29 september 2009
Trådstartare
Någon som har en idé vad detta kan bero på ?
Bilen de gäller är en Volvo C70 T5 -02a (B5234T3) ca 11k mil på mätaren.
När jag gasar fullt och snabbt på 2an och 3an så kan de hända att den hackar till när trycker överstiger ca 1bar. Lite som att den spärrar av någon anledning över 1bar och när den kommer under de börjar om att ladda osv. Vid två tillfällen har motorlampan blinkat och sedan slocknat.
Kör jag "lugnt" upp till max laddtryck vilket är ca 1,2-1,3 bar så är de inga problem. De är just när man kör plattan i mattan och trycker ökar snabbt de kan bli så. Sen spelar de ingen roll vilken växel jag har. Men kör jag på 4an eller 5an och trycker fullt så blir ju laddningsförloppet lite utdraget iallafall inte lika snabbt som om jag skulle ha 2an eller 3ans växel i och då uppstår inte detta fenomen.
Vad kan nu detta bero på ?
Något som kan tilläggas är att:
Jag ska göra en service snart där bl a soppafilter och tändstift ska bytas. Kan de vara som så att soppafiltret är fullt med skit ? Körde ett kortare tag med ca 5-10% E85 för att se hur de funka om de löste upp skit i ledningar etc så den inte får riktigt 100a med soppa när man gasar till ? Eller stiften som börjar ge sig ?
En annan tanke är ju om lmm eller lambdan inte vill längre. Har öppet luftfilter, dock ett AEM filter som är oljefritt.
Får lägger till en felkodsavläsning vid servicen.
Bilen är trimmad hos TM Racing, dock var de ett bra tag sedan.
De var allt jag kom på som kunde vara relevant, så är de någon som har en idé eller förslag så hojta till!