Volvo 850 GLE Spelrummet mellan gaspådrag och motorbroms verkar stort. Glapp?

Roboo
14 september 2009 ·

• Bilmodell: Volvo 850 GLE

• Årsmodell: 1993

• Miltal: 19XXX


Hej. Vet inte riktigt om det är ett fel men jag upplever att spelrummet mellan gaspådrag och motorbroms.

Om jag åker på 3an som exempel och gasar, släpper gasen och gasar igen så blir det väldigt ryckigt eller hur man nu ska förklara det.

Lika så om jag sitter och åker 50kmh och släpper gasen tvärt så blir det ett ryck precis när den börjar motorbromsa.



Kan det vara motorkuddar, växellådan eller är det något som kan kan justera?

Eller det kanske helt enkelt är så på volvo 850?


Mvh Robert

Roboo
14 september 2009 ·

Såg nu att det kanske skulle passat bättre i Chassi/bromsar/transmission.

Det är bara att flytta om det skulle behövas.

Celica89
14 september 2009 · 183 Inlägg

Så länge det inte smäller till utan bara förblir ett litet ryck så ska du inte oroa dig, det gäller många bilar inte bara 850, när bilar blir äldre blir allt mer slitet och mer gängligt.
Jag hade inte oroat mig.

Brådhis * Voff voff *
14 september 2009 · 10 287 Inlägg

Det skadar absolut inte att kolla övre motorfästets bussningar (inre + yttre) samt även nedre främre momentstag då dessa i allra högsta grad kan påverka den känslan du beskriver!

Dessutom brukar flexen på avgasröret gå sönder i förtid om man kör med trasiga bussningar...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Roboo
14 september 2009 ·

Okej. Ska ta och kolla bussningarna.

Glömde skriva att jag även har lite problem med att lägga i ettan och backen när den är kall ibland.

Är det nåt man kan byta/justera eller får man leva med det?

Har ju vant mig att alltid lägga i backen innan jag lämnar bilen, men det hade varit skönt att fixa det.

Roboo
14 september 2009 ·

Celica89 skrev:
Så länge det inte smäller till utan bara förblir ett litet ryck så ska du inte oroa dig, det gäller många bilar inte bara 850, när bilar blir äldre blir allt mer slitet och mer gängligt.
Jag hade inte oroat mig.

Provade en v70 -00 förut och den var inte alls så men det kanske är fixat med åren?

Den upplevdes mycket snällare med spelrummet.

Christian S
14 september 2009 · 4 816 Inlägg

en v70 00 har ingen gasvajer som 850 har och då blir det lite annan känsla.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
14 september 2009 · 434 Inlägg

Roboo skrev:
Okej. Ska ta och kolla bussningarna.

Glömde skriva att jag även har lite problem med att lägga i ettan och backen när den är kall ibland.

Är det nåt man kan byta/justera eller får man leva med det?

Har ju vant mig att alltid lägga i backen innan jag lämnar bilen, men det hade varit skönt att fixa det.

tror du får leva med det, min glt kan vara likadan ibland. brukar funka om man provar en gång till smile

perzy Snål gnällspik
14 september 2009 · 402 Inlägg

Övre motorbussningen -sitter bredvid bromsoljebehållaren ungefär. Det är standard att dessa behöver bytas.

Volvo S80 2,9.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang