2173
Sök

Saab 9-3 -99 OBD2-kabel fungerar inte med någon mjukvara

27 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Jag har köpt en OBDII-kabel från 24.se som jag tänkte prova i Saaben.
Trodde vid köptillfället att det inte kunde vara någon större skillnad mellan kabel och kabel, eftersom datorn skulle utföra jobbet av att omvandla data. Tji fick jag.

Jag pluggar in kabeln i bil och dator och vrider på tändningen. Sen kör jag program som Digimoto, ScanTool.net och VAG-COM (alla varianter) och jag får inget svar från nåt av programmen.

VAG-COM är mest utförlig och säger något i stil med "Interface status 3 - not found or not ready".
COM-porten är rätt inställd.

Kan det verkligen vara så att jag har köpt en helt värdelös kabel som inte på något sätt kan koppla upp sig till min bil?
Vad gör jag för fel?

23 Inlägg
24 september 2009
Hejsan

Om du ska använda Digimoto, så måste du ha ett ELM 327 interface också.

Som då kopplas till usb porten, och med interfacet följer en obd kabel.....

Lycka till.
Senast redigerat av Dennis- (24 september 2009)

Hälsningar
Dennis Stendahl / Bil & Motor i Helsingborg

27 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
Tänkte att jag kunde använda kabeln som jag redan har.
Om det så bara går att se de mest obetydliga värden från bilen skulle jag bli överlycklig!

Ingen som är lite kunnig inom bildiagnostik?

S40 T4
584 Inlägg
25 september 2009
har du inte någon interface?

om inte så vad jag tror så måste man ha ett interface för att omvandla signalerna mellan datorn och bilen.

rätta mig om jag har fel och denna tråden borde du fråga på elektronik för dom vet mer där.
Senast redigerat av Shady_killen (25 september 2009)

120 Inlägg
26 september 2009
Jag köpte en elm 327-box på internet som jag använt med framgång på både svärmors och svärfars bilar (9-5 -03 och 9-3 -05). Dock så funkar det ej med min 9-5 -99. Efter lite klurande fann jag en tråd på nätet som menar att den helt enkelt inte är kompatibel med bilens mjukvara. Dock hade vissa löst det genom att ladda in en mjukvara i bilen som egentligen återfinns i nyare 9-5or. För att det ska funka måste man dock inaktivera en lambdasond i mjukvaran, eller montera en extra sådan på bilen.

Det finns mer att läsa om detta på stcs-forumet.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 september 2009
Är du helt hundra på att din 9-3:a ens har OBDII då ??

Har bilen OBD och du försöker läsa av den med OBDII är det inte särskilt konstigt om det inte händer något...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Controlled Insanity
41 Inlägg
27 september 2009
TBOC_Razor skrev:
Är du helt hundra på att din 9-3:a ens har OBDII då ??

Har bilen OBD och du försöker läsa av den med OBDII är det inte särskilt konstigt om det inte händer något...

Alla bilar efter -96 har OBD2...

Men som frostyman skrev så är inte alla mjukvaror kompatibla med dessa obd2 program! Är bilen chippad så kan man prata med sin trimleverantör och få en nyare uppdatering så det kan fungera. Annars är det bara ta det som det är och hoppas på att det fungerar bättre i nästa bil man köper! smile

Har själv en ELM327 hemma och den fungerar inte på min -98 men på kompisens 9000-97 och på en 900 -95 och även på föräldrarnas -03!

Sök