3367
Sök

Söker turbo som klarar 170Hk på en motor på 0,7L

1 290 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#41
Vad tror du om TD05-16G large wheel (samma som TD05-16G Big). Passar något avgashus från en mindre Mitsubishi turbo? http://www.rbracing-rsr.com/turbo/TurboMaps/td05-16glarge.gif
Senast redigerat av Exsicco (24 augusti 2010)

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 augusti 2010
#42
Exsicco skrev:
Vad tror du om TD05-16G large wheel (samma som TD05-16G Big). Passar något avgashus från en mindre Mitsubishi turbo? http://www.rbracing-rsr.com/turbo/Turbo … glarge.gif

jag tro inte den lämpar sig, högt laddtryck med den levererar luft för 330hk, liksom inte rätt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 290 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#43
Så klart... börjar med en GT17 smile

402 Inlägg
1 september 2010
#44
Kolla på turbona som sitter på volvos t6a. den har jue två turbos o dom är verkligen små. bland de minsta jag sett. o det är jue ändå 272 hk i en sån så en sån turbo turbo borde klara 170 hk i en så liten motor o få fort ladd ;D

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 september 2010
#45
Hedlisch skrev:
Kolla på turbona som sitter på volvos t6a. den har jue två turbos o dom är verkligen små. bland de minsta jag sett. o det är jue ändå 272 hk i en sån så en sån turbo turbo borde klara 170 hk i en så liten motor o få fort ladd ;D

S80 har en motor på 2.8liter (om jag minns rätt) varje aggregat har alltså ~1.4l motor att jobba med, du har säkert rätt om effekten som de klarar av (tror det är 12T som sitter där) men på 1.4liter motor behövs halva laddtrycket mot en motor på 0.7liter.  Det är därför jag tjötar om kompressormappar där ser man direkt vilken luftmänga ( effekt) som aggregatet fixar OCH vid vilket laddtryck.

S80s aggregat är dessutom integrerade i grenröret

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
2 september 2010
#46
torpis skrev:
Det är därför jag tjötar om kompressormappar där ser man direkt vilken luftmänga ( effekt) som aggregatet fixar OCH vid vilket laddtryck.

Har du någon mall/lathund där så man kan översätta air flow rate till effekt?

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
2 september 2010
#47
Air flow versus Power.

En bit ner här:

http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
2 september 2010
#48
Nämen vilken höjdar sida....>favoriter>>
Tack!
Sharky skrev:
Air flow versus Power.

En bit ner här:

http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html

/Göran

MVH Jonas
..............

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 september 2010
#49

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 290 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#50
torpis skrev:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=ATP-VVW-208&Category_Code=

Nu är jag inte riktigt med... varför länkar du till en GT1749V? Den sitter ihop med grenröret så den har jag inte nytta av tyvärr...

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 september 2010
#51
Exsicco skrev:
torpis skrev:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=ATP-VVW-208&Category_Code=

Nu är jag inte riktigt med... varför länkar du till en GT1749V? Den sitter ihop med grenröret så den har jag inte nytta av tyvärr...

den såg ut att kunna uppfylla kraven. finns den inte lös?  alternativt att det går att modifiera den så det passar, kapa, frsäsa svarva och vips har du v-bandfäste smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Anything But Ordinary..
81 Inlägg
11 september 2010
#52
hur är de med mitsu snurran på og900 S då? MIT TE05 elr va dem heter?
klarar ju lätt 170hk, samt laddar tidigt, inte speciellt stora.    dock vet ja inte hur de blir på en 0.7 -.-


1 290 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#53
torpis skrev:
Exsicco skrev:
torpis skrev:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=ATP-VVW-208&Category_Code=

Nu är jag inte riktigt med... varför länkar du till en GT1749V? Den sitter ihop med grenröret så den har jag inte nytta av tyvärr...

den såg ut att kunna uppfylla kraven. finns den inte lös?  alternativt att det går att modifiera den så det passar, kapa, frsäsa svarva och vips har du v-bandfäste smile

När jag googlar så ser det ut som att den sitter "lös" i Audi A4, A6 och VW Passat TDI mfl... kanske någon här kan bekräfta det?

