Har jag blivit lurad? Oväntat hög kostnad för service.

RuheeeN
30 september 2009 · 3 Inlägg

Tja

Jag har varit medlem här ett tag men icke varit aktiv, men nu när jag har köpt mig en bil tänkte jag att jag kanske ska börja vara lite mer aktiv här då smile

Jag var och gjorde en 4500 milars service på min bil Bmw 330i -06 hos Bilcentralen i Segeltorp, Det de bytte var olja, oljefilter, microfilter, bromsvätska samt att de gjorde en helt vanlig kontroll av bilen och för det ville de ha runt 2800 kr vid tillfället då jag pratade med de i tele och bokade det hela. När jag var hos de idag och allt var utfört ville de ha 4836 kr för hela kalaset.
Det känns som att nånting inte stämmer, vem vet...

Rille0
30 september 2009 · 2 021 Inlägg

tycker det låter som ett normalt pris för en så pass stor service.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Timmyboy hellaflush!
30 september 2009 · 1 266 Inlägg

Dom har inte bytt något annat som dom inte berättat? Fick kvitto på hur mycket allt kosta? smile

Spigget
30 september 2009 · 90 Inlägg

Priset får väl egentligen bara överstiga det utlovade med 1000 kr innan kund måste kontaktas om inte annan överenskommelse gjorts när bilen lämnades? Har för mig ja fick lära mig de på fordonslinjen men kan ha fel.. Ta reda på vad som är orsaken till att priset höjts så pass mkt gentemot det först utlovade! Hoppas på vettig förklaring wink

Tre Ord Som Knäcker Alla Män: Är Den Inne?
FLindgren
30 september 2009 · 5 089 Inlägg

Ja du fick väll kvitto på allting dom bytte och vad dte kostade. Och isåfall vart det kasst att dom inte ringde dig om det började skena iväg i priset.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
azid Det som inte dödar gör ont
30 september 2009 · 2 668 Inlägg

Spigget skrev:
Priset får väl egentligen bara överstiga det utlovade med 1000 kr innan kund måste kontaktas om inte annan överenskommelse gjorts när bilen lämnades? Har för mig ja fick lära mig de på fordonslinjen men kan ha fel.. Ta reda på vad som är orsaken till att priset höjts så pass mkt gentemot det först utlovade! Hoppas på vettig förklaring wink

nej om priset diffar mer än 10% av ett förslaget pris måste dom höra av sig... enligt konsumentlagen

2slow
Decibel
30 september 2009 · 2 911 Inlägg

azid skrev:

Spigget skrev:
Priset får väl egentligen bara överstiga det utlovade med 1000 kr innan kund måste kontaktas om inte annan överenskommelse gjorts när bilen lämnades? Har för mig ja fick lära mig de på fordonslinjen men kan ha fel.. Ta reda på vad som är orsaken till att priset höjts så pass mkt gentemot det först utlovade! Hoppas på vettig förklaring wink

nej om priset diffar mer än 10% av ett förslaget pris måste dom höra av sig... enligt konsumentlagen

Fel 1: Det heter konsumentköplagen
Fel 2: I det fall det handlar om bilservice är det konsumenttjänstlagen som appliceras.
Fel 3: Priset får inte överskrida 15% av lämnad prisuppgift

KHRacing
30 september 2009 ·

har du fått ett pris på tele så gäller detta priset, muntlig överenskommelse = värd lika mkt som en skriftlig enligt lag.

Om överhuvudtaget inget annat gjorts än vad du skriver i första inlägget så har bilfirman gjort fel.

Erick
30 september 2009 · 4 767 Inlägg
Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
RuheeeN
1 oktober 2009 · 3 Inlägg

Timmyboy skrev:
Dom har inte bytt något annat som dom inte berättat? Fick kvitto på hur mycket allt kosta? smile

nej de har faktist inte bytt något mer, jag tycker bara det är lite För mycket för en så pass liten service ändå.
Men jag ska försöka kontakta de på morgonen och se vad de har att säga...

Hamilton
1 oktober 2009 · 8 864 Inlägg

Priset låter ju rimmligt med tanke på vad som är gjort......

Fotograf på tierpidag.se
mur
1 oktober 2009 · 104 Inlägg

Jag gjorde samma service på samma ställe, dock utan bromsvätskan gick på 2500kr, bromsvätska kostar 900 kr att byta har jag för mig. Jag skulle tippa på att du har blivit blåst på en tusing. Min bil var en e46.

JUSTer
1 oktober 2009 · 451 Inlägg

mur skrev:
Jag gjorde samma service på samma ställe, dock utan bromsvätskan gick på 2500kr, bromsvätska kostar 900 kr att byta har jag för mig. Jag skulle tippa på att du har blivit blåst på en tusing. Min bil var en e46.

¨

har du kvar kvitto kan du scanna in skicka till ts, så får han rätt för sin sak lättare wink

alain www.bimmerpower.org
1 oktober 2009 · 3 995 Inlägg

Sund att lämna en såpass ny bil var som helst
Du kan lässa själv på dislpay vad som ska göra 330 06a vid 4500 mil service, bara att gå in i meny
I detta fall, det är bara bytt av olja, filter och fordon inspektionen.
Vid behov, bytt av kupefilter och bromsolja, en auktoriserad BMW bilservice i Göteborg tar 2241:- för det hella.
Det verkar som du har betalt 2000:- för mycket, tycker att du ska kräva en del tillbaka.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
1 oktober 2009 · 4 418 Inlägg

alain skrev:
Sund att lämna en såpass ny bil var som helst
Du kan lässa själv på dislpay vad som ska göra 330 06a vid 4500 mil service, bara att gå in i meny
I detta fall, det är bara bytt av olja, filter och fordon inspektionen.
Vid behov, bytt av kupefilter och bromsolja, en auktoriserad BMW bilservice i Göteborg tar 2241:- för det hella.
Det verkar som du har betalt 2000:- för mycket, tycker att du ska kräva en del tillbaka.

Instämmer ...
En sån service ska gå på 2-3000:- allt annat är bluff om de inte har gjort något utöver Servicen!

JonR
1 oktober 2009 · 3 259 Inlägg

Att det alltid ska hållas på så här av verkstäder... blir så förbannad så det finns inte ord för det! Har du fått ett pris så är de det priset som gäller! Svårare än så är det inte! Jäkla lurendrejeri och inget annat! Stå på dig! Det gjorde jag i en liknande situation och jag fick rätt!(givetvis) Du ska inte betala ett öre mer än det som du har fått prisuppgift på! Har dom gjort nåt mer utan att fråga dig? Det är deras problem som du inte ska behöva betala för! Än en gång, stå på dig!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Mickius
1 oktober 2009 · 4 670 Inlägg

Har inte gjort sådan service på bilen men hade en S13 som ja lämna in då den inte tände på 2 cylindrar och dom skulle även kika så kamremmen satt rätt.

Do kom först fram till att styrboxen var paj så ja lämna en ny till dom som ja köpte o väntade någon dag på besked.

Sen så ringde dom o sa att dom fått igång bilen o allt funka O att kamremmen suttit fel. fast ja var nästintill säker på att den satt helt rätt när den lämnades in men tänkte att de kunde varit därför bilen gick som den gick.

så ja plomberade kåpan till kamremmen för o se om dom hade rört kamremmen.

Fick sedan se på kvittot att dom tagit betalt 1500:- för ändring av kamrem fast dom inte rört skiten så ja ställde dom mot väggen!

O de är mitt råd! låt dom inte lura dig på massa pengar du absolut inte ska betala om du vet att du har rätt!!!

Senast redigerat av mickius (1 oktober 2009)

groze
1 oktober 2009 · 564 Inlägg

Hmm... Jag tycker priset mer låter som vad materialet kostar utan arbete... Byte av bromsvätska exkl arbete ligger på ca 800kr. Ett microfilter kostar nog ca 500kr, oljefilter 150-200kr, longlifeolja kanske 1000?kr till detta kommer arbete samt "allmän översyn" då de kontrollerar bromsar, slangar, remmar osv.
Dvs:
1200:-
500:-
200:
1000:-
= 2500:-
+arbetstid

Men det kan ju också vara som så att han trodde det bara var dags för oljebyte när du ringde men att de såg i datorn senare att det också var dags för bromsvätske och microfilterbyte? Hur som helst borde dom hört av sig om dom upptäcker att det kommer bli dyrare än vad ni kommit överens om.

Bmw har ju inga fasta serviceintervall utan datorn i bilen räknar dessutom också på tid/körsätt/kallstarter osv för att  räkna ut när det är dags att byta en vätska eller filter.

För mig på en "likadan" bil, fast 320d -05 kostade bromsvätskebytet 1170:-, inkl allmän kontroll av bilen.

//Johan

Senast redigerat av groze (1 oktober 2009)

mur
1 oktober 2009 · 104 Inlägg

Verkstan i fråga är sthlms bästa aukt. Det verkar som om "allmän kontroll av bilen" kostade lite extra. Dom e lite dyrare men bra. En oljeservice där går på 2500kr, bromsvätska 900-1000kr men det verkar som om du har fått betala för mycket. Jag gjorde samma service som dig(utan bromsvätksan)+ att löprulle & drivrem byttes för 4400kr.

Service 2100kr typ(normalt 2500 kr men jag hade bytt microfiltret sj tidigare  )
Drivrem, löprulle,rulle + jobb  för 2000kr

Normalt pris var 4400 kr men efter rabatt på delar betala jag 4100 kr. OBS har kollatmitt kvitto för dessa uppgifter. Dock så var min bil en E46 och inte en E90 som din.

Noxxer
1 oktober 2009 · 1 482 Inlägg

Om kontrollen innebär Inspection 1 så är det ganska sjysst pris.

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang