4314
Sök

Volvo 244 Turbo förgasar projekt

SKÅNING
1 215 Inlägg
17 november 2009
#41
ok, precis så som jag tänkt göra ta en 531 som jag har och slänga på på k motorn eftersom där är urgröpta kolvar som på en ft/fk

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

605 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#42
Men glöm inte att plana toppen annars får du ett komp på 5.5-6 lr nåt sånt, å dä ä lite för lågt för att motorn ska gå ok lr om den ens går då. Vet jag ej har inte experimenterat så mycket med motorer ännu.


605 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#43
Update 16:

Vad som har hänt sen senast.
Jag har bytt tändstiftet,
justerat tändning å co-halten samt tomgången,
ställt på laddtrycket,
fixat nya bult till turbon för att fästa DP röret,
Fixat anslutning på tryckröret innan IC till bar mätare å dumpventil,
satt på ett vevhus filter,
ny batteri (+) polsko.
Blästrat å grundat ett kamdrev
Blästrat å grundat Olje mätstickans rör
Blästrat vattenröret som går runt blocket

Har test kört den, å den går riktigt fint. Vet ej exakt hur mycket den laddar (mätaren ä nog inte så exakt när den står under noll) men 0.65-0.7 laddar den om man ska gå efter mätaren. Å jag är inte helt säker men den kanske spikar, dock vid fullt pådrag under belastning. (full gas i friläge låter dä inget) Kan dock va nåt annat som skramlar å har sig. Å jag har ingen BTR, som alla säger att dä måste en ha, visst säger inte att dä en dum investering för jag ska att köpa en, men för dem som bara vill testa å turbokonvertera kan att köra utan en BTR.

Bilder;

Ett vevhus filter var ett måste för att inte slangen skulle dra in en massa skit te oljan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/816242_2rrrpb.jpg

Kamdrevet å olje mätstickans rör blästrade å grundade
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/816246_fnffvx.jpg

Tillfälliga lösningen för bar å dumpventil anslutning
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/816338_qthx0c.jpg

Nya fräscha bult te turbon för att fästa DP röret. Snart blir dä 3" DP så fort jag får in pengar på kontot
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/816339_n7b29w.jpg

Test av bläster pistolen å aluminum silikatet från biltema. Riktig nöjd för 260 kr. 8 l blästermedel å pistolen smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/816340_clkyck.jpg

Dä va allt jag har gjort å en massa små pill. Te helgen kanske jag får låna en kompis hem gjorda å TIG svetsade grenrör big_smile. Dä blir rolit å känna hur den går efter dä, också får jag hem en te 240 GL 88a/b med f motorn å även en 740 ? f motor. Också ska jag dra hem en 245 turbo å plocka lite delar av sen ska den skickas vidare. Så kommer bli en massa grejing de närmsta dagarna big_smile
Senast redigerat av P--JawZ--K (9 december 2009)


Maskinförare
287 Inlägg
9 december 2009
#44
ser jäkligt bra ut.. kanske man får se en helhetsbild på bilen snart.. smile tummen upp för detta bygge..


605 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#45
Tack du, ja dä har inte precis blivit några ändringar på utseendet sen jag tog de första bilderna. men ska ju snart lacka om lister å ta bort de nedre dörrlisterna å rostlaga å lacka om. Så då blir det bilder på bilen i sig. Å på med nya bak, sido å fram ljus.


605 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#46
Update 17:

Har fått nåt gjort idag å. Kamdrevet å olje mätstickans rör är färdig lackade å monterade, å allting fungerar som dä ska (han inte märka nåt speciellt fel eftersom bensinen tog slut) Sen har jag dragit om elen te mätarna å placerat om volt mätarn så den inte ligger löst i mynt facket.

Bilder;

Kamdrevet å olje röret färdig lackade å inga rinningar lr nåt annat problem med dessa smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/816755_yar7ga.jpg

Monterat drev
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/816756_n9po16.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/816758_splj4b.jpg

Monterat oljerör
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/816760_5qin9y.jpg

Omplacerad volt mätare i stereo facket, dä lyser mer när man sitter där (ä ju trots allt en 4 år gammal 2.1 mp digital kamera jag fotar med wink )
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/816762_e304gx.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/816763_pzy33a.jpg

Kommer väl in lite mer bilder sena mot kvällningen. får se vad jag hittar på tills dess.


