Bilköp, förstabil (nybörjartips önskas!)

hnz
6 september 2009 · 47 Inlägg

Hejsan!

Har sedan ett par månader tillbaka tänkt att köpa en bil. Jag har aldrig haft någon bilintresse innan jag började ta mitt körkort, och kan därför så gott som ingenting om bilar. Min kunskapsnivå är ungefär densamma som en 7-8-åring gällande bilmärken, vad man ska kolla efter etc.

Därför är jag i STORT behov av hjälp! Jag har tre frågeställningar jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp med.

1) Först och främst undrar jag hur mycket skatt och försäkring kostar? (besiktningen kosta ca 300:- va?)

Jag letar efter en liten bränslesnål bil, gärna med bakdörrar men i stil med en Golf 2a, VW Polo eller liknande. Kan även tänka mig något lite större. Typ en Mitsubishi Carisma, dock med GDI-motor eller liknande isf. Jag vill helst inte lägga mer än 15-20k.

2) När jag var ute i onsdags snackade jag med en bror till min kompis, som gick fordonslinjen och vad jag förstod kunde en hel del om bilar. Han sa i vilket fall som helst att jag troligen letade efter en mitsubitshi eller en mazda med tanke på att jag vill ha en liten bensindriven bil MED bakdörrar. Min fråga: Stämmer det eller är det någon/några andra modeller jag borde leta efter?

3) Allmänt vad man bör tänka på när man köper en bil. Nybesiktigad, miltal skattad etc?

Tack på förhand!

/Bilnooben

Senast redigerat av hnz (4 oktober 2009)

Zizou ...
6 september 2009 · 171 Inlägg

1) Först och främst undrar jag hur mycket skatt och försäkring kostar?

Du kan kolla på försäkringsföretagens hemsida, de brukar ha att man kan skriva in regnmr sen personnummer etc. Sen beror kostnaden på hur gammal du är och vilken typ av försäkring du ska ha.


3) Allmänt vad man bör tänka på när man köper en bil. Nybesiktigad, miltal skattad etc?

Det bästa är ju om du tar med dej en kompis som har lite mer kunskap om bilar, när du åker och kollar på bilar. Men om du bara ska kolla på blocket, t.ex., så kolla hur långt dem har gått, se till att det finns bilder på alla sidor, även insidan, (finns det inga bilder så fråga) lite jobbigt och komma dit och se att bilen är helt krockad på ena sidan t.ex. Nybesiktad är ju viktigt och att den ser allmänt bra ut. Allt jag kommer på just nu smile

Volvo 850R (1996)
hnz
6 september 2009 · 47 Inlägg

Tack för svaret. Ang. försäkring vill jag främst få en uppfattning om vad vi snackar om prismässigt för en liten bensinsnål bil. Är det 500, 1000 eller 5000:-/år +- några hundralappar. Jag vet att bilarna på min fd. körskola kostade ca 6000:- skatt/år. Men de var större dieseldrivna volvo kombi-bilar. Jag kan säkert teckna försäkringen på mina föräldrar om det blir billigare.

Ang. fråga nr 3 är jag väl ute efter lite tips och tricks gällande vad man ska kolla på och vad man bör akta sig för.

Zizou ...
6 september 2009 · 171 Inlägg

Motor och växellåda är viktigt att kolla. Öppna huven och lyssna hur den låter och känn på alla växlar. Annars är det väl viktigt att du kryper runt och kollar bilen överallt och se om den är rostig eller inte.

Volvo 850R (1996)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
6 september 2009 · 5 042 Inlägg

Renå Clio !
mångdörrar , BensinSNÅL.

C H E V R O L E T <3
Xaben
6 september 2009 · 213 Inlägg

hnz skrev:
Tack för svaret. Ang. försäkring vill jag främst få en uppfattning om vad vi snackar om prismässigt för en liten bensinsnål bil. Är det 500, 1000 eller 5000:-/år +- några hundralappar. Jag vet att bilarna på min fd. körskola kostade ca 6000:- skatt/år. Men de var större dieseldrivna volvo kombi-bilar. Jag kan säkert teckna försäkringen på mina föräldrar om det blir billigare.

försäkringen beror ju på hur gammal du är och var du bor samt om du ska ha trafik, halv eller hel försäkring.
vad gällande skatt så blir det ju billigare ju mindre bil du har.

Rquired Allmänt envis
6 september 2009 · 12 512 Inlägg

Hur mycket kan du tänka dig att ge? Kan vara rätt bra att veta om man skall rekommendera någon bil smile

Bifogar en tabell nedan, där finns bilens vikt angiven och vilken skatt som gäller inom intervallen. Alltså kollar du helt enkelt upp bilens tjänstevikt på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ genom att slå in regnummret och jämför sedan med tabellen. Den gäller äldre bilar vars skatt beror på vikten, de senaste åren räknar man på utsläppen nämligen.

Tjänstevikt kg    Skatt kr/år:
0- 900              720
901- 1000          903
1001- 1100    1086
1101- 1200    1289
1201- 1300    1452
1301- 1400    1635
1401- 1500    1818
1501- 1600    2001
1601- 1700    2184
1701- 1800    2367
1801- 1900    2550
1901- 2000    2733

Försäkring kollar du enklast upp genom att ta en "prisfråga" på ditt försäkringsbolags hemsida och fylla i bilens regnummer och dina egna uppgifter.

När man skall köpa en begagnad bil är det skicket som är viktigast, inte vad det står för miltal. Finns bilar med 10k mil på mätaren som är misskötta vrak och 30k milare som är som nya. Om du känner dig osäker och inte har någon bilkunnig bekant att ta hjälp av tycker jag du skall göra ett M-test eller liknande på bilen.

Ett M-test är ungefär som när du besiktigar bilen, fast ännu noggrannare. De går igenom bilen och listar bilens skick och ev. fel på en lista. Där kan du jämföra bilens skick jämfört med vad som är normalt för en bil med de åren/milen, att du själv går med bakom besiktningsmannen är att rekommendera, han förklarar ofta en hel del närmre för dig då. M-testet omfattar det mesta, allt från att fälgarna varit skrapade mot trottoaren till att motorn är dålig.

Just "M-test" görs utav Motormännen, men ordet har blivit en term för att gå igenom bilen ungefär på samma sätt som "iPod" betyder Mp3-spelare för många idag. Även Svensk bilprovning själva gör denna typ av test, och de är oftast lite billigare men inte lika omfattande. SBP tog 820:- senast jag kollade, Motormännen närmre 1500:-

Jag antar att du söker en liten, 5-dörrars bil som är pålitlig och snål? Toyota Corolla är en välkänt pålitlig bil, men de flesta japaner så som Toyota, Nissan, Mazda, Subaru, Honda osv stämmer in på ovanstående. Franska bilar som Renault, Peugeot och Citroen tycker jag man skall vara lite reserverad mot, de är ofta väldigt lika japanerna i uppträdande och utförande. Men utan att vara lika pålitliga, men det är inga dåliga bilar...

Lycka till med köpet!

Senast redigerat av Rquired (6 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hnz
6 september 2009 · 47 Inlägg

Tack allesammans för ytterligare svar!

Rquired, klantigt att glömma prisklass. Allt från 5-20k, men helst någon stans i mitten, säg 10-12k Beror ju helt på om man hittar en "kap" eller inte.

M103
6 september 2009 · 1 570 Inlägg

Rquired skrev:
Hur mycket kan du tänka dig att ge? Kan vara rätt bra att veta om man skall rekommendera någon bil smile

Bifogar en tabell nedan, där finns bilens vikt angiven och vilken skatt som gäller inom intervallen. Alltså kollar du helt enkelt upp bilens tjänstevikt på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ genom att slå in regnummret och jämför sedan med tabellen. Den gäller äldre bilar vars skatt beror på vikten, de senaste åren räknar man på utsläppen nämligen.

Tjänstevikt kg    Skatt kr/år:
0- 900              720
901- 1000          903
1001- 1100    1086
1101- 1200    1289
1201- 1300    1452
1301- 1400    1635
1401- 1500    1818
1501- 1600    2001
1601- 1700    2184
1701- 1800    2367
1801- 1900    2550
1901- 2000    2733

Försäkring kollar du enklast upp genom att ta en "prisfråga" på ditt försäkringsbolags hemsida och fylla i bilens regnummer och dina egna uppgifter.

När man skall köpa en begagnad bil är det skicket som är viktigast, inte vad det står för miltal. Finns bilar med 10k mil på mätaren som är misskötta vrak och 30k milare som är som nya. Om du känner dig osäker och inte har någon bilkunnig bekant att ta hjälp av tycker jag du skall göra ett M-test eller liknande på bilen.

Ett M-test är ungefär som när du besiktigar bilen, fast ännu noggrannare. De går igenom bilen och listar bilens skick och ev. fel på en lista. Där kan du jämföra bilens skick jämfört med vad som är normalt för en bil med de åren/milen, att du själv går med bakom besiktningsmannen är att rekommendera, han förklarar ofta en hel del närmre för dig då. M-testet omfattar det mesta, allt från att fälgarna varit skrapade mot trottoaren till att motorn är dålig.

Just "M-test" görs utav Motormännen, men ordet har blivit en term för att gå igenom bilen ungefär på samma sätt som "iPod" betyder Mp3-spelare för många idag. Även Svensk bilprovning själva gör denna typ av test, och de är oftast lite billigare men inte lika omfattande. SBP tog 820:- senast jag kollade, Motormännen närmre 1500:-

Jag antar att du söker en liten, 5-dörrars bil som är pålitlig och snål? Toyota Corolla är en välkänt pålitlig bil, men de flesta japaner så som Toyota, Nissan, Mazda, Subaru, Honda osv stämmer in på ovanstående. Franska bilar som Renault, Peugeot och Citroen tycker jag man skall vara lite reserverad mot, de är ofta väldigt lika japanerna i uppträdande och utförande. Men utan att vara lika pålitliga, men det är inga dåliga bilar...

Lycka till med köpet!

BMW 3-serien då? lol

Rquired Allmänt envis
6 september 2009 · 12 512 Inlägg

Som någon klyftig en skrev ovan så kan man passa in en Bmw också, men jag fick intrycket av att han inte sökte en stor sedan utan något litet.

Men ex på Bmw då:
http://www.blocket.se/lund/Bmw_318_is_2 … 20&w=3 (finns som sedan/med bakdörrar)
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_3 … 20&w=3 (liten men bara 3-dörrars)

Så fick han sitt lilla roliga...

Annars hade jag tänkt länka till lite modeller/exempel på Blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Vw_golf … 20&w=3
http://www.blocket.se/orebro/VW_Polo_1_ … 20&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Mits … 20&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Fie … 20&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … 20&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 20&w=3

Lite ex på modeller bara, det finns som 5-dörrars också. Ingen av de modellerna är något dåligt köp, men så har du lite att titta efter också och kan rikta in dig på en eller ett par modeller du vill ha smile

Senast redigerat av Rquired (6 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hnz
6 september 2009 · 47 Inlägg

Tack för länkarna!

Det är helt klart bil nr 1,2 4 och kanske 6 som känns rätt. Ford fiestan drar väl väldigt lite och dessutom har jag hört att de sällan går sönder på samma sätt som andra bilar kan haverera (stämmer det?).

Om du har tid skulle jag gärna uppskatta ett par rader om varje bil, behöver absolut inte vara utförligt, bara lite + och minus samt ungefär vad de väger.

Har du inte tid är det helt förståeligt.

Tack för hjälpen!

Hannes

Rquired Allmänt envis
6 september 2009 · 12 512 Inlägg

Tid har jag, fast jag vet inte riktigt om jag kan sammafatta dem direkt. Har känt på alla och kört alla utom Polo och mitsu, men just för och nackdelar samt vad man bör se upp med är jag inte så insatt i.

En kompis till mig har en Fiesta 1.1, och säga vad man vill om den men billigt har den gått. En pålitlig bil är det, men visst kan de gå sönder (precis som alla bilar). Rent statistiskt är japanska bilar mer driftsäkra än vad Forden är, men allt beror ju på vilket ex du köper. Tycker Fiesta är och känns lite liten, då är Corolla stadigare och trevligare i mina ögon.

Av de tre (Fiesta borträknad) du plockar ut är Toyota den driftsäkraste, men VW är inte långt efter. Det är svårt att plocka ut något, i mina ögon är det "samma sak". Nämligen pålitliga bilar som är precis vad som behövs mellan A och B, inte mer. Inte tråkiga att köra men lockar inte till bus direkt, inredningen är precis vad som behövs och håller den kvalitetsnivån. Alltså ingen kassaskåpskänsla a´la Audi men det trillar inte isär i handen på dig heller.

Köper du en golf med 1.8l motorn (eller större) blir det nästan så att den lockar till bus. 90hp i en liten bil är rätt roligt. Kan tänka mig att Polo behöver en 1.6a för att bli lite roligare, den är ju mindre.

Fiesta håller bra men håller för övrigt inte samma nivå som de andra 3. Av de övriga tycker jag nog du skall köpa VW, då de inte är fullständigt karaktärsbefriade som Corolla är. Jag har inte kört Polo, men tror den är snarlik golf. Det viktigaste att se upp med är nog rost, finns säkert en del modellspecifika fel till men jag kan dem inte tyvärr.

Polo är lite mindre och smidigare, lite nyare bil för samma peng och så kan du kanske hitta en med det stora soltaket? I så fall är det nog en sådan jag satsat på om jag varit dig. smile

Edit: Exempelvis denna http://www.blocket.se/kristianstad/Polo … 20&w=3

Skinn, härligt soltak över hela kupén, rolig GTI och en pigg färg. Som du ser är där lite rostlagningar, men det är ingen ny bil heller. Om du vill är det inget jättejobb att maskera och lacka de ytorna så det ser lite bättre ut.

Tjänstevikt:
Golf 1.6:          1120kg
Polo 1.6:         1040kg
Corolla 1.3:     1110kg
Fiesta 1.3:        990kg

Senast redigerat av Rquired (6 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hnz
6 september 2009 · 47 Inlägg

Tack för ett nästintill komplett svar. Jag håller med om att en Fiesta kan vara något liten, men en annan stor aspekt är bränsleförbrukningen, och det är nog min slutgiltiga fråga gällande de bilar du har nämnt.

Personligen tycker jag om bilar med bakdörrar (det är ju så himla skönt att slippa hoppa ur om man ska skjutsa någon likaså lägga saker i baksätet). Men om bränsleförbrukningen ökar markant kan jag tänka om.

Jag är helst intresserad av en bil som drar ca 0.5, men kan tänka mig upp mot 0.7, men inte mer.

Rquired Allmänt envis
6 september 2009 · 12 512 Inlägg

hnz skrev:
Tack för ett nästintill komplett svar. Jag håller med om att en Fiesta kan vara något liten, men en annan stor aspekt är bränsleförbrukningen, och det är nog min slutgiltiga fråga gällande de bilar du har nämnt.

Personligen tycker jag om bilar med bakdörrar (det är ju så himla skönt att slippa hoppa ur om man ska skjutsa någon likaså lägga saker i baksätet). Men om bränsleförbrukningen ökar markant kan jag tänka om.

Jag är helst intresserad av en bil som drar ca 0.5, men kan tänka mig upp mot 0.7, men inte mer.

Jag tvivlar stark på att bakdörrar gör en ens mätbar skillnad på förbrukningen, jag tvivlar på att där ens är någon skillnad att prata om när det gäller vikten. Och alla de bilarna som radades upp ovan klarar förmodligen ditt krav på 0,7, skulle gissa på att de pendlar mellan dryga 0,5 och nått över 0,6 ungefär.

Räkna inte kallt med att Fiesta drar minst, om inte jag minns fel är 1.3an en rätt omodern motor. Jag skulle inte bli förvånad om den modernare polon drar lika mkt eller mindre trots mer effekt och högre vikt.

En bil vi glömde bort när vi gjorde listan ovan är Opel Corsa, även det en pålitlig konstruktion och den stora faran med Opel är (lite som de andra) rosten. Ex: http://www.blocket.se/gavleborg/Tillfal … 20&w=3
Har tjänstevikt på ett ton exakt, jag skulle placera den i höjd med Corolla och Golf men under Polo. Den senare är helt enkelt fränare när den har soltak osv som den jag länkade till som ex smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nisse1
6 september 2009 · 175 Inlägg

Rquired skrev:

hnz skrev:
Tack för ett nästintill komplett svar. Jag håller med om att en Fiesta kan vara något liten, men en annan stor aspekt är bränsleförbrukningen, och det är nog min slutgiltiga fråga gällande de bilar du har nämnt.

Personligen tycker jag om bilar med bakdörrar (det är ju så himla skönt att slippa hoppa ur om man ska skjutsa någon likaså lägga saker i baksätet). Men om bränsleförbrukningen ökar markant kan jag tänka om.

Jag är helst intresserad av en bil som drar ca 0.5, men kan tänka mig upp mot 0.7, men inte mer.

Jag tvivlar stark på att bakdörrar gör en ens mätbar skillnad på förbrukningen, jag tvivlar på att där ens är någon skillnad att prata om när det gäller vikten. Och alla de bilarna som radades upp ovan klarar förmodligen ditt krav på 0,7, skulle gissa på att de pendlar mellan dryga 0,5 och nått över 0,6 ungefär.

Räkna inte kallt med att Fiesta drar minst, om inte jag minns fel är 1.3an en rätt omodern motor. Jag skulle inte bli förvånad om den modernare polon drar lika mkt eller mindre trots mer effekt och högre vikt.

En bil vi glömde bort när vi gjorde listan ovan är Opel Corsa, även det en pålitlig konstruktion och den stora faran med Opel är (lite som de andra) rosten. Ex: http://www.blocket.se/gavleborg/Tillfal … 20&w=3
Har tjänstevikt på ett ton exakt, jag skulle placera den i höjd med Corolla och Golf men under Polo. Den senare är helt enkelt fränare när den har soltak osv som den jag länkade till som ex smile

En konstruktion från 50-talet wink
Ska du ha Fiesta modell äldre så tycker jag du ska kika på 1.25, 75 hk och drar runt 0.6 enbart stadskörning smile
Har en sån i familjen, och med lite större fälgar och däck på så är den faktiskt rätt så rolig att köra, ingen raket men den duger alldeles utmärkt i stan för att hänga med i rytmen smile

hnz
6 september 2009 · 47 Inlägg

Jag tänkte mest att bilen i sig automatiskt blir större om det finns bakdörrar samt att bränsleförbrukningen därav ökade. Riktigt skönt att se siffror mellan 0.5 och 0.6, där är precis vad jag vill ha (önskar).

Glömde tillägga att jag absolut inte vill ha en automat eller dieselbil utan manuell och bensindrift.

Med andra ord tycker du att Polon, Golfen (båda VW's?) samt Corsan och ev. Corollan är det jag borde satsa på? Givetvis är det skönt med en snygg bil dessutom, både in och utvändigt, men där har jag inga speciella krav med tanke på att detta blir min första bil. Dock vore ellås skönt smile

Sorry att svaret kom så himla sent, räknade inte med att du skulle hinna svara så snabbt. Hjälpen har verkligen uppskattats då bilar för mig är som att förklara internet för en pensionär.

Remiss
6 september 2009 · 1 339 Inlägg

Opel Corsa går nästan på ingenting tycker jag. Har en sådan och den går väll på max 0.5 blandad körning, fattar inte hur men den drar inte mer. Kör man 90 % i stad och 10 % landsväg drar den 0.61

Hade jag gjort mitt yttersta för att köra eco-driving med den så hade jag väll kommit ännu lägre. Å andra sidan har den väll inte mer än 55 hk heller tror jag de va


Akta dig för rosten som Rquired också nämnde, det är dock inte jättefarligt om förra ägaren har tagit hand om den lite.

Senast redigerat av Volvo740an (6 september 2009)

Rquired Allmänt envis
6 september 2009 · 12 512 Inlägg

hnz skrev:
Jag tänkte mest att bilen i sig automatiskt blir större om det finns bakdörrar samt att bränsleförbrukningen därav ökade. Riktigt skönt att se siffror mellan 0.5 och 0.6, där är precis vad jag vill ha (önskar).

Glömde tillägga att jag absolut inte vill ha en automat eller dieselbil utan manuell och bensindrift.

Med andra ord tycker du att Polon, Golfen (båda VW's?) samt Corsan och ev. Corollan är det jag borde satsa på? Givetvis är det skönt med en snygg bil dessutom, både in och utvändigt, men där har jag inga speciella krav med tanke på att detta blir min första bil. Dock vore ellås skönt smile

Sorry att svaret kom så himla sent, räknade inte med att du skulle hinna svara så snabbt. Hjälpen har verkligen uppskattats då bilar för mig är som att förklara internet för en pensionär.

Det beror ju lite på modell, men ofta är det bara två dörrar påhängda där det vanligtvis är plåt, alltså inte en större bil. Sedan finns det modeller där tak osv ändrar form men fortfarande inga större skillnader smile

Du har nog förstått mig rätt, kika runt på de fyra modellerna och se om du hittar något du gillar!

Nisse1: Ok då, väldigt omodern tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hnz
6 september 2009 · 47 Inlägg

Har kollat genom nästan hela blocket. Det lutar åt en VW Golf eller Polo. Utbuder verkar vara störst där, dessutom tilltalar de mig estetiskt sett.

Rille0
6 september 2009 · 2 021 Inlägg

henrikh skrev:

Rquired skrev:
massa text

BMW 3-serien då? lol

haha blev också lite förvånad, förväntade mig nästan ett "bilen du söker är helt klart en bmw 316 compact" big_smile

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang