Hejsaan det är så att jag har en BMW 318i E46 allting har fungerat super, men efter att mitt avgasrör har gått sönder så går allting segt. Den låter jätte mycket och en lampa lyser på instrumentpanelen. Lampan ser nästan ut som någon kamera typ. Bilen går sjukt segt , ingen anning vad det kan vara fel på ?
svetsa igen å se va som händer då? vad jag förstår ska de inte vara så svårt att plocka ner det. man må vara 2 st som hjälps åt iaf. annars blir de lite knepigt att få tillbaka de då det väger en del.
nu är jag igen expert. men vad jag förstår så kan lamdan krångla om systemet inte har rätt tryck, läcker mm. TEX tar man bort katten så brukar man få byta ut den och/eller tvärt om. kattalysatorn blir normalt tom. alltså det lossnar små fragment från den hela tiden när den blir gammal/välanvänd.
och detta hände för dig samtidigt som de gick hål/av/brakade. så troligtvis har du felet där. om inget annat pajade samtidigt. möjligen att ljuddämparen proppats igen på grund av utsliten katt.
att den sotat igen är också minst troligt, om den inte gått långt eller dragit mycket olja under en längre period.
gå under och banka lite så lär de förmodligen höras.
Taack så mycket Frrla. Ska kolla idag. Men kan lägga up en bild så kan du se vilken lampa det är som lyseer. Tog en bild på google bara och markerad lampan :
Du beskriver själv vad felet är. Din motor måste ha lite mottryck för att kunna gå optimalt annars känns den slö och trött. Sedan ifall det låter jätte mycket så är det nog läckage längre fram vilket kan ge fel värden till lamdan. Därav så lyser motorlampan
Senast redigerat av jocke_gronberg (2 oktober 2009)
kan ju va så att "bikupan" i katten gått sönder och täpper till mer än normalt. hade så på min bil samt att tändspolen sög. den fungerade när den villa. bilen var en S40 1,8 rak 4a sugmotor
ja då tror ju bilen att lamderna är felande då det inte sitter någon sensor för avgasläkage.
lamdan får ju antagligen fel tryck och luft. då tror DE att bilen får för mycket/lite luft/bränsle och ger felande signaler, som i sin tur leder till datorn och då tror den att lamdorna är knäppa och säger att de är fel på dem.
ja då tror ju bilen att lamderna är felande då det inte sitter någon sensor för avgasläkage.
lamdan får ju antagligen fel tryck och luft. då tror DE att bilen får för mycket/lite luft/bränsle och ger felande signaler, som i sin tur leder till datorn och då tror den att lamdorna är knäppa och säger att de är fel på dem.
jag kan ha fel.
Okej, det är ju inget avgasläckage men tänkte mer om någon av kattarna har gått åt skogen, för bilen svarar inte riktigt så bra som den ska på gasen. Annars kanske luftmassemätaren är en teori?
jag kan ha fel.
Okej, det är ju inget avgasläckage men tänkte mer om någon av kattarna har gått åt skogen, för bilen svarar inte riktigt så bra som den ska på gasen. Annars kanske luftmassemätaren är en teori?
hmm.. när och hur hände detta då?
om de hänt plötsligt borde det inte vara kattarna, då de blir sämre och sämre under en längre tid.
testa koppla ur luftmassamätaren och köra. märker du ingen skillnad så har du svaret då och är så fallet kolla så de inte är ärgat eller dålig kontakt bara.
de enklaste sättet att kolla om något är fel eller inte fungerar är helt enkelt att koppla bort det och prova.
jag kan ha fel.
hmm.. när och hur hände detta då?
om de hänt plötsligt borde det inte vara kattarna, då de blir sämre och sämre under en längre tid.
testa koppla ur luftmassamätaren och köra. märker du ingen skillnad så har du svaret då och är så fallet kolla så de inte är ärgat eller dålig kontakt bara.
de enklaste sättet att kolla om något är fel eller inte fungerar är helt enkelt att koppla bort det och prova.
Inte min bil så vet ej när det har börjat osv, jo men vi kopplade ur LMM och avgasvärdena sjunk från mycket dåliga till mindre bra så antar att det har sin roll i det hela.
Det låter i princip omöjligt att det skulle vara fel på alla samtidigt vilket för tankarna till att det kan vara till något som kanske gör att lambdasonderna hamnar utanför sitt eglerområde och hela den funktionen sätts ur spel så att säga.