EDIT: Hittade själv när jag letade vidare, ska ha tag på en Garrett som heter 028145702H smile
Senast redigerat av Exsicco (21 september 2010)

Elektriker
718 Inlägg
21 september 2010
#54
Första tanken när du snacka motorvolym på 0,7L så undrar man ju om turbo aggen som folk kör på 2T snöskotrar funkar? Används ju i regel på 800cc skotrar. Dock är det ju de dära med spooluppen som kanske är lite seg då det inte gör så mycket på en skoter..

Som att kasta vatten i sjön.

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 september 2010
#55
Exsicco skrev:
EDIT: Hittade själv när jag letade vidare, ska ha tag på en Garrett som heter 028145702H smile

Den känns rätt på något sätt, men det är givetvis fortfarande skott från höften.

http://www.hood.de/img/full/1473/14737925.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 290 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#56
torpis skrev:
Exsicco skrev:
EDIT: Hittade själv när jag letade vidare, ska ha tag på en Garrett som heter 028145702H smile

Den känns rätt på något sätt, men det är givetvis fortfarande skott från höften.

http://www.hood.de/img/full/1473/14737925.jpg

Spontant låter det som ett bättre alternativ än GT1752... ska se om jag hittar någon som är fräsch. Kollat på bildelsbasen.se men alla verkar ha gått 25.000 till 35.000 mil....

Kanske en dum fråga... men vågar man köpa ett kitt på nätet och renovera turbon själv?

1 290 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#57
monno skrev:
Första tanken när du snacka motorvolym på 0,7L så undrar man ju om turbo aggen som folk kör på 2T snöskotrar funkar? Används ju i regel på 800cc skotrar. Dock är det ju de dära med spooluppen som kanske är lite seg då det inte gör så mycket på en skoter..

Det är spooluppen jag är mest rädd för.... smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 september 2010
#58
Exsicco skrev:
men vågar man köpa ett kitt på nätet och renovera turbon själv?

kostar inte en renoveringssats mer än nytt aggregat då?  Man kan ju misstänka att kompressor och turbin med kan behöva bytas efter så många mil.

Men å andra sidan kanske det i utvecklingssyfte skulle fungera med ett aggregat som gått längre för att sedan köpa nytt om det visar sig fungera.  Vill man ha ett riktigt bra recept så tror jag det behövs testas lite olika.

testar man bara en setup så vet man ju inte om det är bra eller dåligt med laddtryck vid 4000rpm. Det kanske är jättetidigt eller jättesent, det vet man ju inte förens man provat en referens.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 235 Inlägg
21 september 2010
#59
torpis skrev:
Exsicco skrev:
men vågar man köpa ett kitt på nätet och renovera turbon själv?

kostar inte en renoveringssats mer än nytt aggregat då?  Man kan ju misstänka att kompressor och turbin med kan behöva bytas efter så många mil.

Men å andra sidan kanske det i utvecklingssyfte skulle fungera med ett aggregat som gått längre för att sedan köpa nytt om det visar sig fungera.  Vill man ha ett riktigt bra recept så tror jag det behövs testas lite olika.

testar man bara en setup så vet man ju inte om det är bra eller dåligt med laddtryck vid 4000rpm. Det kanske är jättetidigt eller jättesent, det vet man ju inte förens man provat en referens.

Beror lite på vilket aggregat det är. Jag köpte ett renoveringskitt till min Schwitzer turbo på Ebay, och allt med frakt kom på runt 600 kronor, packningar, ringar, lager, bultar=rubbet. Är det vanligt agg finns säkert billiga kitt att köpa utomlands, för ska man köpa motsvarande i Sverige kostar det skjortan...


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
12 november 2010
#60
http://www.awe-tuning.com/pages/shared/ … ;IL=AWEK04
Svårt sånt här tycker jag, men den turbon jag länkar är ett såkallat "standard-trim" kan i bästa fall leverera upp till 240hk på en 1,8t motor med lite uppgraderad kylning och avgas. Om din bil har optimerad kylning och avgas kanske en sån här pjäs fungerar?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan


Sök