Hjälp ang Billån..

M_Fotograf Fotograf
28 september 2009 · 223 Inlägg

Tjena.
Idag fick jag klartecken från mitt nya jobb.
Börjar om ca 2 veckor.

Nu så måste vi köpa oss en nyare bil och det lutar åt Volvo v50 t5. (Fått bra pris på f-bolag) wink
Men jag har aldrig innan tagit lån och vill nu känna att jag kan gå in på banken med lite självförtroende.
Därför skriver jag nu här.  Lönen blir 25 500:-


                        *Har läst X antal trådar ang billån på Gorg men blir ej klokare*


Men iaf. Om jag nu ska köpa bilen via en bilhandlare så blir det ett billån på max 200 000:-
Men själva handpenningen??? Hur ska man göra med den? Kan jag ta ett lån på banken till den?
Måste man isåfall redovisa vad jag ska ha pengarna till??? För jag antar att säger jag att det är handpenningen till en bil hos en bilhandlare så blir det blankt nej. Rätt eller fel?

När det nu handlar om enl mig så pass mkt pengar så vill jag ej köpa bilen privat utan då av handlare.

Men får man göra något med bilen om man har "billån" Eller ska bilen vara "oroginal" tills den är avbetald?
Tänkte bla chippa, Fälgar, Sänkning, Toning.

Alla tips och idé er mottages.

Mvh


"Edit"

Min gamla 97:a s40 2,0 Se får jag ju inte mkt för... så ingen handpenning där iaf smile

Senast redigerat av M_Fotograf (28 september 2009)

/M_fotograf
Turbo_danne2
28 september 2009 · 90 Inlägg

Hej!

Tar du ett lån utan säkerhet så skiter banken i vad du ska göra med pengarna , om du vill torka dig där bak eller lägga dom på en bil skiter dom blankt i.

Du får göra vad du vill med bilen även fast du tar billån , skillnaden är att "långivaren" har rätt att ta tbx bilen om du inte betalar lånet.

M_Fotograf Fotograf
28 september 2009 · 223 Inlägg

Turbo_danne2 skrev:
Hej!

Tar du ett lån utan säkerhet så skiter banken i vad du ska göra med pengarna , om du vill torka dig där bak eller lägga dom på en bil skiter dom blankt i.

Du får göra vad du vill med bilen även fast du tar billån , skillnaden är att "långivaren" har rätt att ta tbx bilen om du inte betalar lånet.

Ahhh okej thx:) Så jag kan alltså göra vad fan som helst med bilen fastän jag har lån via bilhandlaren?
Det låter ju kalas smile

Ska nu bara hitta en bil med:)

Mvh

/M_fotograf
Rensvinf
28 september 2009 · 528 Inlägg

Klartecken från nya jobbet läser jag som att du blir anställd precis. Beroende på typ av arbete är det ju olika avtal så det är ju svårt att säga på förhand, men är det provanställning,  tidsbegränsat eller liknande så är det svårt att få lån av banken.  Det är ju iofs alltid en förhandlingssituation så gå in för att prata omkull dem.  Bilhandlare är enklare men de har också krav på anställning, och de kommer fråga dig hur länge du varit anställd och de kommer kolla föregående års inkomst.   Ett "Jag kommer bli fast anställd och tjäna massor" väger oftast för lite. De vill veta att du är anställd och att du redan har tjänat en massa under föregående år.

M_Fotograf Fotograf
28 september 2009 · 223 Inlägg

Rensvinf skrev:
Klartecken från nya jobbet läser jag som att du blir anställd precis. Beroende på typ av arbete är det ju olika avtal så det är ju svårt att säga på förhand, men är det provanställning,  tidsbegränsat eller liknande så är det svårt att få lån av banken.  Det är ju iofs alltid en förhandlingssituation så gå in för att prata omkull dem.  Bilhandlare är enklare men de har också krav på anställning, och de kommer fråga dig hur länge du varit anställd och de kommer kolla föregående års inkomst.   Ett "Jag kommer bli fast anställd och tjäna massor" väger oftast för lite. De vill veta att du är anställd och att du redan har tjänat en massa under föregående år.

Sant så sant. Men alltså det är ett tillsvidare med heltid som gäller. Inget timvick etc etc.
Svetsa och montera blir det för min del. Har tidigare haft årsinkomst på ca 310 k.

Mvh

Senast redigerat av M_Fotograf (28 september 2009)

/M_fotograf
Rensvinf
28 september 2009 · 528 Inlägg

M_Fotograf skrev:

Rensvinf skrev:
Klartecken från nya jobbet läser jag som att du blir anställd precis. Beroende på typ av arbete är det ju olika avtal så det är ju svårt att säga på förhand, men är det provanställning,  tidsbegränsat eller liknande så är det svårt att få lån av banken.  Det är ju iofs alltid en förhandlingssituation så gå in för att prata omkull dem.  Bilhandlare är enklare men de har också krav på anställning, och de kommer fråga dig hur länge du varit anställd och de kommer kolla föregående års inkomst.   Ett "Jag kommer bli fast anställd och tjäna massor" väger oftast för lite. De vill veta att du är anställd och att du redan har tjänat en massa under föregående år.

Sant så sant. Men alltså det är ett tillsvidare med heltid som gäller. Inget timvick etc etc.
Svetsa och montera blir det för min del. Har tidigare haft årsinkomst på ca 310 k.

Mvh

Då ska det vara lungan ju. Då handlar det väl bara om att övertala banken om att låna ut handpenningen till dig.  Det där är ju en förhandling som inte är given på något sätt. Sälj dig.   Det finns de i din sits som blir nekade lån till insatser idag för att det är hårdare med utlåning; och betald insats är ju en del i deras ekonomiska risk-kalkyl som man får respektera.  Däremot måste ju inte du vara ett riskmoment.  Tänk igenom hur du ska framstå som bra kund.  Har du alla lån där?  Pensionssparar du där? Försäkring på villa, bil osv via banken alternativt ngn firma de sammarbetar med?  Om de tänkt neka dig med anlednning av hårdare krav och inte enbart ngt kategoriskt problem som att du saknar arbete eller liknande så kan ju dylika förslag om utökade avtal med banken underlätta samsyn om din ev. risk som låntagare. Prova flera banker annars,  gör det klart för dem att du tänker byta bank ifall de nekar dig. Oavsett utfall hos annan bank.

Rensvinf
28 september 2009 · 528 Inlägg

Om du inte hintar att det är lån till en insats så bör det ju gå, med tanke på föregående års inkomst. Det ligger väl runt medelsvenssons inkomst.  Det lilla jag varit med om så är det de två variablerna de lägger vikt vid:  Förra årets inkomst och om du fortfarande är anställd där.

expect1991
28 september 2009 · 1 814 Inlägg

Jag skulle inte köpa bilen förrän anställningen är fast, iaf en bil med såpass stort lån.

M_Fotograf Fotograf
28 september 2009 · 223 Inlägg

expect1991 skrev:
Jag skulle inte köpa bilen förrän anställningen är fast, iaf en bil med såpass stort lån.

Anställningen är Fast;) Hade heller inte köpt om det bara var provanställning.

Mvh

/M_fotograf
M_Fotograf Fotograf
28 september 2009 · 223 Inlägg

Rensvinf skrev:
Om du inte hintar att det är lån till en insats så bör det ju gå, med tanke på föregående års inkomst. Det ligger väl runt medelsvenssons inkomst.  Det lilla jag varit med om så är det de två variablerna de lägger vikt vid:  Förra årets inkomst och om du fortfarande är anställd där.

Tusen tack för all hjälp, Känns aningen lättare iaf;)

Ska planer imon. wink

Mvh

/M_fotograf
expect1991
28 september 2009 · 1 814 Inlägg

Prova även olika banker, du får ju olika villkor & ränta beroende på bank! smile

volvoentusiasten
28 september 2009 · 4 005 Inlägg

Ibland kan vissa banker vara lite snällare om du kan visa att du har sparat ihop lite mer än 20% av fullpriset och bevilja lån ändå, trots att du inte har varit tilsvidareanställd över 6 mån.

Rensvinf
29 september 2009 · 528 Inlägg

En sak till dock,  det är förvisso bra att kolla flera bankers olika räntor osv,  men var lite försiktig med att låta flera banker göra kreditkoll, vilket de ju gör om de ska kolla ifall du får låna.  Det kan visa sig att en bank helt plötsligt drar sig ur om de ser att du har  ett par stycken sådana sökningar.  De lägger visst värde i varje kreditkoll du gjort, och för många innebär i deras ögon större risk.

Rock-Star
29 september 2009 · 2 982 Inlägg

tar du lån utan säkerhet så har du en högre ränta.
seså skaffa den där M6an eller Rs6an nu!

Senast redigerat av Residence (29 september 2009)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
29 september 2009 · 1 874 Inlägg

M_Fotograf skrev:

Turbo_danne2 skrev:
Hej!

Tar du ett lån utan säkerhet så skiter banken i vad du ska göra med pengarna , om du vill torka dig där bak eller lägga dom på en bil skiter dom blankt i.

Du får göra vad du vill med bilen även fast du tar billån , skillnaden är att "långivaren" har rätt att ta tbx bilen om du inte betalar lånet.

Ahhh okej thx:) Så jag kan alltså göra vad fan som helst med bilen fastän jag har lån via bilhandlaren?
Det låter ju kalas smile

Ska nu bara hitta en bil med:)

Mvh

Inte vad som helst. T.ex så ska lånet helst lösas när du säljer bilen. Nu antar jag förstås att du tänker ha bilen ett tag. Men om du får för dig att byta rätt så nära inpå, så ska lånet lösas. Annars kommer det att föras över till den nya ägaren o.s.v. Inte skoj.

Rock-Star
29 september 2009 · 2 982 Inlägg

Hexenhammer skrev:

M_Fotograf skrev:

Turbo_danne2 skrev:
Hej!

Tar du ett lån utan säkerhet så skiter banken i vad du ska göra med pengarna , om du vill torka dig där bak eller lägga dom på en bil skiter dom blankt i.

Du får göra vad du vill med bilen även fast du tar billån , skillnaden är att "långivaren" har rätt att ta tbx bilen om du inte betalar lånet.

Ahhh okej thx:) Så jag kan alltså göra vad fan som helst med bilen fastän jag har lån via bilhandlaren?
Det låter ju kalas smile

Ska nu bara hitta en bil med:)

Mvh

Inte vad som helst. T.ex så ska lånet helst lösas när du säljer bilen. Nu antar jag förstås att du tänker ha bilen ett tag. Men om du får för dig att byta rätt så nära inpå, så ska lånet lösas. Annars kommer det att föras över till den nya ägaren o.s.v. Inte skoj.

skev regel sad

Mortalis VW-nörd?
29 september 2009 · 4 332 Inlägg

Det blir väl ändå klart billigare för trådskaparen om han lyckas spara ihop till handpenningen själv och ha endast ett lån, hos just bilhandlaren (t.ex.) än att ta ett "privatlån" hos banken för att betala handpenningen?
Räntan blir väl rätt bra hög på vanliga lån?

Man kanske inte ska förköpa sig det första man gör om man inte har handpenningen ens...värdet på bilen faller ju mer än vad du hinner betala av på lånet troligtvis..så vid en eventuell försäljning kanske du ändå blir skyldig banken pengar efter att lånet är betalt?

Senast redigerat av Mortalis (29 september 2009)

azid Det som inte dödar gör ont
29 september 2009 · 2 668 Inlägg

som damen sa... se till att kunna betala några % ur egen ficka.. har du tjänat så pass bra ska det int vara några problem

2slow
tpdabster
29 september 2009 · 224 Inlägg

Ett alternativ är medlemmslån, lite högre ränta ca 5% i dagsläget, ingen säkerhet 1-12 års återbetalning, dom vill inte veta vad du skall göra med pengarna, skullden är din och följer inte med bilen vid försäljning.

Volvo V40 2,0T "Blackline" (1999)
M_Fotograf Fotograf
29 september 2009 · 223 Inlägg

expect1991 skrev:
Prova även olika banker, du får ju olika villkor & ränta beroende på bank! smile

Absolut. Kommer kika av både Nordea,Swedbank samt Handelsbanken. wink

linuslinje skrev:
Ibland kan vissa banker vara lite snällare om du kan visa att du har sparat ihop lite mer än 20% av fullpriset och bevilja lån ändå, trots att du inte har varit tilsvidareanställd över 6 mån.

Mailade en bank igår ang lån utan säkerhet och fick svar idag...
Enl den banken måste man ha haft fast jobb i 6 mån innan man får ta lån.
På andra håll räcker det med fast. lol


Rensvinf skrev:
En sak till dock,  det är förvisso bra att kolla flera bankers olika räntor osv,  men var lite försiktig med att låta flera banker göra kreditkoll, vilket de ju gör om de ska kolla ifall du får låna.  Det kan visa sig att en bank helt plötsligt drar sig ur om de ser att du har  ett par stycken sådana sökningar.  De lägger visst värde i varje kreditkoll du gjort, och för många innebär i deras ögon större risk.

Denna infon bugar jag många gånger för. Betyder kalasmkt att veta detta.
Ska ta det hyffsat försiktigt med alla bankerna.

Mvh



Residence skrev:
tar du lån utan säkerhet så har du en högre ränta.
seså skaffa den där M6an eller Rs6an nu!

V50 t5 var det snack om lol

Hexenhammer skrev:
Inte vad som helst. T.ex så ska lånet helst lösas när du säljer bilen. Nu antar jag förstås att du tänker ha bilen ett tag. Men om du får för dig att byta rätt så nära inpå, så ska lånet lösas. Annars kommer det att föras över till den nya ägaren o.s.v. Inte skoj.

Okej tack så mycket. Bilen kommer behållas då jag är medveten om att det är en förlust affär. wink
Kommer har den x antal år iaf wink Fet fet bil du har btw.

Mvh


azid skrev:
som damen sa... se till att kunna betala några % ur egen ficka.. har du tjänat så pass bra ska det int vara några problem

Sant så sant. Ska försöka spara ca 7-9 k i månaden så jag kommer upp i handpenningen. Dock har jag alttod haft svårt för att hålla i pengar wink

Ha det fint.



tpdabster skrev:
Ett alternativ är medlemmslån, lite högre ränta ca 5% i dagsläget, ingen säkerhet 1-12 års återbetalning, dom vill inte veta vad du skall göra med pengarna, skullden är din och följer inte med bilen vid försäljning.

Finns detta alternativ på alla bankerna?

Mvh

/M_fotograf
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang