4670
Sök

Tickande Golf III 1.6 -97 (Fångat på film)

11 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Golf III
1997
1.6-motorn
Gått ca 20.000 mil

Har problem med att den tickar vid vissa varvtal. Står man still och varvar så börjar den ticka så fort man släpper gasen, under tiden varvtalet faller. När den står på tomgången så låter den som den ska.

Den tickar även klart och tydligt när man kör i jämn hastighet, oavsett om det är 30, 50, 70 eller 90. Dock försvinner det så fort man gasar mer eller släpper på gasen bara litegrann. I övrigt så går den dock som den ska.

Har hört att det kan bero på skitiga/slitna ventillyftar. Fick då tips om att slänga i en flaska STP Oil Treatment i oljan och sedan köra med det någon vecka eller två, för att sedan byta olja. Det skulle då lösa upp eventuell skit som fastnat i lyftarna så att man blir av med det när oljan sedan byts. Köpte en sådan flaska och hällde i den igår, så vi får se hur det går.

Om ventillyftarna däremot är slitna så antar jag att de behöver bytas. Någon som vet hur krångligt det är och framförallt vad det kan tänkas kosta?

Här hörs det ganska tydligt:
http://www.youtube.com/watch?v=2bmrWodl_uI

Någon som varit med om detta och kan ge lite tips?
Senast redigerat av KewreL (8 september 2009)

11 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
Läste nu även att det, vid behov av ventillyftsbyte (kallas ju egentligen för ventiltryckare, tydligen), bara är den/de som jäklas som behöver bytas. Men hur vet man vilka som är slitna och inte?

Enda stället jag hittills hittat som har ventiltryckare till Golf 3 i sin online-katalog är Laitis (autokatalogen.se), som tar drygt 300 kr/styck för dem. Så det finns ju en del pengar att spara om man bara behöver byta någon/några enstaka.

Har även läst en del om att ifall det första oljebytet inte löser problemet så kan man testa att göra fler byten hyfsat tätt inpå varandra. Antar att tanken är att man ska få lös mer och mer skit från tryckarna för varje gång. Har även hört att det kan räcka med att ta lös tryckarna och göra rent dom, om inte oljebytena gör susen.

Har dock fortfarande ingen aning hur svårt ingrepp det rör sig om. Antar att toppen måste av iaf. Någon som vet?
Senast redigerat av KewreL (9 september 2009)

1 043 Inlägg
9 september 2009
När byttes oljan senast?
Det kan också vara kamaxeln som är sliten, då klarar inte lyftaren att justera spelet hela vägen.
Jag har aldrig bytt på en sådan bil men du behöver nog inte lyfta toppen.

11 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Vet ej när den byttes senast, men den ska bytas i helgen hursomhelst.
Har ingen aning vad det är för olja i den heller, men har tänkt slänga i Magnatec 5W-40 när jag byter iaf.

1 785 Inlägg
11 september 2009
KewreL skrev:
Golf III
1997
1.6-motorn
Gått ca 20.000 mil

Har problem med att den tickar vid vissa varvtal. Står man still och varvar så börjar den ticka så fort man släpper gasen, under tiden varvtalet faller. När den står på tomgången så låter den som den ska.

Den tickar även klart och tydligt när man kör i jämn hastighet, oavsett om det är 30, 50, 70 eller 90. Dock försvinner det så fort man gasar mer eller släpper på gasen bara litegrann. I övrigt så går den dock som den ska.

Har hört att det kan bero på skitiga/slitna ventillyftar. Fick då tips om att slänga i en flaska STP Oil Treatment i oljan och sedan köra med det någon vecka eller två, för att sedan byta olja. Det skulle då lösa upp eventuell skit som fastnat i lyftarna så att man blir av med det när oljan sedan byts. Köpte en sådan flaska och hällde i den igår, så vi får se hur det går.

Om ventillyftarna däremot är slitna så antar jag att de behöver bytas. Någon som vet hur krångligt det är och framförallt vad det kan tänkas kosta?

Här hörs det ganska tydligt:
http://www.youtube.com/watch?v=2bmrWodl_uI

Någon som varit med om detta och kan ge lite tips?

Kulan och fjädern som sitter i ventiltryckaren tätar inte som den ska därför tappar den trycket och ventilspelet blir för stort med tickande som följd. Relativt ofarligt särskilt vid normala varv upp till 4000rmp.

Dunder honung på burk brukar inte fungera bara ett sätt för bluffare att tjäna pengar.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

11 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Kulan och fjädern som sitter i ventiltryckaren tätar inte som den ska därför tappar den trycket och ventilspelet blir för stort med tickande som följd. Relativt ofarligt särskilt vid normala varv upp till 4000rmp.

Dunder honung på burk brukar inte fungera bara ett sätt för bluffare att tjäna pengar.

Vad kan man göra för att bli kvitt det då?
Är det byte av tryckare som gäller eller?

Sök