätt tillbaks drevet fel) så tillslut blev det en gammal hederlig nollningsteknik med att sticka ner en svetstråd i 1:ans cylinder och känna när kolven är högst upp och sen ställa in kammen därefter. då jävlar small den igång:) men eftersom det är en som skriver att ettan inte ska vara i topp så vet jag inte hur du ska göra om inte någon som vet om och i så fall vilken kolv som ska vara i topp vid nollning?hmm

hm okej tongue ja nån av er har ju rätt om nollningen big_smile men han som renovera gjorde egna markeringar..får testa både och, först se till att kammarna står rätt som den andra skriver.. om inte det funkar så testar jag att kö ner en svetstråd eller liknande och kolla.. smile tack

140 Inlägg
12 mars 2010
försök ta reda på om det är någon kolv som ska vara i topp när vevaxeln är rätt så ställer du in kammar efter det bara för då ska kammarna stämma överens med markeringarna. ömm egna markeringar? då är det nog stor risk att det är fel. vad är det för årsmodell på bilen?

8 267 Inlägg
12 mars 2010
alsunna skrev:
försök ta reda på om det är någon kolv som ska vara i topp när vevaxeln är rätt så ställer du in kammar efter det bara för då ska kammarna stämma överens med markeringarna. ömm egna markeringar? då är det nog stor risk att det är fel. vad är det för årsmodell på bilen?

Det som är grejjen med femmorna, ingen kolv ska vara i topp. 1:an är på väg upp till toppläge men 0-läget ligger 10 eller om det va 20 vevqxelgrader innan tdc. Annars har man ju markeringen på kamremsdrevet och oljepumpen att gå efter.

140 Inlägg
12 mars 2010
Det som är grejjen med femmorna, ingen kolv ska vara i topp. 1:an är på väg upp till toppläge men 0-läget ligger 10 eller om det va 20 vevqxelgrader innan tdc.
det var just detta jag ville veta om det var någon som skulle va i topp eller inte:P

Annars har man ju markeringen på kamremsdrevet och oljepumpen att gå efter.
jodå det har man ju alltid men gjorde det på min och då hade någon troligen dolat med dreven så dom blivit fel (tänkte om samma sak hänt trådskaparen, dock osannoligt skulle jag tro?)

2 021 Inlägg
21 april 2010
du har säkert inget oljetryck i lyftarna, prova och bogsera bilen men växel i, eller kör på startmotor tills den börjar hosta igång, hade exakt samma problem med en 850 glt jag böt topp på, soppa fanns, gnista hade den, men den ville inte starta, men jag körde på startmotorn ett tag sen hosta den igång.

2 021 Inlägg
21 april 2010
ThisIsBlackSunshine skrev:
Rille0 skrev:
du har säkert inget oljetryck i lyftarna, prova och bogsera bilen men växel i, eller kör på startmotor tills den börjar hosta igång, hade exakt samma problem med en 850 glt jag böt topp på, soppa fanns, gnista hade den, men den ville inte starta, men jag körde på startmotorn ett tag sen hosta den igång.

okok smile härligt!.. måste bara dock se till att kammarna sitter helt rätt innan jag börjar nöta på startmotorn..så behöver en bild på hur markeringarna är på vevaxeln å oljepumpen smile

Men hur lät den för dig då? det var ingen komp alls? hur länge fick du nöta på startmotorn ungefär? smile

markering på veven ser du, går ej att missa, en linje på drevet och ett märke på oljepumpen. till kammarna har jag för mig att markeringarna ska ligga i linje med den sneskurna kanterna på den övre kamremskåps-grejsimojsen, den som sitter ovanpå kamdreven.   

Tog aldrig kompprov men visste att det var det som va felet efter som toppen hade stått länge och bilen hade gnista/bränsle, tog väll ett par minuter innan den starta men det kan gå snabbare, eller längre. ibland måste du bogsera bilen för att det ska funka.

Sök