Olje-Pump 855 T5

Hogge_
24 augusti 2009 · 186 Inlägg

Tjena, du ja har problem med min oljepump (tror ja) på min 855 t5 Som renoverats o trimmats under vintern.
Problemet sitter i att packboxen som sitter i oljepumpen gärna vill vandra ut.
-Har kollat högt vevhustryck. Det är ok inget tryck.
-komptest ok värden
Ja är lite tveksam på ifall oljepumpen kan vara dålig o läcker ut på fel ställen.
Ska de vara lite glapp i innerringen som driver pump-mekanismen i sidled?
högt oljetryck har ja ej kollat.

Mvh// johan

Marlboroman
24 augusti 2009 · 8 234 Inlägg

Det första jag tänker på nån en packbox kryper ut är ju felaktig montering. Smörjer man vara innerringen och låter den va torr i övrigt och knackar in den så ska den ju sitta kvar sen. Oljepumparna håller noprmalt sett väldigt länge. Och pumpen sitter ju med 4 bultar så den rör sig inte, och innerringen sitter ju på vevaxeln så den lär inte heller röra sig i sidled.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hogge_
24 augusti 2009 · 186 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det första jag tänker på nån en packbox kryper ut är ju felaktig montering. Smörjer man vara innerringen och låter den va torr i övrigt och knackar in den så ska den ju sitta kvar sen. Oljepumparna håller noprmalt sett väldigt länge. Och pumpen sitter ju med 4 bultar så den rör sig inte, och innerringen sitter ju på vevaxeln så den lär inte heller röra sig i sidled.

MM det tycker jag med, packboxen som satt innan kom från meca. och nu köpte ja en från volvo (org) Och den från volvo var smalare men den var lite lite större så den verkar sitta mycket bättre/hårdare i pumpen så får hoppas att det kan vara felet.
Annars vet ja inte ifall reduceringsventilen kanske kärvar o skapar högt oljetryck o på så vis trycker ut packboxen.

// johan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang