2915
Sök

Tickande saab 9-3

139 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
En polares saab 9-3 00:a med 2,0T motor har jag för mig att de är tickar utav helvete.
Han har bytt olja och försökt med såna mirakelmedel som rengör motorn från slam o skit. Det vart lite bättre.

Men Han lämnade in bilen på verkstan och bilmecken trodde att det va något med kamkedjan vilket jag tvivlade på och igår fick han tillbaka bilen och bilmecken sa att det inte va kamkedjan utan det är balansaxeln som orsakar tickandet och att hela motorn måste bytas.

Sen så såg jag att hans bil rykte svart när han gasade på när jag åkte bakom honom och när han väl nästan va hemma så började oljetryckslampan att lysa och efter några omstarter av bilen så började oljetryckslampan att blinka.
Oljan var precis bytt!

Någon som kan förklara felen och vad en balansaxelär för något och vart det sitter?

Bilmekaniker
235 Inlägg
30 september 2009
Är säkert balanskedjan som e kass, om kamkedjan e ok!  Lägg den på 3000varv, vibrerar det så är det balanskedjan. Sitter innanför kamkedjan och ska bytas samtidigt som kamkedjan bytas!   

Oljetrycket:
Kan va att balanskedjan har kört upp ett spår på blocket, så oljan inte får upp tryck! ser du om ni river av sumpen.   Kan vara en oljetryckskontakt, sitter bakom startmotorn, bruckar läcka med!

Silen brukar koksa igen ngt, och har han hällt i rengöring till en koksig motor så blir det säkert stopp i den!  Riv av ventilkåpan med och rengör dom två små rören i den blir stopp i dom av kokset. Efterspänn även toppen när ni är där o skruvar! lossa sen 80nm "har jag för mig" sen 90grader! börja från mitten o gå utåt!  Kolla så kamkedjan går rakt o fint med o inte mkt glapp!

Byt även till nya vevhusventen!   
Kolla i ic-röret vid ic. är där mkt olja så är det ngn packbox i turbon som läcker igenom! kan bli lite rökigt då.
Senast redigerat av Peran (30 september 2009)

5 710 Inlägg
1 oktober 2009
Elitemaster skrev:
Sen så såg jag att hans bil rykte svart när han gasade på när jag åkte bakom honom

Svart rök = mycket bränsle alternativt för lite luft.
Behöver inte vara något onormalt då den "fetar på" vid full gas men det beror ju oxo på hur mycket den ryker....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök