Hjälp med extrajus.

slater2
12 september 2009 · 4 Inlägg

Med risk att bli tjatig för andra,. Men jag skulle hemskt gärna vilja ha svar av någon som vet.
Jag håller på att montera extraljusramp med fyra lampor på min bil. Jag har ett relä med 30 som skall vara + till bilbatteriet och 85 som skall gå till jord (eller - på batteriet ?? går det bra ??).
Men sen har jag en mitsubishi som inte har heljus i halvljuslampan H4 utan en H7-lampa och heljuslampa innanför i egen reflektor. Kan jag då koppla 86 till den kratsen ? Sen sista frågan. Från min ljusramp går fyra kablar, två röda och två svarta. För mig indikerar svart kabel jord, men är det så även här eller skall jag ansluta samtliga fyra kablar till 87 på relät ???

/ Mycket tacksam för svar. MVH slater2

slater2
13 september 2009 · 4 Inlägg

Jag har jort så som det är beskrivet. Men jag har en mitsubishi med H7 lampor och detta råd fungerar inte. När jag har vhalvljus på lyser extrajsen och när jag slar på helljuset så släcks extrajusen.

Stefan Varberg Supraman
13 september 2009 · 2 300 Inlägg

slater2 skrev:
Jag har jort så som det är beskrivet. Men jag har en mitsubishi med H7 lampor och detta råd fungerar inte. När jag har vhalvljus på lyser extrajsen och när jag slar på helljuset så släcks extrajusen.

Då har du tagit fel kabel

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Dale Sir
13 september 2009 · 291 Inlägg

Ta bägge trådarna från helljuslampan till reläspolen så slipper man fundera på om dom jordar eller skickar ut plus till lampan. Funkar på alla bilar.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
tumtum
13 september 2009 · 48 Inlägg

du ska aldrig jorda nått på batteriet. alltid i chassit. kan jävlas med att det tjuvdrar ström då....

tumtum
Volkswagen tiguan "tiggan" (2014)
Drönirettab
13 september 2009 · 21 761 Inlägg

Det går en kabel från batteriminus ner till karossen, de är alltså förbundna med varandra. Förklara gärna hur det kan börja dra tjuvström bara för att man kopplar direkt på batteriets minuspol istället för i karossen. smile

Det finns anledning till att man inte ska koppla en massa saker direkt på batterikabelskorna, men orsaken är inte den du nämnde.

slater2
13 september 2009 · 4 Inlägg

Jag har även surfat på sidor och hittat ett kopplingsschema för H7-lampa. Och där sett att jag inte böver jordkabel från relät, utan kan koppla 85 till minus på helljuslampan och 86 till plus på helljuslampan.
Men detta fungerar inte. Extraljuset tänds när jag har halvljus på och släcks när jag tänder helljuset.
När jag sedan stänger motorn och tar ut nyckeln, lyser extrljusen. Vad är fel ???

Dale Sir
13 september 2009 · 291 Inlägg

slater2 skrev:
Jag har även surfat på sidor och hittat ett kopplingsschema för H7-lampa. Och där sett att jag inte böver jordkabel från relät, utan kan koppla 85 till minus på helljuslampan och 86 till plus på helljuslampan.
Men detta fungerar inte. Extraljuset tänds när jag har halvljus på och släcks när jag tänder helljuset.
När jag sedan stänger motorn och tar ut nyckeln, lyser extrljusen. Vad är fel ???

Ta bägge trådarna från helljuslampan till reläspolen så slipper man fundera på om dom jordar eller skickar ut plus till lampan. Funkar på alla bilar.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
slater2
13 september 2009 · 4 Inlägg

Ursäkta en dum fråga. Menar du att jag skall dra båda trådarna till 86 och använda 85 till jord ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang