Jag har en Chevrolet Trans Sport -01 som jag tankade fulltank för första gången efter inköp. Då började varningslampan för avgas, tändnings och bränslesystemet lysa. Det stod i handboken att man kunde ev åtgärda felet genom att se till att tanklock var ordentligt påskruvad. Jag har ett låsbart tanklock (ej orginalet) så det finns inte som många sätt att skurva på locket.
Vad ska jag göra? Någon sa att jag skulle försöka byta tätning runt tanklocket. Hur gör man och är det krångligt?
Du skrev att du har ett ICKE orginal tanklock, kan mycket väl vara de som är felet! Har varit med om att icke orginal tanklock är helt täta så de byggs upp tryck i tanken när man kör bilen så kolkanistern slutar fungera vilket ibland resulterar i lysande motorlampa
Det har ju tankas förr häromdagen då firman tankade den. Lampan lyste inte för än jag tankade fullt. Har Meca orginal tanklock eller måste man till återförsäljare?
Kör du utan tanklock så får du inget tryck alls i tanken vilket vissa bilar vill ha.. När du tankade fullt slutade du såfort "överfyllnadsskyddet" på pumpen gick i? Om man fortsätter att fylla ändå så pajjar kolkanistern pga att de flödar in för mycket soppa där
Kör du utan tanklock så får du inget tryck alls i tanken vilket vissa bilar vill ha.. När du tankade fullt slutade du såfort "överfyllnadsskyddet" på pumpen gick i? Om man fortsätter att fylla ändå så pajjar kolkanistern pga att de flödar in för mycket soppa där
Det klickade en gång...fyllde lite till klickade och slutade. Jag har ju kunnat gjort så på mina övriga bilar jag haft utan problem. Kan man fixa den där kolkanistern själv enkelt eller?
Det klickade en gång...fyllde lite till klickade och slutade. Jag har ju kunnat gjort så på mina övriga bilar jag haft utan problem. Kan man fixa den där kolkanistern själv enkelt eller?
Vissa bilar är känsligare än andra så är de bara.. Jag säger inte att de ÄR den som är felet men jag hade åkt in på en verkstad och läst ut felkoderna! Om de visar sig att de är kolkanistern som gett upp så är de bara en komponent som man byter, vilket du kan göra själv!
Man kan även göra en fuling och göra en sk "Norsk reset", dvs ta bort batteripolerna i ~20min på så sätt nollas felkoderna och du kan starta bilen för att se om dom uppkommer igen! INGET jag rekommenderar men de fungerar.. Om du sen vill läsa ut felkoderna och lämna in för eventuell felsökning så finns de ju inget lagrat i databoxen OM felet inte uppkommer igen och tänder motorlampan