1963
Sök

Peugeot 406 2,1 TD, startar inte?

BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
209 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Tjo var iväg o köpte mej en Peugeot 406 2,1 TD -98 för att tag sen som vägrar starta.
har provtrykt spridarna och det är som det ska har lufta systmet flera gånger men är död
Har koppla förbi bränsle filter VS jag kör ifrån en dunk direkt till pumpen öppnar då spridar rör och det kommer bränsle där....
ser ju på returslang som jag dragit till dunken att det pumpas runt bränsle !

VAD SKA MAN GÖRA ???? nån som har något tips ???

*Fixade en godkänd rubrik.
mvh jonTe/moderator

2 024 Inlägg
4 oktober 2009
Att det kommer bränsle ur spridarrören är tyvärr ingen garanti för att pumpen funkar som de ska.
Minns jag inte fel så sitter det en Lucas Epic pump på de där och det är rätt vanligt att packningarna i dom torkar och då till slut är det inte tillräckligt tryck i pumpen för att öppna spridarna.
Ofta, men inte alltid brukar detta dock visa sig genom att det har droppat lite diesel runt pumpen ett tag.
Är nog inte mkt annat än att ta med bilen  och få pumpen provtryckt på verkstad, förutsatt att du kollat att du har komp i maskin och att kamremmen inte hoppat.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

209 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Expoze skrev:
Att det kommer bränsle ur spridarrören är tyvärr ingen garanti för att pumpen funkar som de ska.
Minns jag inte fel så sitter det en Lucas Epic pump på de där och det är rätt vanligt att packningarna i dom torkar och då till slut är det inte tillräckligt tryck i pumpen för att öppna spridarna.
Ofta, men inte alltid brukar detta dock visa sig genom att det har droppat lite diesel runt pumpen ett tag.
Är nog inte mkt annat än att ta med bilen  och få pumpen provtryckt på verkstad, förutsatt att du kollat att du har komp i maskin och att kamremmen inte hoppat.

Oki har precis provat att ta loss spridaren o satt den på Röret o en flaska o körde på starten då öppnar inte spridaren sej !!1

kan ju berätta att den stannade i vintras när det var runt -30 !!! sen har den inte startat !

2 024 Inlägg
4 oktober 2009
Låter som pumpfel helt klart.
Epic pumpen kan man faktiskt demontera utan att behöva ta bort kamremmen så ett förlslag kan ju vara att ta bort pumpen och ta med den till en dieselverkstad så får de kolla över den.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

209 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Expoze skrev:
Låter som pumpfel helt klart.
Epic pumpen kan man faktiskt demontera utan att behöva ta bort kamremmen så ett förlslag kan ju vara att ta bort pumpen och ta med den till en dieselverkstad så får de kolla över den.

ja hellt klart ! ska ta o ringa dom i Östersund imorn som håller på med Pumoar o prata med dom

Sök