740, 230F -88 muppig tomgång-kall

Calabria Avstängd
12 september 2009 · 72 Inlägg

^ 740 -88'a 230F -startar alltid och när den är kall är tomgången bra men när man gasar ENDAST när den är kall så går den som en jävla skithög- den går ju framåt men den vill inte riktigt vara med till 100%

Och då när den blir varm, så blir tomgången lite muppig och ligger lågt (aldrig dött) men den står o småhoppar/vibrerar rätt mycket, men då går den som den ska istället då är den pigg. big_smile

en sak till, den blir sjukt varm när den har gått lite, ingenting går att ta på i motorrummet, men kylarvattnet i behållaren är inte varm, om man öppnar så pyser de väl lite men de kokar inte, inte ens nära??? De går inte ihop för min del. roll




----------- Sökt på forumet men hitter inget snarlikt, bara tvärtom typ. big_smile

Soderqvist
12 september 2009 · 660 Inlägg

Calabria skrev:
en sak till, den blir sjukt varm när den har gått lite, ingenting går att ta på i motorrummet, men kylarvattnet i behållaren är inte varm, om man öppnar så pyser de väl lite men de kokar inte, inte ens nära??? De går inte ihop för min del.

Blir kylaren varm?

Vattnet ska inte koka, om ditt vatten i någon bil kokar så har du problem!


Låter som om din termostat är kass,

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
OphanWitehall
12 september 2009 · 1 335 Inlägg

Värmepaketet klan vara igensatt så det inte blir cirkulation på vattnet. Termostaten kan va paj. vatten pumpen paj?

Calabria Avstängd
12 september 2009 · 72 Inlägg

Soderqvist skrev:

Calabria skrev:
en sak till, den blir sjukt varm när den har gått lite, ingenting går att ta på i motorrummet, men kylarvattnet i behållaren är inte varm, om man öppnar så pyser de väl lite men de kokar inte, inte ens nära??? De går inte ihop för min del.

Blir kylaren varm?

Vattnet ska inte koka, om ditt vatten i någon bil kokar så har du problem!


Låter som om din termostat är kass,

//Soderqvist

Nej det fattar jag också...... varför ja skrev att de inte kokade i "behållaren" va för att de är lätt kokpunkt i övrigt och slangar går inte ens att ta i.

EDIT. ja kylaren blir varm som fan, är den paj då?

Senast redigerat av Calabria (12 september 2009)

Calabria Avstängd
12 september 2009 · 72 Inlägg

OphanWitehall skrev:
Värmepaketet klan vara igensatt så det inte blir cirkulation på vattnet. Termostaten kan va paj. vatten pumpen paj?

OKej, lättast att kolla de? kan man tömma systemet på nått vis o sen typ hälla i vatten bara o se om de rinner rakt ut? tongue
Får kolla de med pumpen,
vart är termostaten?

Soderqvist
12 september 2009 · 660 Inlägg

Calabria skrev:
OKej, lättast att kolla de? kan man tömma systemet på nått vis o sen typ hälla i vatten bara o se om de rinner rakt ut? tongue
Får kolla de med pumpen,
vart är termostaten?

Vattnet cirkulerar även om värmepaketet är trasigt/igensatt, bästa sättet att kontrollera värmepaketet är att slå på värmen i bilen.. kommer det varmluft hela tiden så är det inga fel på värmepaketet.

Vattenpumpen den väsnas alternativt läcker när den är trasig så det felet borde du kunna konstatera snabbt!

Om du följer den övre kylarslangen från kylaren som går in i motorn så har du hittat termostaten.. det är den som släpper in och ut vattnet ur motorn om du förstår hur jag menar.. en ny sån kostar kanske 120 kr så att byta är juh att rekommendera då den troligen är boven i ditt fall.

Ett lätt sätt att kontrollera termostaten är att ta ut den och stoppa den i en kastrull med vatten, när vattnet kommer upp mot 90 - 95 grader så ska termostaten "öppna" sig och gör den inte det så har du felet där wink

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Boostrider Försöker iaf
12 september 2009 · 1 998 Inlägg

Drar den tjuvluft? Testa de för om den går för snålt så kan den va nära att spika. Visst knacksensorn ska ju förhindra detta men den kanske ligger på gränsen. Eller så ä knacksensorn trasig och den drar tjuvluft vilket gör att avgastempen blir grymt hög.

Annars kanske de är termostaten som de andra säger. Angående tomgången så kanske tomgångsmotorn kärvar?
Sitter under insuget.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Calabria Avstängd
12 september 2009 · 72 Inlägg

Soderqvist skrev:

Calabria skrev:
OKej, lättast att kolla de? kan man tömma systemet på nått vis o sen typ hälla i vatten bara o se om de rinner rakt ut? tongue
Får kolla de med pumpen,
vart är termostaten?

Vattnet cirkulerar även om värmepaketet är trasigt/igensatt, bästa sättet att kontrollera värmepaketet är att slå på värmen i bilen.. kommer det varmluft hela tiden så är det inga fel på värmepaketet.

Vattenpumpen den väsnas alternativt läcker när den är trasig så det felet borde du kunna konstatera snabbt!

Om du följer den övre kylarslangen från kylaren som går in i motorn så har du hittat termostaten.. det är den som släpper in och ut vattnet ur motorn om du förstår hur jag menar.. en ny sån kostar kanske 120 kr så att byta är juh att rekommendera då den troligen är boven i ditt fall.

Ett lätt sätt att kontrollera termostaten är att ta ut den och stoppa den i en kastrull med vatten, när vattnet kommer upp mot 90 - 95 grader så ska termostaten "öppna" sig och gör den inte det så har du felet där wink

//Soderqvist

Tack ska kolla upp detta.
Vattenpumpen låter inget spec, de ända man hör e motorn big_smile 740<3, nej men den läcker ju inte heller för vatten nivån har vart samma nu hur länge som helst, men vattnet som är i ser typ mögligt ut haha, de är skit vidigt och de luktar h*ra har de nått med kalaset att göra?? smidigast att göra är väl att testa termostaten,

Tack o bock

Calabria Avstängd
12 september 2009 · 72 Inlägg

Boostrider skrev:
Drar den tjuvluft? Testa de för om den går för snålt så kan den va nära att spika. Visst knacksensorn ska ju förhindra detta men den kanske ligger på gränsen. Eller så ä knacksensorn trasig och den drar tjuvluft vilket gör att avgastempen blir grymt hög.

Annars kanske de är termostaten som de andra säger. Angående tomgången så kanske tomgångsmotorn kärvar?
Sitter under insuget.

Nu pratar du inte svenska big_smile, fatta inte mkt utavde som du skrev först. men ja tror inte de? roll
bilen är ju inte direkt född igår och ja att den är slö vid kallstart är ju typ inte många minuter, om ens 1 min, så de har ju ingen betydelse jag bryr mig inte så mycket men tänkte bara om de va något som va hel tjall som kunde påverka annat,
men blir väl att kolla tomgångsmotorn och de för tomgången gillar jag inte.
Kan man göra rent den eller "renovera" den eller är de bara till att köpa en ny/beg?

Tackar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang