Defekt koppling på saab 9000

The_Black_Pearl
26 september 2009 · 17 Inlägg

Ja äger en saab 9000 årsmodell 92 som rullat strax över 22 000 mil. Ingen turbo ej heller chippad.

Problemet är kopplingen. För en månad sen så slutade kopplingspedalen att ta å den fastnade i golvet. Bilen åkte in på verkstaden å dom bytte Huvudcylindern å luftade systemet. Hämtade ut den å körde i en vecka (ca 40-50 mil) å problemet var tillbaka, precis samma symptom. Kollade bromsvätskan å den var så gott som full. Fyllde i pyttelite så det var fullt ända upp till kanten. Den åkte in på verkstaden å fick tillbaka bilen efter några dar då dom gjort precis samma sak som sist. Denna gången hann ja köra drygt 20 mil innan kopplingspedalen fastnade i golvet. Men denna gången så hade bromsvätskan även sjunkit med 4 cm. Fyllde på (men måste ja göra något mer, typ låta bilen stå på tomgång en stund) Pedalen vägrar å komma upp igen (om man inte puttar till den själv med handen vill säga)
Vad är felet å vad ska ja göra???
Är detta vanligt å är de dyrt??
Har ju redan lagt ut 2000 kr på att byta huvudcylindern som dom kallade det.
Är inte så bra på bilmotorer tyvärr hmm

Kan tillägga att ja blev tvungen å byta bensinmotorn i somras pga att den la av. Låter inte troligt att den har utlöst något men tänkte påpeka det i fall.

Hoppas på hjälp då min bil är viktig i min vardag pga långa resor till jobbet.

dr-aero
26 september 2009 · 290 Inlägg

det är för modlige slangen (röret) som måste bytas, har råkat ut för det några gånger.
det lossar gummiflikar inne i slangen som sätter sig ivägen. har  du otur så måste du byta nedre cylindern oxå, man skall försöka att blåsa försiktigt bakvägen när slangen är borta för att få bort gummiräster.

Volvette Timmerman
26 september 2009 · 114 Inlägg

kanske är svårt att komma iväg på ettan.. men är man duktig kan man ba trycka i växlarna om man har rätt känsla wink?  skämtosido.. är inte själva lamellen trasig då?

evo_krolle BMR
26 september 2009 · 1 513 Inlägg

det är slav cylindern som rasat standard fel på gammla saabar..

The_Black_Pearl
27 september 2009 · 17 Inlägg

Hej okunnig som ja är (men vill gärna lära mig mycket mycket mer om bilar) Så undrar ja hur man kollar om de är slangen (röret) som är trasigt?

Å om det är slavcylindern är det lika med att skrota bilen för har hört att det är väldigt dyrt??

Shady_killen S40 T4
27 september 2009 · 584 Inlägg

kolla det dr-aero sa och kolla kopplingwiren

Renault 5 "GTS" (1991)
JonasBilstrup Controlled Insanity
27 september 2009 · 41 Inlägg

Shady_killen skrev:
kolla det dr-aero sa och kolla kopplingwiren

Skulle det lossna gummirester i det röret och täppa igen så blir kopplingspedalen stum! Den kommer inte fastna i nedre läget då utan bli helt stum... Alltså kommer du inte kunna trycka ner pedalen. Det är vad jag vart med om på ett 10tal bilar iaf..

Kopplingwire finns inte på 9000, enbart 900 94-98 som hade detta.

Slavcylindern kostar runt en 1000kr och köpa ny. Men du kan köpa en renoveringsats till den för runt 50-100kr! Det är oftast packningarna i den som ger med sig efter åren.
Kan du inte byta det själv så finns det en hel del folk som kan göra det åt dig vid sidan om.. Allt från 500-2500kr.

Du kan enklast försöka se om den är trasig genom att lossa det svarta plastlocket som sitter uppe på växellådan där du har luftningen till kopplingen. Och lysa ner med en fick lampa och se om det är en del olja där i... Eller om du lägger dig under bilen och ser om det runnit igenom bromsvätska mellan låda och motor.

Du kan även testa att lufta kopplingen! Kan ju vara så att dom inte har fått ur all luft till 100%!

Mvh Jonas

dr-aero
27 september 2009 · 290 Inlägg

JonasBilstrup skrev:

Shady_killen skrev:
kolla det dr-aero sa och kolla kopplingwiren

Skulle det lossna gummirester i det röret och täppa igen så blir kopplingspedalen stum! Den kommer inte fastna i nedre läget då utan bli helt stum... Alltså kommer du inte kunna trycka ner pedalen. Det är vad jag vart med om på ett 10tal bilar iaf..

Kopplingwire finns inte på 9000, enbart 900 94-98 som hade detta.

Slavcylindern kostar runt en 1000kr och köpa ny. Men du kan köpa en renoveringsats till den för runt 50-100kr! Det är oftast packningarna i den som ger med sig efter åren.
Kan du inte byta det själv så finns det en hel del folk som kan göra det åt dig vid sidan om.. Allt från 500-2500kr.

Du kan enklast försöka se om den är trasig genom att lossa det svarta plastlocket som sitter uppe på växellådan där du har luftningen till kopplingen. Och lysa ner med en fick lampa och se om det är en del olja där i... Eller om du lägger dig under bilen och ser om det runnit igenom bromsvätska mellan låda och motor.

Du kan även testa att lufta kopplingen! Kan ju vara så att dom inte har fått ur all luft till 100%!

Mvh Jonas

jag har faktiskt vart med om att den även fastnar nere och att den beter sig som om huvudcylindern vore kass. bet lossar gummi i från slangen inte ifrån röret efter som det är av ståltongue
har inte sagt att det är det som e fel men det kan vara. hursom kostar slangen typ 300 spänn på mekonomen, så värt att testa om det inte syns att det läcker från salvcylindern.

JonasBilstrup Controlled Insanity
29 september 2009 · 41 Inlägg

dr-aero skrev:
jag har faktiskt vart med om att den även fastnar nere och att den beter sig som om huvudcylindern vore kass. bet lossar gummi i från slangen inte ifrån röret efter som det är av ståltongue

Jo, det förstod jag allt med.. beskrev väl inte helt riktigt hur jag menade.. Men röret går ju över från stål till gummi innan kopplingsanslutningen..

Men som sagt! trådskaparen kan ju kolla detta och sen höra av sig om han inte hittar felet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang