2677
Sök

Mercedes 230 E från 88. konstig tomgång

1 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan alla!

Jag har problem med min mercedes 230E från 1988. den beter sig skitkonstigt när man startar bilen.
det finns fyra saker som kan hända när jag startar bilen:

1. den startar men börjar oscillera mellan 1000 ch typ 1700 varv
2. den går upp till 3000 varv och lägger sig där
3. den startar men får för låg tomgång och dör.
4. den startar normalt

oftast startar den okej dock. verkar som bero på vilket humör den är på. ibland vägrar den att starta. och sedan så väntar man en timme och den funkar perfekt igen.
så jag är lite konfunderad. är det nån som har någon koll på vad som kan orsaka detta?

hade ett likande problem för ett par månader sedan. men då var det endast att tomgången var extremt låg. då testade jag att byta denna sak:
http://www.benzworld.org/forums/sale-tr … relay.html

till en jag hittade på skroten (forhoppningsvis samma. såg samma ut iallfall). verkar som det funkade då...eller så var det en tillfällighet att det funkade...vem vet

nån som har nån idé vad som kan vara fel?

miltal: 28000

539 Inlägg
1 oktober 2009
det jag kan tipsa om är att kolla kontakter till "shock relä" eller vad man ska kalla det för... kan lätt hända att de oxideras. Dock är jag lite osäker vart det sitter på just 2.3 motorn. Detta kan förklara en hel del symptom.

Kolla tomgångsregulatorn, om jag minns rätt så är den precis där gasvajer slutar. du behöver nog skruva ner hela luftfiltersburken. Samt kolla också att själva vajern går fritt.

Det är vad jag kan komma på just nu

5 Inlägg
2 oktober 2009
om der sitter insprutnings fördelare med tarlik, då kan vara hål i luftslangen under den bränsle fördelare, minns inte hur ser ut motor. kolla där gasvajer finns, där sitter liten givare, som ger signal när du ger lite gas, och kopplas igen när du släper den, det på höger sida, precis vid luftfilter.

Sök