Problem med laddtrycket på calibra turbo

Elitemaster
2 september 2009 · 139 Inlägg

Köpte mig en calibra turbo förra helgen som jag tyckte gick väldigt segt. Tyckte knappt att den laddade något ens så jag skuvade in muttrarna på actuatorstaget två varv och bilen känds märkbart starkare så idag installerade jag en laddtrycksmätare och det visade sig att grundladdtrycket endast låg på 0,2 bar så jag skruvade in muttrarna ännu mer tills jag lyckades få 0,35 i grundladd men det slutade med att laddtrycket började skena till 0,8-0,9 bar och tändningen klippte redan vid 5000 rpm.

Så jag skruvade ut muttarna igen för att sänka grundladdtrycket till 0,3 bar och vips så gick bilen som en gud från och med 0,4 bar upp till 0,9 bar då tändningen fortfarande klipper vid 5000 rpm.

Vet att det är normalt att tändningen klipper vid 0,9 bar då mjukvaran i databoxen är original så den laddar då högst 0,9 som e overboost(max laddtryck annars 0,6 bar)

Och turbon på c20let ska ladda max (0,6 bar) vid 3000 rpm men min laddar endast 0,4-0,5 vid 3000 rpm.

vad kan det vara för fel?

Slangarna ser hela och fina ut.

Ökar jag glt till det normal 0,35 så skenar laddtrycket men återställer jag jag actuatorn så att laddtrycket inte skenar så blir bilen bara seg och glt blir lågt (ca 0,2 bar)

Senast redigerat av Elitemaster (2 september 2009)

jonTe
2 september 2009 · 5 710 Inlägg

Det låter som att din wg-klocka gjort sitt.
När du spänner fjädern tillräckligt hårt för att få ett GLT på 0.35bar blir slaglängden för kort och trycket skenar på topp.

Prova med en annan klocka.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Elitemaster
2 september 2009 · 139 Inlägg

när en wg klocka gjort sitt, vad är det som kan ha gått sönder då?

För membranet i wg klockan är iallafall hel och är tät.

Men hur är det med actuatorfjädern? Går den att byta eller måste hela wg klockan bytas?

jonTe
2 september 2009 · 5 710 Inlägg

Elitemaster skrev:
när en wg klocka gjort sitt, vad är det som kan ha gått sönder då?

Antingen membranet eller att fjädern helt enkelt mattats av.

Elitemaster skrev:
Men hur är det med actuatorfjädern? Går den att byta eller måste hela wg klockan bytas?

Ja den går att byta med det kräver ofta lite jobb.
Nu vet jag inte vad det sitter för snurra på en Calibra men klockan är ofta i plåt i 2 delar som valsats ihop.
Att få isär den går med vinkelslip coh sedan får man försiktigt svetsa ihop den.
Ellerså gör man såhär:
http://photo.platonoff.com/Auto/2005100 … or_Spring/

Byta hela klockan är nog enklast.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
itouch
2 september 2009 · 1 488 Inlägg

Du bör även ta med bilmärke och modell i rubriken så fler insatta i ämnet lättare förstår vilken bil problemet handlar om.

need_4_boost
2 september 2009 · 371 Inlägg

Kan ju alltid hänga på en extrafjäder bredvid som extra surport. Det är den billiga varianten wink

Elitemaster
2 september 2009 · 139 Inlägg

jag har mer eller mindre lyckats lösa problemet.

Jag pumpade upp ett 0,7 bars tryck(då ska wg vara helt öppen) i wg klockan för att kolla om den verkligen är tät.

Jag hörde ett pysande ljud och det visade sig att en slangen till actuatorn inte satt ordentligt så jag satte dit den mer ordentligt så nu kan jag köra med 0,35 i grundladd utan en jävla massa ryckande men den smårycker fortfarande lite vid 0,7 bar ibland och det förstår jag inte för att overboost ligger på 0,95 bar därefter slår tändningen ifrån men nu slår den ju av vid 0,7 bar istället.

Elitemaster
3 september 2009 · 139 Inlägg

Jag gjorde som need_4_boost sa genom att montera dit en extra fjäder och det vart ännu bättre.

Händer att tändningen fortfarande klipper ifrån lite ibland men nu gör den det vid 0,8 bar istället men det kan nog avhjälpas med att lossa lite på actuatorstaget eller montera på en hårdare fjäder smile

Så förmodligen har fjädern som sitter i wg klockan mattats ur med tiden

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang