Akut hjälp! Audi A4 -01 STÖRTDOG!!

bosabengt
6 september 2009 · 2 035 Inlägg

Detta hände. 

Bilen kördes på motorväg.  Bilen gick ner i varv och gick ner på noll alltså dog.

fick stanna till vid vägkanten. Funderade på jordfläta men typ all el funkade. Startmotorn funkade men bilen gick inte igång.

Har funderar på vissa grejer men vad tror ni att det kan vara?

snälla hjälp. har bilen till jobbet osv.

mvh / /Anders

Biljudsveteran sen 1984!
Jez
6 september 2009 · 50 Inlägg

om bilen har gått någorlunda långt så skulle ju bränslepumpen lagt av eller kanske ett relä till den.

Gör om, gör rätt...
AudiZack Living the good Life!
6 september 2009 · 585 Inlägg

Är det B6?

Inte helt fel att bränslepumpen på de brukar lägga av...är det quattro blir det lite dyrare...

When the flag drops, the Bullshit stops.
AudiZack Living the good Life!
6 september 2009 · 585 Inlägg

hur långt har bilen rullat

When the flag drops, the Bullshit stops.
bosabengt
6 september 2009 · 2 035 Inlägg

hmmm bilen har gått 15800 mil typ.  bilen var lite konstig TILL jobbet, körde 2500 varv/min och bilen hoppade plötsligt ner till 2000 varv/min (ungefär) men sen var det ingen fara. men hem dog den som sagt totalt. gick inte att få igång. Bränslepumpen?? Nja bilen totaldog ju alltså inte som soppatorsk.

Biljudsveteran sen 1984!
AudiZack Living the good Life!
6 september 2009 · 585 Inlägg

la sig varvtals mätaren ner på noll direkt asså, ingen lugn nedgång utav motorvarvtalet?

When the flag drops, the Bullshit stops.
Remiss
6 september 2009 · 1 339 Inlägg

Vid det miltalet låter det väldigt rimligt att bränslepumpen lägger av faktiskt...


Men som zack frågade, gick den sakta ner i varv eller tvärdog den direkt utan vidare?

bosabengt
6 september 2009 · 2 035 Inlägg

Volvo740an skrev:
Vid det miltalet låter det väldigt rimligt att bränslepumpen lägger av faktiskt...


Men som zack frågade, gick den sakta ner i varv eller tvärdog den direkt utan vidare?

Den tvärdog direkt från 2500 till noll. kan det vara pumpen då?? tycker ju att den borde gå ryckigt om pumpen lägger av. liksom hugger innan pumpen skär/lägger ner. vad är det för fel på pumpen??
Kan det vara någort annat eller är det pumpen??

Jag funderade på vevaxelgivarn. någon som kan säga vad som händer om vevaxelgivarn går sönder??

Biljudsveteran sen 1984!
AudiZack Living the good Life!
6 september 2009 · 585 Inlägg

Han har kanske somnat... wink

Nä jag går och lägger mig, får se imorn ifall han har skrivit något...

When the flag drops, the Bullshit stops.
AudiZack Living the good Life!
6 september 2009 · 585 Inlägg

När var det du bytte kamremmen?

När den givaren lägger av så kan bilen rycka / eller dö helt, fast brukar ske när motorn är varmkörd oftast, fast när bilen dör tack vare den givaren så ska motorn dö i lugnt nedgång utav motorvarvtalet, inte direkt bara ner på 0!hmm

Senast redigerat av AudiZack (6 september 2009)

When the flag drops, the Bullshit stops.
bosabengt
6 september 2009 · 2 035 Inlägg

AudiZack skrev:
När var det du bytte kamremmen?

När den givaren lägger av så kan bilen rycka / eller dö helt, fast brukar ske när motorn är varmkörd oftast, fast när bilen dör tack vare den givaren så ska motorn dö i lugnt nedgång utav motorvarvtalet, inte direkt bara ner på 0!hmm

Köpte bilen när den hade gått 12000 mil så om kamremmen är bytt innan vet jag inte men förmodligen är den inte bytt. den byts väl inte så tidigt? är det garanterat att om vevaxelgivarn gått sönder att varvtalet går ner långsamt?? För du skriver ju att bilen kan rycka/ eller dö helt. skumt fel. pumpen vevaxelgivarn eller nåt annatt????

mvh

Biljudsveteran sen 1984!
bosabengt
7 september 2009 · 2 035 Inlägg

Det får väl bli verkstaden.  Audi är la inte lättmekat??

Biljudsveteran sen 1984!
AudiZack Living the good Life!
7 september 2009 · 585 Inlägg

kuggremmen ska bytas på de bilarna, 1.8T motorn asså vid 18000 mil eller 6 år tror jag men vem tar risken att åka så långt med någon naturvara, jag byter de kuggremmarna alltid vid 12000 mil. För att går remmen sönder före det så står ju inte audi för det, och de motorerna är ganska lättmekade, vattenpumpen är också en vanlig sak som brukar rasa på de motorerna och eftersom den drivs utav kuggremmen så är det lätt hänt att axeln går av och remmen slår över några kugg tills ventilerna slår i...

De motorerna är ganska lättmekade tycker jag iallafall, den som inte har mekat med de själv förut brukar oftast säga att det e så trångt, men så länge du får fram fronten i service läge och i vissa fall plocka bort hela fronten så är det inga problem med att byta kuggremmen, ca 1.30 - 2 timmar tar det ca ifall du har mekvana....

tänk dig själv hur många vintrar den kuggremmen du har på bilen har gått igenom, det e inte så ovanligt att de får torrsprickor och kan gå av...

Skriv pm till mig eller här på tråden hur det gick för dig med verkstan...

When the flag drops, the Bullshit stops.
bosabengt
8 september 2009 · 2 035 Inlägg

Såg ditt pm. Kuggrem vilken kuggrem? Har inte hört det förr. Du menar inte kamremmen? För den vet jag inte om den är bytt. Troligtvis vid 11000mil.

Men iallafall så......  Testade att starta den igår. inga problem. körde till stan och hem utan problem. (6mil)
Om nu kuggremmen är av då borde väl inte bilen gått normalt??

Om det nu är pumpen eller vevaxelgivarn som är sönder/dålig kommer ju problemet att uppdagas igen eller?
Frågan är: om den dör igen vilket utav dem är det??

Eftersom den går igång igen när den är kall kanske det är vevaxelgivarn. Var sitter den isåfall? Gärna med bild =O)

mvh / Anders

Biljudsveteran sen 1984!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang