2173
Sök

Saab 9-3 -99 OBD2-kabel fungerar inte med någon mjukvara

27 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Jag har köpt en OBDII-kabel från 24.se som jag tänkte prova i Saaben.
Trodde vid köptillfället att det inte kunde vara någon större skillnad mellan kabel och kabel, eftersom datorn skulle utföra jobbet av att omvandla data. Tji fick jag.

Jag pluggar in kabeln i bil och dator och vrider på tändningen. Sen kör jag program som Digimoto, ScanTool.net och VAG-COM (alla varianter) och jag får inget svar från nåt av programmen.

VAG-COM är mest utförlig och säger något i stil med "Interface status 3 - not found or not ready".
COM-porten är rätt inställd.

Kan det verkligen vara så att jag har köpt en helt värdelös kabel som inte på något sätt kan koppla upp sig till min bil?
Vad gör jag för fel?

23 Inlägg
24 september 2009
Hejsan

Om du ska använda Digimoto, så måste du ha ett ELM 327 interface också.

Som då kopplas till usb porten, och med interfacet följer en obd kabel.....

Lycka till.
Senast redigerat av Dennis- (24 september 2009)

Hälsningar
Dennis Stendahl / Bil & Motor i Helsingborg

27 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
Tänkte att jag kunde använda kabeln som jag redan har.
Om det så bara går att se de mest obetydliga värden från bilen skulle jag bli överlycklig!

Ingen som är lite kunnig inom bildiagnostik?

S40 T4
584 Inlägg
25 september 2009
har du inte någon interface?

om inte så vad jag tror så måste man ha ett interface för att omvandla signalerna mellan datorn och bilen.

rätta mig om jag har fel och denna tråden borde du fråga på elektronik för dom vet mer där.
Senast redigerat av Shady_killen (25 september 2009)

120 Inlägg
26 september 2009