Eventuellt motorhaveri på en saab 9-5 2.3t -99

Dreh
24 augusti 2009 · 5 Inlägg

Herregud säger jag bara!

Nu till saken, När jag kom körandes ikväll på landsväg så börjar bilen rycka lite små konstigt, jag som inte är var turbo bilar trode att det var någon med etanolkonverteringen (som sagt den är konverterad) så jag tycker lite på gasen, men problemet kvarstår. hmm tänkte man.. Sedan tänds batterilampan, oljelampan, checkengine och röda triangel i mitten på instrumentbrädan och bilen dör... jag öppnar huven och ser att det är olja överallt (allt verkar kommer ifrån oljelocket)

jag blir hembogserad, tar bort tändkasseten samt tändstiften och kollar kompen i samtliga cyllindarar. Ettan är helt komplös, Tvåan har 3kg tryck, Trean har 12kg och Fyran har 14kg...
Tändstiftet i ettan är sönder bränt..

vad kan det vara som har hänt...
Jag har en känsla av att det kan bli dyyyyrt...

Alla svar och tips är ovärderliga för mig! Help me please!

Saab 9-5 2.3T "Nemesis" (1999)
LocKtar Herr
24 augusti 2009 · 1 722 Inlägg

Kolv som du bränt hål i? ventil kanske? låter som du kolvras.. trist:/

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 augusti 2009 · 6 170 Inlägg

Jepp, låter helt klart som att kolven i ettan har sagt godnatt. Något liknande hände mig en dag när jag var stressad till jobbet och pinade bilen en gång för mycket om man säger så, kolven i fyran pulveriserades och det resulterade i en verkstadsnota (ink. ett nytt block med smidda kolvar) på cirka 45 lak...

Dock kan du ju ha tur och endast ha en kass ventil men det låter som sagt som en bränd kolv.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Dreh
24 augusti 2009 · 5 Inlägg

vad tror ni det kan kosta?

Saab 9-5 2.3T "Nemesis" (1999)
LocKtar Herr
24 augusti 2009 · 1 722 Inlägg

Gör du det själv kommer du ju klart mkt billigare undan, men 5-10k kanske? lämnar du in kostar det säkert 30+

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 augusti 2009 · 6 170 Inlägg

Dreh skrev:
vad tror ni det kan kosta?

"Hur långt är ett snöre ??"


Nej men det beror ju på extremt mycket:

Hur mycket kan du göra själv ?

Kan du få tag i billiga delar ?

Känner du någon som har en verkstad ?

Och sen förstås exakt vad som är kass.


Är det en ventil som gett upp och allt annat är ok så kan det gå på 4K för renovering av toppen och sen jobbkostnad för demontering och återmontering av toppen. Så 6-10K beroende på vem som gör det.

Är det en kolv ja då blir det ju genast dyrare då det dels måste rivas mycket mer ur bilen = mer jobb för det = högre arbetskostnad och högre kostnad för delar osv.


Är det en kolv som sagt upp sig så renovera blocket och släng i smidda kolvar när du ändå har motorn isär, runt 15-20K kanske.

Senast redigerat av TBOC_Razor (24 augusti 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
baumes
24 augusti 2009 · 36 Inlägg

på min gick 2 kolvar åt helvete. blocket klarade sej dock. det kostade 14 tk med alla delar beställda från speedparts o då gjorde jag arbetet själv:P kört ca 5000 mil sen des o det funka skitbra.

hoppas det löser sej mvh

Dreh
24 augusti 2009 · 5 Inlägg

tack för alla tips och ideér smile tusen tack!

Saab 9-5 2.3T "Nemesis" (1999)
Crozzfire Avstängd
24 augusti 2009 · 512 Inlägg

Maskinskada på försäkringen? saabs motorer...Hmm...

/A.

kolvas
24 augusti 2009 · 4 001 Inlägg

så går det när man tankar E85 utan att konvertera

vem har gjort konverteringen och hur seriöst är det gjort, hade det varit gjort riktigt hade inte detta hänt

tråkigt för dig

Senast redigerat av kolvas (24 augusti 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Skaune
24 augusti 2009 ·

laga inte skiten, byt till en bättre beg motor med låga mil, blir garanrterat mycket bättre och billigare!

Falcy
26 augusti 2009 · 193 Inlägg

kolvas skrev:
så går det när man tankar E85 utan att konvertera
vem har gjort konverteringen och hur seriöst är det gjort, hade det varit gjort riktigt hade inte detta hänt
tråkigt för dig

Jag är också nyfiken på hur "konverteringen" till E85 har gått till.
Har dock lite svårt att se att en kolv rasar p.g.a just E85 i sig...kolvras är inget märkvärdigt för en 9-5a. Fast det är klart, är programmet inte bra så är det ju en starkt bidragande orsak.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang