4290
Sök

Hur många häskrafter krävs för att åka 300?

727 Inlägg
10 september 2009
#21
Min 540 med manuell 6växlad låda ligger även den ruskigt nära eller precis på 300km/h utan fartspärr, lägger i 6:an i 250...

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

8 156 Inlägg
10 september 2009
#22
Med rätt utväxling på låda och bakaxel och hygglig aerodynamik så borde man kunna nå 300km/h med mindre antal hästkrafter än 300. Kanske så lite som 250hk. Däremot så lär ju vägen dit ta ett tag. Det är accelerationen som kräver kraft. Att upprätthålla farten vid vindstilla kräver inte så mycket till en början.
Däremot krävs det vrid. Så 350Nm eller mer lär krävas.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

213 Inlägg
10 september 2009
#23
lotus omega gjorde väl runt 300km/h rätta mej om jag har fel, men tyckte dom sa det i ett reportage iofs har den nästan 400hk

347 Inlägg
10 september 2009
#24
Vet att min model ska kunna göra 280km/h original och att jag någon gång räknade på slutväxeln och kom fram till att den skulle kunna göra 360 km/h innan varvstoppet ung.
Men det skulle nog krävas iallafall 100hk till (420hk) för att göra 300 med den skulle jag tro. Inget jag skulle vilja testa med en 20år gammal bil iallafall big_smile


Teddan
2 495 Inlägg
10 september 2009
#25
Min evo gör 280km/h med nuvarande utväxling.
men med min andra låda så ramlar den lekande lätt över 300km/h på gpsen...
men jag har ju något mer än 400hk big_smile
0-200km/h tar under 10sek , 0-300km/h har jag inga tider på ..... men den är snabb big_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
10 september 2009
#26
min gamle trimmade cayenne turbo gjorde ca 285km/h ...... släppte man gasen kändes det som att bromsa, måste varit ett sjukt högt vindmotstånd.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

10 287 Inlägg
10 september 2009
#27
Och då tar vi och räknar på det istället för att gissa.


Antag att vi har två motorer som går på maxvarv och fordonet skall röra sig med 300km/tim.
Motor nr 1 ger 1000Hkr och 100Nm vid maxvarv
Motor nr 2 ger 100Hkr och 1000Nm vid maxvarv.

Fordonet är utrustad med drivande hjul med en diameter på 600mm eller en rullomkrets på 2m. För att däckens kontaktyta med marken skall röra sig med 300km/tim krävs en rotationshastighet på 43 r/s.

Enligt välkänd formel för samband mellan vridmoment och effekt kan vi härleda varvtal hos motor 1 respektive motor 2.
( se formel längst ner)

Detta ger:

Motor 1 genererar sin maxeffekt vid 70000 rpm vilket motsvarar 1166 r/s
Motor 2 genererar sin maxeffekt vid 700 rpm vilket motsvarar 11.7 r/s

För att få en slutgiltig rotationshastighet på drivande axel på 43 r/s så ser vi att:

Motor nr 1 måste växlas ner 1166/43 = 27 gånger
Motor nr 2 måste växlas upp 43/11.7 gånger = 3.7 gånger

Tillgängligt vridmoment för respektive motor vid kontaktytan mellan däck och asfalt blir då:

Motor nr 1: 27 x 100Nm = 2700Nm
Motor nr 2: 1000Nm / 3.7 = 270Nm

=>

10 gånger mera effekt ger 10 gånger mera effektivt överfört vridmoment mellan däck och asfalt.
(Transmissionsförluster borträknade)

Dvs ja - det är vridet i kontaktpunkten som räknas, men nej - i motorn är det tillgänglig effekt som räknas.

Notera randvillkoren!! Detta gäller alltså vid konstant hastighet (topphastighet).

/Göran



jorre83 skrev:
Det är inte hästarna som ger toppfart det är vridet big_smile

FORMEL FÖR SAMBAND MELLAN EFFEKT OCH VRIDMOMENT


I SI-enheter så ser formeln ut så här:

Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

Ett helt varv är 2 x PI radianer.

=>

P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

Då kan vi göra om formeln

=>

P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 Inlägg
10 september 2009
#28
Hej,Jag hade en pantera i fjol (525hp) å 300 gick rätt ok dock va man ganska högt upp i varvregistret i dom farterna på den bilen iaf. / 255 på fyran.....sen i med  feman å de ökade problemfritt raskt.
men de är ju inte en bruksbil..........
0-100 ca 3 - 3,5 sek beroende på grepp
Senast redigerat av casinoimpala (10 september 2009)


122 Inlägg
10 september 2009
#29
Finns film på nätet där en Passat W8 påstås gå 280 på GPSen, 275 hk och fyrhjulsdrift, så strax över 210 i backen kanske? Så lite mer än så då, då är rullmotståndet väldigt lågt dock.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
10 september 2009
#30
min supra har ca: 300hk väger med chauffis full tank 1500kg gör max 260-265km/h skulle jag tror... så de behöver nog ca: 100-150 till så gör den nog 300km/h som sagt beror massor, aero dynamit,vikt, utväxling, och en jäckel bakom ratten annars våger man ju så de spelar ej roll om man ha 1000hk:P


12 086 Inlägg
10 september 2009
#31
För en gatbil med någorlunda aerodynamik och en lämplig utväxling skulle jag gissa på en drygt 400hk.

1 754 Inlägg
10 september 2009
#32
Dansken- skrev:
hest skrev:
hmm, en bmw 750 e32:a har ju bara 300hk, men den ska ju göra närmare 300? 290 eller något sådant om jag inte missminner mig?

300 hk är för lite för att en stor bil som BMW 750 gör 300 km/h. Okay, kanske går i medvind, solen i ryggen och hemlängtan ;-)

Den har över 300hk. Runt 350 och den gör typ 300.

Jag kan inget om allt.

12 086 Inlägg
10 september 2009
#33
Holiace skrev:
Dansken- skrev:
hest skrev:
hmm, en bmw 750 e32:a har ju bara 300hk, men den ska ju göra närmare 300? 290 eller något sådant om jag inte missminner mig?

300 hk är för lite för att en stor bil som BMW 750 gör 300 km/h. Okay, kanske går i medvind, solen i ryggen och hemlängtan ;-)

Den har över 300hk. Runt 350 och den gör typ 300.

Bmw 750 har 300hk, ni pratar om en Alpina B12 som hade 354hk och gjorde strax under 300km/h.

4 682 Inlägg
10 september 2009
#34
Hedning skrev:
V

Men en gissning, hur många hästkrafter tror du en audi 100 generatio tre (fram till nittioett, kantiga fanskapet) skulle det ta, med riktig utväxling för toppfart? var den mest strömlinjeformade bilen fram till nittioett, cd på 0.29

prova räkna ut det här: http://www.topspeed.com/cars/performanc … 10557.html

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 september 2009
#35
När har man nått 300km/h då? när man legat och malt i 20min och äntligen kommer till den där lilla nerförsbacken så den kommer upp till 290 på mätaren eller när man inom rimlig tid når farten i fråga, typ en lamborghini Gallardo. (som förövrigt är låg som en osthyvel och bara går strax över 300blås med 520hk)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

727 Inlägg
17 september 2009
#36
torpis skrev:
När har man nått 300km/h då? när man legat och malt i 20min och äntligen kommer till den där lilla nerförsbacken så den kommer upp till 290 på mätaren eller när man inom rimlig tid når farten i fråga, typ en lamborghini Gallardo. (som förövrigt är låg som en osthyvel och bara går strax över 300blås med 520hk)

"när man legat och malt i 20min" haha jahadu

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Hornet85
17 september 2009
#37
Top fart på 300 låter inte så svårt.
Jag har en E36 318iS och den har målats i 240km/h på GPS.
Och den har straks under 200HK.
Käns lite som att 100HK mer gott kunde skicka den upp i 300km/h

Men så frågar jag mig själv, vil jag köra 300 i en 17år gammal bil? XD
Senast redigerat av Hornet85 (17 september 2009)

Yrkeschaufför
165 Inlägg
17 september 2009
#38
min kompis körde 265km/h  med en s40 t4 som va chippad med steg tre ca 270hk eller nåt så runt 350 som alla säger låter väl bra : P


Avstängd
386 Inlägg
17 september 2009
#39
Jag har åkt 280km i timmen i en S60 T5 på 300hk så säg 50hk till så skulle det nog gå att åka 300 med en sån i alla fall men det är ju som många redan har skrivit att det är så mycke som spelar in allt ifrån däck till utväxling.

Trucker
75 Inlägg
17 september 2009
#40
Min 200 har jag kört ca 280 med(mätaren går bara till 260) och den är ORGINAL ???

Mätaren stämmer iaf när man kör 90 så det verkar inte vara fel på den heller. ;D



Sök