Ej fungerande Bränslemätare på volvo 940 GL -94

hasten940
4 september 2009 · 3 Inlägg

Hej! smile
Jag har en Volvo 940 GL -94 som har lite problem med bränslemätaren. Den ligger bara på tom hela tiden och vägrar att röra sig. Vill ha en fungerande mätare utan att behöva byta hela mätarhuset.
Jag har tänkt och tänkt och kan inte fatta vad det e för fel på den. Har snackat med en kille som hade en volvo 760 och han hade samma problem som jag har. Men han fattade inte heller vad det va för ngt problem.

Hoppas att någon kan hjälpa mej med detta lr i alla fall få mej på rätt spårbig_smile

//Johan

Senast redigerat av hasten940 (4 september 2009)

Volvo 940 GL/S "Den Vinröda Baronen" (1994)
Karlsson_1988 Lågt, snabbt och brett
9 september 2009 · 167 Inlägg

tankarmatur? kablar från armaturen till givaren?

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!
Volvo 240 "Supra MKIV" (1975)
Volvo_Mannen Volvoskadad
9 september 2009 · 6 017 Inlägg

Antingen är det mätaren, kablarna från tanken eller själva tankarmaturen som är kass.

Jonas
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
11 september 2009 · 695 Inlägg

Hade nog satsat på mätaren om det inte ger resultat vare sig på tändingen eller avslagen, har du klockan på knapp eller du har vrid-reglering till den? testa tryck och vrid lite på regleringen till klockan isåfall och ser om den ger nån spänning testa även att tuta tongue

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
dbjanoz
11 september 2009 · 1 785 Inlägg

hasten940 skrev:
Hej! smile
Jag har en Volvo 940 GL -94 som har lite problem med bränslemätaren. Den ligger bara på tom hela tiden och vägrar att röra sig. Vill ha en fungerande mätare utan att behöva byta hela mätarhuset.
Jag har tänkt och tänkt och kan inte fatta vad det e för fel på den. Har snackat med en kille som hade en volvo 760 och han hade samma problem som jag har. Men han fattade inte heller vad det va för ngt problem.

Hoppas att någon kan hjälpa mej med detta lr i alla fall få mej på rätt spårbig_smile

//Johan

Ett väldigt vanligt fel på 940 och 740.

Kan vara allt från mätarmaturen till mätaren svårt att säga. Det enda som finns att göra är att felsöka eller köra efter tripp mätaren det har jag gjort i 5år. Min mätare visar ibland full tank när den är tom och tvärt om. Den har sitt eget humör och visar vad den vill. Min tankarmatur är utbytt så där ligger inte felet i mitt fall. Men ärligt talat det fungerar skitbra med trippmätaren sålänge man tankar fullt på macken och nollställer.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Volvo_Mannen Volvoskadad
12 september 2009 · 6 017 Inlägg

dbjanoz skrev:

hasten940 skrev:
Hej! smile
Jag har en Volvo 940 GL -94 som har lite problem med bränslemätaren. Den ligger bara på tom hela tiden och vägrar att röra sig. Vill ha en fungerande mätare utan att behöva byta hela mätarhuset.
Jag har tänkt och tänkt och kan inte fatta vad det e för fel på den. Har snackat med en kille som hade en volvo 760 och han hade samma problem som jag har. Men han fattade inte heller vad det va för ngt problem.

Hoppas att någon kan hjälpa mej med detta lr i alla fall få mej på rätt spårbig_smile

//Johan

Ett väldigt vanligt fel på 940 och 740.

Kan vara allt från mätarmaturen till mätaren svårt att säga. Det enda som finns att göra är att felsöka eller köra efter tripp mätaren det har jag gjort i 5år. Min mätare visar ibland full tank när den är tom och tvärt om. Den har sitt eget humör och visar vad den vill. Min tankarmatur är utbytt så där ligger inte felet i mitt fall. Men ärligt talat det fungerar skitbra med trippmätaren sålänge man tankar fullt på macken och nollställer.

Nja det är främst 740 som har problem med tankmätare, eftersom 940 har tankarmatur i plast. Och inte plåt som 740 har

Jonas
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
12 september 2009 · 695 Inlägg

Jag har inte plåt eftersom jag ha 90a big_smile min funkar då jag bött min mätare av snubben från Sthlm på blocket som sysslar med eländet tongue

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
hasten940
12 september 2009 · 3 Inlägg

dbjanoz skrev:

hasten940 skrev:
Hej! smile
Jag har en Volvo 940 GL -94 som har lite problem med bränslemätaren. Den ligger bara på tom hela tiden och vägrar att röra sig. Vill ha en fungerande mätare utan att behöva byta hela mätarhuset.
Jag har tänkt och tänkt och kan inte fatta vad det e för fel på den. Har snackat med en kille som hade en volvo 760 och han hade samma problem som jag har. Men han fattade inte heller vad det va för ngt problem.

Hoppas att någon kan hjälpa mej med detta lr i alla fall få mej på rätt spårbig_smile

//Johan

Ett väldigt vanligt fel på 940 och 740.

Kan vara allt från mätarmaturen till mätaren svårt att säga. Det enda som finns att göra är att felsöka eller köra efter tripp mätaren det har jag gjort i 5år. Min mätare visar ibland full tank när den är tom och tvärt om. Den har sitt eget humör och visar vad den vill. Min tankarmatur är utbytt så där ligger inte felet i mitt fall. Men ärligt talat det fungerar skitbra med trippmätaren sålänge man tankar fullt på macken och nollställer.

Jag har kört på mätaren ett tag nu så man börjar ju vänja sig vid det, men jag ska testa med att felsöka och se hur det går. big_smile
Annars får man väl byta ut mätaren.

Volvo 940 GL/S "Den Vinröda Baronen" (1994)
J0ckeO Yrkesförare
12 september 2009 · 135 Inlägg

sen kanske du ska testa å söka då väldigt många har skrivit exakt samma fråga och fått exakt samma svar smile

casperkf
27 april 2022 · 35 Inlägg

J0ckeO skrev:
sen kanske du ska testa å söka då väldigt många har skrivit exakt samma fråga och fått exakt samma svar smile

Har letat o sökt i snart 1år o provat nästan allt, o tänkte om någon har något nytt jag inte har testat…

torsen
27 april 2022 · 7 238 Inlägg

hasten940 skrev:
Hej! smile
Det enda som finns att göra är  köra efter tripp mätaren det har jag gjort i 5år. Min mätare visar ibland full tank när den är tom och tvärt om. Den har sitt eget humör och visar vad den vill.

Inne på tredje året med samma problem.
Har dock tyvärr ingen trippmätare.
Tankar lite då och då för säkerhets skull.
Tur tanken rymmer 20 liter så man inte behöver vara så orolig för soppatorsk!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang