Biltemas återanvändbara tonigsfilm

frank_745
23 september 2009 · 387 Inlägg

tja
undra hur de blir och är å jobba med biltemas äteranvändbara tonigs film ?
förväntar mig nt att de ska se ut som proffs tonat men någon som har provat å kan säga va ni tycket ? samt ladda upp nå bild på reslutat ?

Audi S4 (2005)
megaman_k
23 september 2009 · 430 Inlägg

Är väldigt enkelt att jobba med tycker jag. Och skönt att det går att göra om när man satt det helt fel.
Ser bra ut direkt efter, men prickarna som blir eller inte syns först växer fram efter ett halvår ungefär. Så var noga som bara den med att inte ha damm och bubblor.

Sen som billiga solfilmer blir det lila inifrån kupén. Sägs det.
Har haft på min bil i 14månader nu och har blivit lite lite ljusare, men inte alls lila.

Prisvärt är det,gör nog om med samma film nästa vår. Gick åt två rullar till min bil så man kan kosta på sig att göra lite nu och då tycker jag.

Bra bilder har jag inte men några finns i min projekttråd, eller på bilsidan såklart.

Lycka till

frank_745
23 september 2009 · 387 Inlägg

megaman_k skrev:
Är väldigt enkelt att jobba med tycker jag. Och skönt att det går att göra om när man satt det helt fel.
Ser bra ut direkt efter, men prickarna som blir eller inte syns först växer fram efter ett halvår ungefär. Så var noga som bara den med att inte ha damm och bubblor.

Sen som billiga solfilmer blir det lila inifrån kupén. Sägs det.
Har haft på min bil i 14månader nu och har blivit lite lite ljusare, men inte alls lila.

Prisvärt är det,gör nog om med samma film nästa vår. Gick åt två rullar till min bil så man kan kosta på sig att göra lite nu och då tycker jag.

Bra bilder har jag inte men några finns i min projekttråd, eller på bilsidan såklart.

Lycka till.

okej låter bra eftersom ja alldrig har hållt på med toninge å sånt kan detta nogb bli bra tongue

Audi S4 (2005)
volvoentusiasten
23 september 2009 · 4 005 Inlägg

Måste pröva på någon bil!

Vore intressant o se någons bildresultat!

Jag har ju soyafilm, som är färdigskuren, men om man kan få lika bra film för ~100kr så tar man ju det istället även om man måste skära.

SKyraider VAG-COM innehavare
23 september 2009 · 83 Inlägg

jag har använt det på många bilar och en stooooor buss de funkar klockrent. lite bubblor på endel rutor men oftast inget allvarligt. det är skit enkelt alla kan tona med den big_smile. och jävligt prisvärd tänk bara på att de har 2 olika nyanser på dem svarta e snyggast smile

Saab 9-5 Kombi "Widebody Special" (1999)
caromania Forummoderator
23 september 2009 · 9 296 Inlägg

Biltemafilmen funkar bra och är superenkel att få på. Jag brukar klämma på den på sommaren innan vi ska på bilsemester, då man vill få lite extra skugga för barnen i baksätet. Sedan är den bara att rycka bort när man vill. Den är ganska tjock (väldigt tjock) så det blir lite förvrängt inifrån. Jo, lite lila blir det allt.

Ska du tona seriöst så välj något annat, men en rulle kostar 40spänn tror jag och för de pengarna är den oslagbar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Foppa__ Praise the lower'ed
23 september 2009 · 210 Inlägg

jag använder bara den toningsfilmen numera.. funkar superbra. man kan typ inte misslyckas med den. se bara till så den verkligen får "härda" sig fast på rutorna innan du vevar ner dom så ska de inte vara några problem.. därimot så har det hänt för mig att toningen har lossnat när bilen stod för länge i solen 1 gång. kanske hade fått lite släpp i ovankant innan..

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131
frank_745
23 september 2009 · 387 Inlägg

okej , kanske ska värma de när man monterad de me en värme pistol så limmet häftar rikitgt ir?

Audi S4 (2005)
caromania Forummoderator
23 september 2009 · 9 296 Inlägg

Den har inget lim. Pratar vi om samma "återanvändningsbara solfilm"? Du behöver bra en vattenspruta med lite yes i. Sedan stryker du fast den med gummiskrapan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
alexbenhard Hemlig Agent
23 september 2009 · 1 115 Inlägg

caromania skrev:
Den har inget lim. Pratar vi om samma "återanvändningsbara solfilm"? Du behöver bra en vattenspruta med lite yes i. Sedan stryker du fast den med gummiskrapan.

På förpackningen står det att man skall använda rent vatten..

Som någon har sagt innan så blir det lite prickar i filmen om man inte rengör rutan ordentligt.

Jag har använt Biltemas film på dessa 2 bilar om det är någon som vill se ungefär hur det blir..

http://www.garaget.org/?car=169002

http://www.garaget.org/?car=140457

MVH. Alex

caromania Forummoderator
23 september 2009 · 9 296 Inlägg

alexbenhard skrev:
...rent vatten..
MVH. Alex

Jo men det är lättare med lite glidmedel. Kom ihåg att jag är ganska gammal så ibland få man ta till knep. En droppe Yes i sprayflaskan funkar kanon även om solfilmsgurus inte brukar använda det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
christofer_k Vorsprung durch Technik
23 september 2009 · 2 432 Inlägg

har tonat  brudens bil  isommras med  de dära  och  fan så bra de blev  å de sitter änn   tvättade bara av  rutan  utvändigt å invändigt   sedan  så  la jag en bit på utsidan och en polare som  visa med ficklampa där jag skar  sen var de bara vattna rutan  å  rengöra  toningen    och bara lägga på å  dra ut all vll vatten  tongue  skit fint.  tog bort solarplexuset från  min bil ska på med soya filmen i helgen smile

Aero T16
25 september 2009 · 1 327 Inlägg

Jag tonade min astra i sommar med den toningen. Blev riktigt imponerad över hur snabbt det gick och hur enkelt det var jämfört med klistertoning.

Resultatet blev bättre än jag har fått med klistertoning med. Enda nackdelen är väl att det blir lite grummligt när man ska titta genom den.

stahre
9 oktober 2009 ·

Hur gör ni för att få det rakt när ni skär? Tar ni bort rutorna eller hur gör ni? ska köra antingen soyafilm eller denna från biltema, får man välja så tar jag ju toningen för 120kr...

grena
9 oktober 2009 · 173 Inlägg

Kan man fortfarande veva ner rutorna om man sätter filmen på bakdörrsrutorna i en sedan?

caromania Forummoderator
9 oktober 2009 · 9 296 Inlägg

grena skrev:
Kan man fortfarande veva ner rutorna om man sätter filmen på bakdörrsrutorna i en sedan?

Ja, absolut inga problem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
stahre
9 oktober 2009 ·

stahre skrev:
Hur gör ni för att få det rakt när ni skär? Tar ni bort rutorna eller hur gör ni? ska köra antingen soyafilm eller denna från biltema, får man välja så tar jag ju toningen för 120kr...

ingen som kan ge mig hjälp på traven om hur jag gör med monterings biten med biltemas film? Första gången o har inte en aning om hur jag gör.
mvh

megaman_k
10 oktober 2009 · 430 Inlägg

Jag ritade på pappret när jag måttade mot rutan, skar med marginal.

La mot rutan igen, gärna insida och måttade mer noga, ritade linjer och skar efter dessa bara.
Tips, om du kan så ta bort inredningen kring rutan. Blir mycket bättre då.
Blev en gör om gör rätt på en av dom små rutorna. Inga problem alls egentligen. smile

Aero T16
10 oktober 2009 · 1 327 Inlägg

Det följer med en bra beskrivning med toningen från biltema hur man gör. Följ den så blir det bra.

Volvotjej84 helt galen
10 oktober 2009 · 388 Inlägg

Har dem filmen i mitt bagageutrymme på 945an, funkar helt ok. Inte riktigt lika snygg som klisterfilmen men klart enklare att använda, lättare att få vettigt resultat med faktiskt.

Senast redigerat av Volvotjej84 (10 oktober 2009)

Varför åka fort när man kan åka brett?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang