BMW 520, "blåser" ut från insuget!

Norgus
22 september 2009 · 7 Inlägg

Har en BMW 520 -89 som jag har bytt toplockspackning, bultar och kamrem på. Sen plockade jag ihop allting och nu går den inte att starta. Har sökt jordfel med multimeter, den få gott om soppa och startmotorn snurrar. Någon gång har den tänt och hoppat lite. MEN nu märkte jag när jag sprutade in startgas i insugsslangen (den som går till luftfiltret) att startgasen puffar ut i små moln! Är absolut inte bilmekaniker, men det ända jag kan tänka mig är att insug/utblås-packnignarna är mycket dåliga eller att ventilerna/kammen står helt fel. Är det någon som kan hjälpa eller har något förslag på var det kan vara?
Mycket, Mycket tacksam för svar! ;D

BMW 520-89. Dricker som en irländare, väger som en amerikan och är slö som en smörkniv. Men den är min!
Volvofarfar
24 september 2009 · 1 312 Inlägg

Kolla så alla markeringarna vid kamdreven kommit rätt. låter som insugs ventilerna öppnar när dom ska stänga....

mvh

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Norgus
25 september 2009 · 7 Inlägg

Tackar! Ja jag har snackat med några mekaniker som också tror det. Förmodligen har jag haft rätt på markeringarna, men satt ventilerna till cylinder 1 i stängt läga när jag satte på toppen istället för i öppet läga. Så förhoppningsvis är det bara att plocka bort toppen och vrida kamaxeln ett varv och sätta tillbaka den. Tack för svaret, men om ni har fler ideér så är det bra, för jag är som sagt inte säker än på att det är felet!
mvh

BMW 520-89. Dricker som en irländare, väger som en amerikan och är slö som en smörkniv. Men den är min!
Mickius
25 september 2009 · 4 670 Inlägg

Innan du lyfter toppen.

Det är väl kamremshjulet som du snurrar för o ställa hur ventilerna ska stå när du nollar motorn.

Har du satt detta fel o försökt starta motorn så kan du med stor sanolikhet krökt ventilerna!
vet inte hur det är på bmw men på många bilar om man ställer kamremmen fel så går kolvarna emot ventilerna!

Låter någon med mer erfarentet om dessa motorer svara om ja har fel smile

När man nollar motorn så ska alla drev ställas efter markeringarna o kolv 1 ska vara i topp
Vad ja vet så ställer man inte ventilerna för hand på det sättet utan det ställs med hjälp av kamaxeln som ser till att ventiler öppnar o stänger.

Låter som du har satt din kamrem väldigt fel så de är de första ja skulle kolla om ja var dig!

Senast redigerat av mickius (25 september 2009)

kolvas
25 september 2009 · 4 001 Inlägg

Du har nog satt kammen 180 grader fel.
Man behöver inte lyfta toppen för att fixa detta, dra runt motorn så alla kolvar är en liten bit ner och lossa sedan kamremmen och vrid kammen 180 grader, dra sedan motorn till noll-läge mycket försiktigt, minsta lilla det tar emot så avbryt och börja om, man kan behöva mixtra en del innan man lyckas.
När motorn är i noll-läge så kolla fördelaren så den står på noll och kolla kammens noll-läge och häng sedan dit remmen igen.

Vrid ALLTID minst 1 varv på motorn efter kamremsbyte innan du vrider på startnyckeln!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Norgus
25 september 2009 · 7 Inlägg

Tror också att kammen är 180 grader fel. Och ja det är kamdrevet jag ska vrida på för att ställa vetilerna till cylinder 1 korrekt. Tror jag måste ta av toppen, det är nog ganska svårt att få alla 6 cylindrar ner så man kan vrida runt kammen. Men jag drog runt motorn 10 varv innan jag startade den och kände inte att jag krockade med ventilerna. Ska köpa en kompmätare och testa innan jag rycker av toppen igen..
Tack för alla svar!
mvh

BMW 520-89. Dricker som en irländare, väger som en amerikan och är slö som en smörkniv. Men den är min!
kolvas
25 september 2009 · 4 001 Inlägg

Det ska gå att göra i ett läge, är det inte enklare att lossa kammen & sedan läga tillbaka den i rätt läge än att lyfta på toppen?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Norgus
25 september 2009 · 7 Inlägg

Jo men är du säker på att alla cylindrar åker ner samtidigt? När jag vred runt motorn utan topp såg det ut som om 1 cylinder alltid var i ett högt läge. Dem går ju omlott så jag tror det tar längre tid att hitta ett sådant läge än att bara lyfta toppen en decimeter och sen vrida. Men ska komptesta den först iallfall, om ventilerna är krökta åker ju toppen av garanterat wink Kanske passar på att byta lite packningar ändå... Men tack så mycket för tipset, vi får se hur det blir!
mvh

BMW 520-89. Dricker som en irländare, väger som en amerikan och är slö som en smörkniv. Men den är min!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang