3186
Sök

Nyrenoverad topp..men ingen komp! Volvo 850 GLT 20v -92a

8 263 Inlägg
22 april 2010
ThisIsBlackSunshine skrev:
Aa okej :p men hur mycket måste man ta bort för att komma åt att snurra motorn då? tongue får ju inte plats me nå spärrskaft där nere tongue

Flytta på innerskärmen, sen komemr man åt med spärr eller dragskaft utan bekymmer, man kan väl använda förlängre för enkelhets skull om man sk vrida många varv.

8 263 Inlägg
22 april 2010
För att kunna se markeringen på kamremsdrevet så underlättar det om man tar bort aggregatrem samt remskivan till den remmen på vevaxeln. Går att se ovanifrån med om lyser med ficklampan, lite svårt att se. 0-läget ligger ungefär ett kvarts varv moturs från hur det står nu, men tänk på att kammarna bara står i 0-läge samtidigt som vevaxeln vartannat varv.

8 263 Inlägg
23 april 2010
Men.. ja jag har ingen större lust att ta av någon rem och beställa nytt, så ska försöka se den ovanifrån..

Du behöver inte byta remmen om den är frisk, då är det ju bara att sätta tillbaks den.

Sen fattar jag inte riktigt de me vartannat varv? hur vet jag det då?.. jag ska kolla efter en markering som är ett kvarts varv moturs på oljepumpen? sen vrida markeringen på vevaxelskivan mot den markeringen på oljepumpen.. så är det klart? och vilken markering på vevaxelskivan är det jag ska gå efter? Finns ju en gul, röd och så äre ett hål.. ?

Hoppas du förstår tongue haha..är rejält okunnig när det gäller detta..

Kamaxlarna snurrar hälften så fort som vevaxeln. Enda sättet att vet det är att kolla på spåren i bakänden på kammarna när vevaxeln står i 0, och om står dem fel, vrider man vevaxeln ett varv till och då ska dem stå rätt om dem sitter rätt.

Nej, det där med ett kvarts varv menade jag att du skulle vrida veveaxeln ett kvarts varv för att hamna ungefär rätt med den. Och markeringarna som är gjorda på remskivan till aggregatremmen är nåt hemmapul och inte nåt att gå efter, samma sak med hålen. Markeringen du ska titta på är på drevet till kamremmen.

228 Inlägg
24 april 2010
Nu har jag tagit bort remmen och skruvarna till remskivan..men får absolut inte bort skivan..sitter som berg tongue någon som har nå tips om hur att få bort den? har inte tillgång till värme eller svets.. har försökt me kofot och bryta dän den..

Och de är väl bara dom fyra skruvarna? och inte den stora i mitten va?

Den stora i mitten lär du nog få ta bort. wink

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

228 Inlägg
24 april 2010
Racing_ skrev:
Nu har jag tagit bort remmen och skruvarna till remskivan..men får absolut inte bort skivan..sitter som berg tongue någon som har nå tips om hur att få bort den? har inte tillgång till värme eller svets.. har försökt me kofot och bryta dän den..

Och de är väl bara dom fyra skruvarna? och inte den stora i mitten va?

Den stora i mitten lär du nog få ta bort. wink

De är så? tongue ser ut som att själva skivan ska kunna lossa ändå runt den stora muttern..

D tror jag nog. smile Annars vore de onödigt att d sitter en stor skruv där om man kan ta bort remskiva ändå, utan att ta bort den smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

8 263 Inlägg
25 april 2010
Man lär bort med den stora och dem 4 små, annars får man aldrig loss remskivan.

219 Inlägg
25 april 2010
Har haft liknande problem med mina volvos.Det var precis som om det inte fanns något komp i den.Men men boven i dramat var oljefiltret.Är backventilen dålig,då tappar den oljetryck som den vill ha.Då öppnar den inte för bensinen.Man kan få köra ett bra tag på startmotorn,nu kör jag bara med orginal oljefilter.Och då har jag sluppit dom problemen.

Kostar att ligga på topp

2 021 Inlägg
27 april 2010
om du nu tar en lampa och lyser ner på drevet uppifrån så ser du markeringen på oljepumpen, sen ska det vara ett märke på själva delen utanpå drevet också

299 Inlägg
27 april 2010
kolla bilden på den här länken där ser man hur det ska stå http://forumbilder.se/show.aspx?iid=405200994159P6f58

8 263 Inlägg
27 april 2010
Ja, du kan vrida runt den så länge du inte känner att det tar stopp helt.

8 263 Inlägg
28 april 2010
Va ska du med avdragaren till? Drevet som sitter kvar på vevaxeln är ju det du är intresserad av då märkningen är på drevet. Och andra märkningen är ett streck på oljepumpen. Och vad gäller verktyg och saker så finns det fint beskrivet med bilder i Haynes, en vettig investering för övrigt.

Och verktygen är dyra, speciellt om man är noga så man köper både det till kammarna och det till vevaxeln. För vill man vara absolut säker på att allt står i 0-läge så lär man ha tolken till vevaxeln med då märkningen på kamremsdrevet och oljepumpen inte är 100% exakt.

Gasglad
3 244 Inlägg
28 april 2010
Nu fattar jag inte...

Du kan renovera en SR20 men inte hitta markeringar på en volvo 850 ?

Börja med att ta en trasa samt brake cleaner och gör rent oljepumpen.. Efter detta så ska du nog kunna se markeringen där iafall. Sedan gör du som flertalet att folk sagt - Kolla ovanifrån motorn så ska du hitta markeringen på remhjulet, om inte kan du be någon polare att vrida vevaxeln samtidigt som du kollar med en lampa efter markeringen.

Hoppas de löser sig!

//Carfreak

8 263 Inlägg
28 april 2010
Bästa chansen är att se ovanifrån. Det enda du möjligen kan göra för att förenkla om du tar bort drevet är att göra rent runt markeringen på oljepumpen så den syns bättre. Tar man bort drevet så är ju det faktum att man ser markeringen på pumpen bättre ointressant eftersom du då inte kan jämföra markeringarna...

Alternativet är ju att du plockar bort startmotorn och locket och sen tar en borr, 13mm om jag inte missminner mig och använder som tolk för vevaxeln.

Tolkarna heter 9995451 (vevaxel) och 9995452 (kamaxlra)

8 263 Inlägg
2 maj 2010
Jag har sagt det en massa gånger förut och säger det en sista: man ska inte gå på markeringarna på dreven, utan på spåren i bakänden på kammarna.

Om vevaxeln står i 0 på bedre bilden så sitter insugskammen helt fel, men avgaskammen ser ut att sitta rätt. Tippar på att den som renoverat gjorde markeringar på dreven, men missade att sätta tillbaks drevet i rätt läge då det kan sitta på 3 vis.

8 263 Inlägg
2 maj 2010
Vrid insugskammen så den står rätt och sätt tillbaks allt så bör den starta sen.

Sök