4695
Sök

Svårstartad 740. Varm eller kall gör detsamma

378 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Bilen är då en Volvo 740 GL från 88 med B230f LH 2.2. Har problemet att den är lite segstartad.
Kvittar hur länge eller lite den har stått. Eller om den är varm eller kall. Den är likadan
ändå. Får gå på startmotorn i typ 10 sekunder, och pumpande av gasen innen den går igång.
Har redan bytat till riktiga bosch tändstift och kollat alla tänddelar. Kan va kasst ändå,
vem vet.

Tar den tjuvluft eller håller soppapumpen på att ge upp? Kallstartsventilen?
Behöver hjälp!

Tacksam för svar=)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

1 339 Inlägg
7 september 2009
Låter som att en givare är kass, motor-lägesgivaren e inte säker på namnet.

378 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
Ja de va ju mycke hjälp man fick=)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 september 2009
En sak ja funderar på är om den startar snabbare om du först kör nån sekund på startmotorn och sedan vrider tillbaka nyckeln och sedan prövar direkt igen?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

378 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
patrikhornfeldt skrev:
En sak ja funderar på är om den startar snabbare om du först kör nån sekund på startmotorn och sedan vrider tillbaka nyckeln och sedan prövar direkt igen?

Helt rätt!!! smile

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 september 2009
Okej, tyvärr kan ja inte berätta vad felet beror på. De är något ja också har funderat på då min är så om ja inte kör den på ett tag, då kan de gå några veckor innan den startar som den ska - alltså på en gång. En kompis har en 240 som hade stått i 2 år då han köpte den, han hade samma fenomen men de försvann efter nån månad på den också.

Skulle gissa på att de är tändningslåset och att man förmodligen åker på att byta det inom en viss framtid.

m5portal.com
m3portal.com

21 761 Inlägg
9 september 2009
Borde väl ha något med bränsletrycket att göra i så fall. hmm

10 287 Inlägg
9 september 2009
Backventilen vid soppapumpen brukar ge upp och då får man detta fenomen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 september 2009
Sharky skrev:

/Göran

då borde man ju kunna vrida på tändningen en stund
så soppatryck byggs upp igen å sen starta
eller har jag fel?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

378 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
Sharky skrev:

/Göran

Så jag ska kolla den backventilen? Och var sitter den?

378 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Någon?

378 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Det kan inte vara att jag behöver nolla datorn? Har ju hållt på och skruva av och greja.
Datorn får inte dom rätta värdena då. Kan de stämma?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
15 september 2009
Pröva, de är ju bara att dra ur säkring 1. Tyvärr vet inte ja vart backventilen till soppa pumpen sitter, men i mitt fall så försvann problemet efter ett tag, ja får väl ta itu med det då de kommer tillbaka tongue

m5portal.com
m3portal.com

Sök