2790
Sök

Går det att få mer ladd med orginal turbon? 944 ltt 96a

7 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#1
tja! har för mig att jag hade ställbar wastegate på förra turbon så att man kunde skruva på stången för mer laddtryck.. ser inte att det är så på den här.. går det att få mer än 0.6? eller måste jag byta till en större turbo?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 oktober 2009
#2
Först skaffar du ett chip, eftersom laddtrycksspärren sitter i originalchipet.
Sen kan man ha en pysventil eller t-kors för att öka laddet.

Jonas

7 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#3
Volvo_Mannen skrev:
Först skaffar du ett chip, eftersom laddtrycksspärren sitter i originalchipet.
Sen kan man ha en pysventil eller t-kors för att öka laddet.
men det är ju det som är.. har både bränsle och tändchipp .. och ett t kors på slangen till wastegaten!
men ändå bara 0,6 i ladd? men jag har inte rört wastegaten..


Pan
5 oktober 2009
#4
ropyboy skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Först skaffar du ett chip, eftersom laddtrycksspärren sitter i originalchipet.
Sen kan man ha en pysventil eller t-kors för att öka laddet.
men det är ju det som är.. har både bränsle och tändchipp .. och ett t kors på slangen till wastegaten!
men ändå bara 0,6 i ladd? men jag har inte rört wastegaten..
ska det ladda mkt mer om man pyser med ett t-kors då? Köp en tryckklocka på bsr och ställ in önskat ladd smile

Edit: Jag kör med 1bars ladd 531 vx3 kam org turbo men vet i fan om det inte är precis att man bottnar spridarna då. Så om du vill vara helt safe kör 0.9. Vet inte vad det är för cc på org spridarna man kanske kan ladda på mer smile
Senast redigerat av Pan (5 oktober 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 oktober 2009
#5
ropyboy skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Först skaffar du ett chip, eftersom laddtrycksspärren sitter i originalchipet.
Sen kan man ha en pysventil eller t-kors för att öka laddet.
men det är ju det som är.. har både bränsle och tändchipp .. och ett t kors på slangen till wastegaten!
men ändå bara 0,6 i ladd? men jag har inte rört wastegaten..
Okej, men har du gjort "rätt" på t-korset?

http://i194.photobucket.com/albums/z165/volvo__mannen/ladd-1.jpg

Jonas

★★★★★
455 Inlägg
5 oktober 2009
#6
ropyboy skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Först skaffar du ett chip, eftersom laddtrycksspärren sitter i originalchipet.
Sen kan man ha en pysventil eller t-kors för att öka laddet.
men det är ju det som är.. har både bränsle och tändchipp .. och ett t kors på slangen till wastegaten!
men ändå bara 0,6 i ladd? men jag har inte rört wastegaten..
En ltt har bara 0,3 bar i ladd original, så med ett Tkors så blir det 0,6.. du får antingen sätta ett till Tkors då får du 0,9 i laddtryck, hade så på min 940 ltt men fick väldigt skenande laddtryck, så rekomenderar att köpa en tryckklocka från Bsr eller något annat företag som säljer...

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 oktober 2009
#7
Volvo_Mannen skrev:
ropyboy skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Först skaffar du ett chip, eftersom laddtrycksspärren sitter i originalchipet.
Sen kan man ha en pysventil eller t-kors för att öka laddet.
men det är ju det som är.. har både bränsle och tändchipp .. och ett t kors på slangen till wastegaten!
men ändå bara 0,6 i ladd? men jag har inte rört wastegaten..
Okej, men har du gjort "rätt" på t-korset?

http://i194.photobucket.com/albums/z165 … ladd-1.jpg
Varför ska man göra enligt bilden ?
Är det inte bättre att ändra öppningen på pyshålet genom olika diametrar eller ställbar ventil ?

Autotech

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 oktober 2009
#8
Busgrabb skrev:
Volvo_Mannen skrev:
ropyboy skrev:

men det är ju det som är.. har både bränsle och tändchipp .. och ett t kors på slangen till wastegaten!
men ändå bara 0,6 i ladd? men jag har inte rört wastegaten..
Okej, men har du gjort "rätt" på t-korset?

http://i194.photobucket.com/albums/z165 … ladd-1.jpg
Varför ska man göra enligt bilden ?
Är det inte bättre att ändra öppningen på pyshålet genom olika diametrar eller ställbar ventil ?
Det var guiden jag fick med när jag köpte chip på vikingchip. Och jag tyckte det funkade utmärkt. Hade dock en FTT.

Jonas


Sök