4619
Sök

Sjukt el-fel, volvo 850

250 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Tjena,
Va ute och körde med bilen och märkte bensinlampan började lysa samtidigt som jag rörde vid bromsen. och att motorn började tveka vid acceleration. Och att halvljuset började svagna, till slut fick radion ingen ström.

Jag stängde av motorn och nu startar den inte, jag verkar ha tillräckligt med bateri, men startmotorn går inte igång. Hör inte ens ett klickljud. Tändläget fungerar normalt. Bilen är parkerad på ett olägligt ställe så HJÄLP!!!

En lastbischafför sa att det kunde vara ett relä...
Senast redigerat av DavidMartin (1 oktober 2009)

181 Inlägg
1 oktober 2009
DavidMartin skrev:
Tjena,
Va ute och körde med bilen och märkte bensinlampan började lysa samtidigt som jag rörde vid bromsen. och att motorn började tveka vid acceleration. Och att halvljuset började svagna, till slut fick radion ingen ström.

Jag stängde av motorn och nu startar den inte, jag verkar ha tillräckligt med bateri, men startmotorn går inte igång. Hör inte ens ett klickljud. Tändläget fungerar normalt. Bilen är parkerad på ett olägligt ställe så HJÄLP!!!

En lastbischafför sa att det kunde vara ett relä...

Många gånger när "spännande" fel uppstår så som det du beskriver, kan jordfel vara felet, men kolla så att batteriets poler sitter fast ordentligt och gickla på reläna och säkringar, kolla även kablaget till startmotorn, har inget direkt konkret svar, allmänna saker du kan kolla, då den står parkerad olagligt och du vill få bort den.
Senast redigerat av hest (1 oktober 2009)

S40 T4
584 Inlägg
1 oktober 2009
ställ frågan på "Fordonsel och bilelektronik" här på forumet så kanske du får mer svar på hur du kan felsöka och vad du kan kolla?
Senast redigerat av Shady_killen (1 oktober 2009)

VD :=)
90 Inlägg
1 oktober 2009
generatorn slutat ladda och dragit ur batteriet.
det är därför den inte orkar dra runt startmotorn. så det du behöver först är ett nytt batteri för att om generatorn slutat ladda kommer du ingen vart även om du dra igång han med startkablar som hest sa med kolla kablage/kontakter på batteri, generator och startmotor.

edit* när generatorn börjat ladda dåligt lyser lite olika kontrolllampor i instrumentpanelen pga minskad spänning i batteriet, det samma gäller självklart halvljuset och problemen med motorn.
Senast redigerat av Nazse89 (1 oktober 2009)

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

551 Inlägg
1 oktober 2009
dra en ny jordsladd från batteri till motor och kaross innan du gör något annat.

You can't B serious, oh K

250 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Dragit nya jordsladdar till motorn och kollat alla jordkablarna. Allt verkade bra. Startade bilen med starthjälp, men den dör direkt då bateriet är urladdat o generatorn laddar inte. Är det bara att byta generator?

Cupra_
2 oktober 2009
DavidMartin skrev:
Dragit nya jordsladdar till motorn och kollat alla jordkablarna. Allt verkade bra. Startade bilen med starthjälp, men den dör direkt då bateriet är urladdat o generatorn laddar inte. Är det bara att byta generator?

Ja antingen det eller om du har tur så räcker det med att byta kol i den befintliga generatorn..

39 Inlägg
2 oktober 2009
Ett ganska enkelt sätt att ta reda på om generatorn är kass är ju att mäta spänningen...
Kan vara en trasig pol i batteriet, börja med att kolla spänningen när bilen är avstängd.
verkar det ok ska du ligga på runt 14,4V när motorn går. Mest troligt är nån kass jord
om batteriet är ok

250 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Altså jag har laddat ur båda batterier. Har provat med två batterier, så nu har jag inga kvar tongue får väl köpa laddare. Okej, så det e inga symptom på att generatorn har gett upp?
Senast redigerat av DavidMartin (2 oktober 2009)

Körv
3 535 Inlägg
2 oktober 2009
Byt generator då den förmodligen är kass.

Truckdriving Man

250 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Är det svårt? Är lite rädd med tanke på remmen.

Körv
3 535 Inlägg
2 oktober 2009
Om du känner dig osäker kan du ju köpa dig en haynesbok smile Där står det mesta big_smile

Truckdriving Man

39 Inlägg
2 oktober 2009
Är det friska batterier du laddat ur eller är det begagnade med osäker funktion?
Om batteriet är kass kan bilen förvandlas till ett flipperspel och allt blinkar och slutar funka.
Testa sätta dit ett batteri som du VET är 100%...

Finns många sätt att felsöka på men jag skulle inte ha bytt generatorn på chans när det är så pass lätt att ta reda på om den funkar.

Om det nu skulle vara generator som är kass så är den inte speciellt svår att byta.

VD :=)
90 Inlägg
2 oktober 2009
Schwerre skrev:
Ett ganska enkelt sätt att ta reda på om generatorn är kass är ju att mäta spänningen...
Kan vara en trasig pol i batteriet, börja med att kolla spänningen när bilen är avstängd.
verkar det ok ska du ligga på runt 14,4V när motorn går. Mest troligt är nån kass jord
om batteriet är ok

som schwerre sa kolla med ett fräsht batteri och kör igång motorn. mät sedan på generatorns stora anslutning och batteri polerna med en multimeter elr dylikt. du ska ha 14.4 volt på generatorn och ungefär lika mycket på batteriet.

Generatorns laddkabel e oftast en grov röd kabel. laddar generatorn ej 14.4 byt generator/kol om det finns friliggande. har du laddning på generatorn men inte på batteriet har du kontakt/kabelfel nånstans.

För att generatorn ska ladda måste självklart aggregatsremmen vara hel. om du ska hänka av remmen finns det vell en tusen pers minst som vet hur man gör på 850, dock ej jag wink

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

Fri fart för ett fritt folk!
14 665 Inlägg
2 oktober 2009
Schwerre skrev:
Är det friska batterier du laddat ur eller är det begagnade med osäker funktion?
Om batteriet är kass kan bilen förvandlas till ett flipperspel och allt blinkar och slutar funka.
Testa sätta dit ett batteri som du VET är 100%...

Finns många sätt att felsöka på men jag skulle inte ha bytt generatorn på chans när det är så pass lätt att ta reda på om den funkar.

Om det nu skulle vara generator som är kass så är den inte speciellt svår att byta.

det finns verkligen roligare saker än att byta generator på 850 eftersom dom satt skiten längst in i smeten
inte ens kolen kan man byta på plats =/

Kör fort så hinner inget hända...

250 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Men eftersom motorn dör efter ett tag då den varit igång så kan man väl dra slutsatsen att generatorn inte fungerar?

181 Inlägg
3 oktober 2009
DavidMartin skrev:
Men eftersom motorn dör efter ett tag då den varit igång så kan man väl dra slutsatsen att generatorn inte fungerar?

Till 99% chans smile kan ju alltid vara nåt annat konstigt, men med största sannolikhet är väl kolen slut.

Och som growe skrev, ett helvete att byta tongue

250 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Ett helvete att byta, låter inte så positivt, blir väl verkstad på bilen tongue

250 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Gjorde som någon här sa, köpte ett helt nytt batteri och bilen startade direkt, men det gick inte att använda turbon. Bilen hackade och massa lampor på instrumentbrädan lyste kånstigt. Är det fortfarande generatorn då? tongue

181 Inlägg
4 oktober 2009
DavidMartin skrev:
Gjorde som någon här sa, köpte ett helt nytt batteri och bilen startade direkt, men det gick inte att använda turbon. Bilen hackade och massa lampor på instrumentbrädan lyste kånstigt. Är det fortfarande generatorn då? tongue

Lägg av pluskabeln ifrån batteriet, dör bilen så är det nog generatorn smile

Sök