945 -95 Turbo b200ft startar inte.

WolfZap Volvo-Beroende
3 oktober 2009 · 289 Inlägg

Hejsan!
Har en 945 Turbo med b200ft motor. Alltså en italien import. Nu är det så att tjejen åkte ca 250m med bilen. Slog av den en kort stund innan hon skulle åka igen. Men när hon skulle åka starta bilen, men dog direkt när hon försökte åka iväg. Nu är bilen helt stendöd.

Jag kollat om det finns gnista. Och det gör det. Den är gul/ljusgul. Har även kollat felkoder men den ger inget.
Provade att byta bränslepupmsrelä. Blev inge bättre. Mätte även impulsgivare, kanske heter hallgivare också, hade 160-170 ohm mellan två stift.
Körde även något test då man sätter stiftet från felkodsavläsern i uttag två och trycker tre ggr på knappen. Då kör den elfläkten, spridarna och tomgångsmotorn. Allt detta hörde jag att gick. Hittade ingen soppapump under bilen, men jag hittade en ventil som såg ut som en luftventil som på ett däck. Provade att trycka in denna samtidigt som tjejen försökte starta bilen. Då rann det bensin. Men detta var innan bränslefiltret.

Det är detta jag har provat med. Ända jag kan tänka mej är bränslefiltret som är igensatt, men då borde bilen ha varit trögstartad innan? Är det någon som har en aning? Snäll hjälp mej! smile

MvH Robert

Volvo 760 TIC -84 B23ET
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

kan vara så att stiften ger för svag gnista så den inte orkar tända, gnistan ska inte vara gul utan ljusblå. provat med startgas i insuget?

iofs lite konstigt att den skulle sluta funka bara sådär. kolla batterispänningen också.

Senast redigerat av NITROUS (3 oktober 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
WolfZap Volvo-Beroende
3 oktober 2009 · 289 Inlägg

Startgas i insuget ska provas ikväll. Om man har klen gnista vad beror det på?

Batteriet har inte slackat på kraft eller blivit segare trots att jag försökt nöta på startmotorn. Men det ska mätas. Skulle ju kunna prova med hjälp av starthjälp också smile. Inte tänkt på att detta kan vara orsaken.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

klen gnista kan bero på mycket, bla rutten tändspole, ruttna stift, ruttna kablar så det blir överslag, dåligt med kräm i batteriet mm.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
WolfZap Volvo-Beroende
3 oktober 2009 · 289 Inlägg

OKej, ja tog loss kabeln som går från tändspolen till fördelaren... har väl ingen betydelse tongue.

Hursom så går bilen på startgas. Så jag antar att den inte får någon bensin? Tänkte prova och byta pumpreläet och soppafiltret. Förslag på mera?

Volvo 760 TIC -84 B23ET
dbjanoz
4 oktober 2009 · 1 785 Inlägg

WolfZap skrev:
OKej, ja tog loss kabeln som går från tändspolen till fördelaren... har väl ingen betydelse tongue.

Hursom så går bilen på startgas. Så jag antar att den inte får någon bensin? Tänkte prova och byta pumpreläet och soppafiltret. Förslag på mera?

Som jag ser det lär felet ligga i fördelaren eftersom du inte har några felkoder och att du har gnista från tändspolen men eventuellt inte tillräcklig gnista vid stiften.

Plocka gärna ut ett stift och inspektera om det är blött eller torrt det talar om du har bränsle fram eller ej

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
WolfZap Volvo-Beroende
4 oktober 2009 · 289 Inlägg

Gjorde så att jag lossade en slangen till bränslefiltret idag och körde bilen på startmotorn, stoppade slangen i en flaska. Det kom inte någon bensin alls där, det borde det väl göra?

Volvo 760 TIC -84 B23ET
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang