Värmen stiger efter byte utav termostat/ Ford Fiesta 96

BMF
22 september 2009 · 265 Inlägg

Hej

Jag fick mitt termostat utbytt utav en mekaniker och efter ca: 1 vecka efter bytet så stiger temperaturen så fort jag börjar gasa, det börjar stiga efter 3 växeln.

åkte till mekanikern igen och sa allt det här och han testkörde den med mig i bilen och den steg aldrig som den gör när jag kör.

när jag vrider  reglagen till rött alltså för varm luft och inte sätter på fläkten då går den ner när jag kör bilen då.

han säger att termostaten öppnar sig och att det beror någ på att vatten pumpen håller på att ge upp.

kan det stämma eller är det något fel på termostaten fortfarande, alltså att han har monterat den fel på något sätt????

det finns bara en termostat till min bil så han kan inte ha satt i fel.

bilen i fråga är

Ford Fiesta 96
Zetec S 1.25

Senast redigerat av BMF (22 september 2009)

BMF
24 september 2009 · 265 Inlägg

ingen som kan hjälpa mig sad

Bagarn
24 september 2009 · 689 Inlägg

Har han ens luftat bilen efter bytet? Låter inte så om den sjunker osv. när du vrider på reglagen!

BMF
24 september 2009 · 265 Inlägg

Bagarn skrev:
Har han ens luftat bilen efter bytet? Låter inte så om den sjunker osv. när du vrider på reglagen!

hur menar du med att "lufta bilen"???

Bagarn
24 september 2009 · 689 Inlägg

Efter att någon komponent av kylsystemet har bytts så måste man lufta ur kylsystemet då de kommit in luft i det!
Antaligen så har du luftfickor som rör sig lite då och då, därav att din tempmätare kan vandra upp och ner!

BMF
24 september 2009 · 265 Inlägg

är det någonting som jag själv kan ge mig på???

är inte så duktigt men testar gärna smile

lingua
24 september 2009 · 2 271 Inlägg

rätta mig någon om jag har fel? Jag tog i alla fall av locket till expansionskärlet och lät bilen stå
tomgång 10-15 min i "lite" uppförsbacke.
Så blev jag av med luften i min gamla escort i alla fall.

Senast redigerat av lingua (24 september 2009)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
BMF
24 september 2009 · 265 Inlägg

Bagarn skrev:
Efter att någon komponent av kylsystemet har bytts så måste man lufta ur kylsystemet då de kommit in luft i det!
Antaligen så har du luftfickor som rör sig lite då och då, därav att din tempmätare kan vandra upp och ner!

men när värmen stiger så ser jag vattnet börja koka...

BMF
25 september 2009 · 265 Inlägg

snackade med en polare på jobbet och han säger att det kommer in luft i systemet genom locket till glykol behållaren,

han ska fixa det imorgon smile

det var fan inget med vatten pumpen.

te_wik Forummoderator
25 september 2009 · 12 813 Inlägg

BMF skrev:
snackade med en polare på jobbet och han säger att det kommer in luft i systemet genom locket till glykol behållaren,

han ska fixa det imorgon smile

det var fan inget med vatten pumpen.

det tror inte jag faktiskt, jag tror också att det är dåligt utförd/ingen alls avlyftning av kylsystemet.
Du har säkerligen någon luftficka någonstans.

Luft ska inte kunna komma in genom locket till expantionskärlet. På en del bilar sitter en ventil i locket för att släppa ut tryck, så den ska inte kunna släppa in luft.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
BMF
25 september 2009 · 265 Inlägg

vi ska tömma bilen på all vatten nu och sen fylla på igen och testa allt möjligt,

hoppas verkligen att det inte är något stort fel

fan köpte bil jäveln för 2 månader sen.

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
26 september 2009 · 581 Inlägg

Finns det inte sommar och vinter termostat ? kan det bero på det ?

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
BMF
26 september 2009 · 265 Inlägg

ok igår ikväll höll vi på i 3 timmar med att tömma bilen på all vatten och sen fylla upp, tömma och fylla upp igen.

det är samma sak fortfarande fan,

killen säger att termostaten inte öppnar sig när den ska, den dröjer jävligt länge,
åkte till ford idag och frågade om det finns flera sorters termostat till min bil, tänkte ifall mekanikern satte in fel när han bytte,
men nej, det finns bara en sort och den ska öppna sig vid 82 grader.

har beställt en ny lock till glykol behållaren då polaren sa att den som sitter på nu saknar en liten packning och sa att det kan berå på det.

ska få hem den på tisdag sen får vi se om det hjälper annars är det bara att byta termostaten igen om inte det hjälper vet jag fan inte vad jag ska göra...................

så jävla irriterande det är.

Bagarn
26 september 2009 · 689 Inlägg

HUR luftar ni kylsystemet?

BMF
26 september 2009 · 265 Inlägg

Bagarn skrev:
HUR luftar ni kylsystemet?

först tömde vi all vatten,

sen fyllde upp det igen och lät motorn vara på länge, och fortsatte att fylla på när vattnet åker ner sen var det bara att vänta och se om termostaten öppnar sig., det var då det började komma en massa luft i behållaren och vattnet blev varm och sprutade ut ifrån hållaren

höll på så i flera timmar.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
26 september 2009 · 1 594 Inlägg

BMF skrev:

Bagarn skrev:
HUR luftar ni kylsystemet?

först tömde vi all vatten,

sen fyllde upp det igen och lät motorn vara på länge, och fortsatte att fylla på när vattnet åker ner sen var det bara att vänta och se om termostaten öppnar sig., det var då det började komma en massa luft i behållaren och vattnet blev varm och sprutade ut ifrån hållaren

höll på så i flera timmar.

Vänta nu... det gick lite snabbt.
1, Värmekran på max = rött
2, Fyll upp kylsystemet
3, Kör bilen på tomgång med AVTAGET KYLRLOCK/ EXPANSIONSKÄRLSLOCK
4, Vänta tills han har kräkts ur sej ALLA luftbubblor/kylvätska Detta tar minst 5 minuter, håll koll på tempmätaren.
5, Kontrollera att kylarslangen från termostathuset blir varm
6, Efterfyll kylvätska, sätt på lock/locken och provkör...

Är det inte okej efter ovanstående typ att han kokar, trycker ur sej vatten, bubblar i expansionsbehållaren, stenhårda kylarslangar så tror jag att du har en brusten toppackning alternativt sprucket topplock.

Senast redigerat av hotrodder (26 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Bagarn
26 september 2009 · 689 Inlägg

hotrodder skrev:

BMF skrev:

Bagarn skrev:
HUR luftar ni kylsystemet?

först tömde vi all vatten,

sen fyllde upp det igen och lät motorn vara på länge, och fortsatte att fylla på när vattnet åker ner sen var det bara att vänta och se om termostaten öppnar sig., det var då det började komma en massa luft i behållaren och vattnet blev varm och sprutade ut ifrån hållaren

höll på så i flera timmar.

Vänta nu... det gick lite snabbt.
1, Värmekran på max = rött
2, Fyll upp kylsystemet
3, Kör bilen på tomgång med AVTAGET KYLRLOCK/ EXPANSIONSKÄRLSLOCK
4, Vänta tills han har kräkts ur sej ALLA luftbubblor/kylvätska Detta tar minst 5 minuter, håll koll på tempmätaren.
5, Kontrollera att kylarslangen från termostathuset blir varm
6, Efterfyll kylvätska, sätt på lock/locken och provkör...

Är det inte okej efter ovanstående typ att han kokar, trycker ur sej vatten, bubblar i expansionsbehållaren, stenhårda kylarslangar så tror jag att du har en brusten toppackning alternativt sprucket topplock.

Stäng även av kupefläkten!!

BMF
26 september 2009 · 265 Inlägg

hotrodder skrev:

BMF skrev:

Bagarn skrev:
HUR luftar ni kylsystemet?

först tömde vi all vatten,

sen fyllde upp det igen och lät motorn vara på länge, och fortsatte att fylla på när vattnet åker ner sen var det bara att vänta och se om termostaten öppnar sig., det var då det började komma en massa luft i behållaren och vattnet blev varm och sprutade ut ifrån hållaren

höll på så i flera timmar.

Vänta nu... det gick lite snabbt.
1, Värmekran på max = rött
2, Fyll upp kylsystemet
3, Kör bilen på tomgång med AVTAGET KYLRLOCK/ EXPANSIONSKÄRLSLOCK
4, Vänta tills han har kräkts ur sej ALLA luftbubblor/kylvätska Detta tar minst 5 minuter, håll koll på tempmätaren.
5, Kontrollera att kylarslangen från termostathuset blir varm
6, Efterfyll kylvätska, sätt på lock/locken och provkör...

Är det inte okej efter ovanstående typ att han kokar, trycker ur sej vatten, bubblar i expansionsbehållaren, stenhårda kylarslangar så tror jag att du har en brusten toppackning alternativt sprucket topplock.

helvete det är exakt så vi gjorde och det har inte blivit bättre

då är det antingen toppackningen som har gått eller så har topplocken spruckit,,

fan kostar det att fixa de felen då?????

det känns om om någon kommer att svara 5000 kronor!!!!!!!!!! mad

Jimmy_N Makaronborrare
26 september 2009 · 993 Inlägg

BMF skrev:

hotrodder skrev:

BMF skrev:

först tömde vi all vatten,

sen fyllde upp det igen och lät motorn vara på länge, och fortsatte att fylla på när vattnet åker ner sen var det bara att vänta och se om termostaten öppnar sig., det var då det började komma en massa luft i behållaren och vattnet blev varm och sprutade ut ifrån hållaren

höll på så i flera timmar.

Vänta nu... det gick lite snabbt.
1, Värmekran på max = rött
2, Fyll upp kylsystemet
3, Kör bilen på tomgång med AVTAGET KYLRLOCK/ EXPANSIONSKÄRLSLOCK
4, Vänta tills han har kräkts ur sej ALLA luftbubblor/kylvätska Detta tar minst 5 minuter, håll koll på tempmätaren.
5, Kontrollera att kylarslangen från termostathuset blir varm
6, Efterfyll kylvätska, sätt på lock/locken och provkör...

Är det inte okej efter ovanstående typ att han kokar, trycker ur sej vatten, bubblar i expansionsbehållaren, stenhårda kylarslangar så tror jag att du har en brusten toppackning alternativt sprucket topplock.

helvete det är exakt så vi gjorde och det har inte blivit bättre

då är det antingen toppackningen som har gått eller så har topplocken spruckit,,

fan kostar det att fixa de felen då?????

det känns om om någon kommer att svara 5000 kronor!!!!!!!!!! mad

Fixar du det själv behöver det inte bli så dyrt men lämnar du till verkstad så kan det bli det dubbla om det vill sig illa

BMF
26 september 2009 · 265 Inlägg

heheh om jag bara kunde mecka med bilar så skulle jag ha fixat detta problem för länge sen big_smile

får kolla imorgon,,
ska be en polare plocka bort termostaten och sen om det händer något.
vet att det inte kommer in varm luft i kupen men det skiter jag i just nu.

ohhhhhhhh hatar när det krånglar med bilen

fick även veta att termostaten kanske har satts i på fel sätt, typ upp o ner.
allt ska kollas imorgon..

det värsta är att jag har besiktning snart

Senast redigerat av BMF (26 september 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang