Seat Arosa 1,4 går bara på 3 cylindrar vid tomgång. Dålig komp.

koffe99
31 augusti 2009 · 1 Inlägg

Äger en Seat Arosa 1,4 -98 som bara går på 3 cylindrar vid tomgång...vid höga varv går den jättebra. lämnade bort bilen till en som kan bilar bättre än jag och fick svaret att det var dålig kompression och att det bara var att skrota bilen??kan det verkligen stämma?? har bytt tändkablar, stift sen tidigare. Tacksam för all hjälp jag kan få, kan ej bilar själv.

Volvofarfar
31 augusti 2009 · 1 312 Inlägg

kolla först varför den saknar komp på en cylinder,säg till han som gjorde testet attt hälla motorolja i tändstiftshålet och testa kompen igen är det dåligt denna gång så är kolvringarna slut, renovera eller byt motor...är nog billigare att få tag på en beg...

Skicar en länk på motorer passande din bil!

www.laga.se/resultat.aspx?delkod=7201&bilkod=5316

Mvh

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
MTPerformance
31 augusti 2009 · 21 Inlägg

Ska inte lägga mig i för mycket men höll på med just en sån bil som du har och den var det en tändkabel eller spole på som var trasig.
Har du kompprovet kvar hur mycket skiljde det??

Mercedes 280 CDI "MTP" (2006)
Volvo 164E "MTP" (1973)
kalle_kalle
31 augusti 2009 · 2 914 Inlägg

Volvofarfar skrev:
kolla först varför den saknar komp på en cylinder,säg till han som gjorde testet attt hälla motorolja i tändstiftshålet och testa kompen igen är det dåligt denna gång så är kolvringarna slut, renovera eller byt motor...är nog billigare att få tag på en beg...

Skicar en länk på motorer passande din bil!

www.laga.se/resultat.aspx?delkod=7201&bilkod=5316

Mvh

rättelse, om man häller in motorolja och det blir bättre, DÅ är det kolvringarna som inte är som dom ska, är det dåligt än så är det nog nån ventil,

darkwizard Fordonstekniker
31 augusti 2009 · 1 740 Inlägg

Är väl samma motor som VW. För nu, på jobbpraktiken, man har. Så har vi en VW 1,4 16V med trasig avgasventil på fyrans cylinder. Kan nog vara samma sak med din. Men har din dragit nån olja??

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Moparboy440
1 september 2009 · 4 682 Inlägg

kan vara en ventillyftare som e dålig, orkar bara utföra sitt jobb då den får mera oljetryck på högre varv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang