3659
Sök

Motorlampan blinkar, Volvo C70 T5 (B5234T3)

Adder
972 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Någon som har en idé vad detta kan bero på ?

Bilen de gäller är en Volvo C70 T5 -02a (B5234T3) ca 11k mil på mätaren.

När jag gasar fullt och snabbt på 2an och 3an så kan de hända att den hackar till när trycker överstiger ca 1bar. Lite som att den spärrar av någon anledning över 1bar och när den kommer under de börjar om att ladda osv. Vid två tillfällen har motorlampan blinkat och sedan slocknat.

Kör jag "lugnt" upp till max laddtryck vilket är ca 1,2-1,3 bar så är de inga problem. De är just när man kör plattan i mattan och trycker ökar snabbt de kan bli så. Sen spelar de ingen roll vilken växel jag har. Men kör jag på 4an eller 5an och trycker fullt så blir ju laddningsförloppet lite utdraget iallafall inte lika snabbt som om jag skulle ha 2an eller 3ans växel i och då uppstår inte detta fenomen.

Vad kan nu detta bero på ?

Något som kan tilläggas är att:

Jag ska göra en service snart där bl a soppafilter och tändstift ska bytas. Kan de vara som så att soppafiltret är fullt med skit ? Körde ett kortare tag med ca 5-10% E85 för att se hur de funka om de löste upp skit i ledningar etc så den inte får riktigt 100a med soppa när man gasar till ? Eller stiften som börjar ge sig ?

En annan tanke är ju om lmm eller lambdan inte vill längre. Har öppet luftfilter, dock ett AEM filter som är oljefritt.
Får lägger till en felkodsavläsning vid servicen.

Bilen är trimmad hos TM Racing, dock var de ett bra tag sedan.

De var allt jag kom på som kunde vara relevant, så är de någon som har en idé eller förslag så hojta till!

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

1 043 Inlägg
30 september 2009
Den överladdar nog prova att byta magnetventilen.

Adder
972 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
norpan1 skrev:
Den överladdar nog prova att byta magnetventilen.

Hmm, men vad jag kan se på mätaren när detta inträffar är att den laddar normat max ladd. Vad menar du med överladdar ? Varför hänger ventilen med när man bygger upp laddtrycket lite saktare ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Hmm, finns de någon annan utväg än att läsa av felkoder, i sådana fall finns dem ?

Körde om en för några veckor sedan och då lyste lampan i 1 eller 2 dagar sen slockna den. Sen körde jag lite halvlugnt för att jag besikta bilen idag så den inte skulle lysa.. Om den nu lös i en eller två dagar betyder de då att en felkod har lagrats ?

Testa med startgas om någon slang var otät men utan lycka.. Då de inträffar vid 1 bars tryck känns de som nått åker isär eller nått. Jag satt ett T-kors för att få dit en laddtrycksmätare kan de göra att lampan lyser/blinkar om de inte är 100a tätt ?

Besikta bilen idag som sagt och de va inga problem. Lambdan var 1.00, HC och CO var 0.00 så motorn lär ju vara frisk..

Någon kom med förslag att magnetventligen inte var frisk, kan de vara de ? Går de att mäta på den eller ska man byta med en frisk och testa ?

Någon som har någon idé/svar ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 oktober 2009
Om ett fel tänder lampan men felet försvinner så slocknar lampan efter 3 kompletta körcykler om jag minns rätt... (en komplett körcykel innehåller massa olika lägen å varvtal mm, så det kan ta 1dag till en vecka innan dom har uppnåts) men felkoden ligger kvar, så man ser den när man kollar...

724 Inlägg
24 oktober 2009
Har du pysventil på din??

Sök