63 Inlägg
10 december 2009
#47
tror du man kan få måtten på tryckboxen? smile håller på själv o bygger.


605 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#48
Jo men visst kan jag dä, ställer att upp för likasinnade personer inom turbokonvertering wink

Mina mått på min tryckbox är 200mm Höjd, 130mm Bredd å 70mm Djup. Då blir den några mm större än förgasaren (Stromberg 175 CDUS) å blir ett mellan rum på ca 10-50 mm mellan boxen å broms olje behållaren. Sen kan du ju göra så att du gör skruv fästen i en ända så du kan skruva fast den invändigt till förgasaren. Kan skicka en bild på hur jag menar. Kan även skicka bilder på hur jag har gjort fästet mellan tryckbox å förgasare ifall du vill ha dä å??


63 Inlägg
10 december 2009
#49
tackar så mkt wink aa de vore snällt smile


605 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#50
Varsågod, det finns ju några bilder på hur de ser ut lite grann på sidan 2


63 Inlägg
10 december 2009
#51
måste man ändra nått på förgasarn?


605 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#52
Beror på vad du har gjort med den hittills? har du trycktätat den?? ifall du inte har gjort nåt med den, inte öppnat den lr nåt asså, så bara kolla så allt ä fräscht som du kan se utan på, inga sot avlagringar lr nåt. Dä ända sättet du kan testa så den inte läcker bensin nånstans är att test köra den med turbon, behöver inte ut å köra bara gasa till lite kolla runt flottören å chocken. Ifall dä inte läcker behövs inget göra, men ifall dä gör dä ska jag slänga ihop en guide med bilder för ett bra sätt att få den tät å helt funktionell med choke å hela köret.
Senast redigerat av P--JawZ--K (10 december 2009)


63 Inlägg
12 december 2009
#53
får ta o prova de smile


605 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#54
Gör dä, å hör av dig ifall dä ä nå mer du undrar över. Så hjälper jag att te wink


605 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#55
Update 18:

Igår skulle jag kolla över kylsystemet eftersom den koka när jag körde den i helgas. Gissa vad som var problemet, ingen glykol. Å ingen glykol betyder massor med is, faktiskt hela jävla kylsystemet var av is roll Så efter 13 timmars non stopp arbete med att få bort isen, så fick jag den äntligen till bli varm runt om hela kylsystemet big_smile. Ifall man kollar på dä positiva fick jag bort all rost vatten ur systemet å i med fräscht nytt glykol vatten. Sen gjorde jag även en beställning från Misab, blev en FKT2 BTR till förgasare turbon så att jag kan ladda 0.7 bara utan att den får för lite med bensin, så jag kan gasa ut den helt å hållet vid belastning tongue.

Bilder;

Som kylaren å termostaten såg ut jämt efter demontering
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/820292_cthzya.jpg

Efter blästring å stålborste slippning såg termostat huset ut så här
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/820293_ol84cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/820294_8e5mnq.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/820295_1zl4d8.jpg

BTR;en som ska monteras fortast möjligast
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/820296_c6k8vn.jpg


Så mer har jag inte hunnit med eftersom de-frostningen av kylsystemet tog upp all tid. Men som sagt ska montera BTR;en idag. Å se ifall jag kan få ordning på bränsle tillförseln smile


Svetsare
56 Inlägg
16 december 2009
#56
ser bra ut!

Håller också på med ett förgasarturbo-projekt tongue

PM'a för svetsjobb!

605 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#57
Tackar, rolit att höra fler å fler som kör med förgasar turbo smile. Vad för bil??


Gött mos
1 096 Inlägg
605 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#59
Update:

Blir en kort update nu. Monterade BTR,en idag å märkte att spikningarna försvann men inte helt, dock bättre. Testa med att plugga returen så att den fick all bensin te förgasaren. Men funka inget vidare dä heller, så ska testa å skruva lite på förgasaren tills dä att jag får hem reservdels bilen med LH b230F motorn i sig å ta pumpen å installera.

Bild på BTR;en iaf

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/820580_x428lm.jpg
Senast redigerat av P--JawZ--K (18 december 2009)


Svetsare
56 Inlägg
17 december 2009
#60
P--JawZ--K skrev:
Tackar, rolit att höra fler å fler som kör med förgasar turbo smile. Vad för bil??

Det är min TR 2000 som jag håller på att konvertera:P Ska trycka genom två Stromberg tongue Finns en projekt tråd på den tongue

PM'a för svetsjobb!


Sök