Köpråd: BMW eller Mercedes - Bränslesnål

Holiace
8 oktober 2009 · 1 754 Inlägg

E28 är den snyggast 5-serien smile

Jag kan inget om allt.
lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Ja dåså varför inte en japsare, jag kan bara hjälpa och nämna civic,micra, mitsubishi colt. Där har du bränslesnåla bilar + driftsäkra för sin ålder, det spelar ingen roll vilken BMW du köper för denna prisklassen du får bara en söndrig topp packning, och det är ju bara att titta på blocket.

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
BowserQ
8 oktober 2009 · 121 Inlägg

lodiseN skrev:

BowserQ skrev:
Okej. Då skiter jag i BMW för den verkar vara skit.
Men hur är Mercan då?

Jag vill ha en Mercedes som är skattebefriad som körs på diesel. Den ska dra så lite som möjligt.

Nej då BMW är bra, men för 5 k kan jag iaf säga att det är skit i sandlådan, så Merca kan du ju satsa på vad är det för årsmodell på mercan du siktar på? skattebefriad alltså jäkligt gammal? du måste ju gilla att meka om du ska köpa en gammal skattebefriad merca, men kan inte säga så mycket mer om dem eftersom jag inte kan något om dom.

Jag älskar att skruva och svetsa. Fick MVG i alla svets när jag gick i skolan.
Jag har garage och gillar att skruva.

Men om jag Köper en mercedes Diesel så vill jag renovera den och motorn för att motorn ska dra mindre. Dom är ju riktigt gammal så då behövs dom en total renovering.

Frågan är bara hur man ser att en Diesel merca motor är sliten?

lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Gemini__ skrev:
En gammal hederlig 518 E28 kanske. Bränslesnål maskin. Dessutom liten gnutta körglädje.

Hittar man någon driftsäker för under 5k då?

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Grabber Dagdrömmare
8 oktober 2009 · 2 836 Inlägg

Du kan köpa min resevdels bil för 2000kr, BMW 518i 87 lite fix så har du en bil som kan snitta 0,7 om man kör rätt lol wink

På tall om BMW så 318 går billigare än 316 o 318is 16V går billigast av dom alla men en sådan får du inte för 5000kr.
För 5k kan man köpa en BMW men del lär kosta minst lika mycket till efter köpet.
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_318i … 16&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_318 … amp;last=1
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_318 … 16&w=3

Gamla diesel MB finns det några men tror inte att skicket är bättre o om dom går så billigt...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

BowserQ skrev:

lodiseN skrev:

BowserQ skrev:
Okej. Då skiter jag i BMW för den verkar vara skit.
Men hur är Mercan då?

Jag vill ha en Mercedes som är skattebefriad som körs på diesel. Den ska dra så lite som möjligt.

Nej då BMW är bra, men för 5 k kan jag iaf säga att det är skit i sandlådan, så Merca kan du ju satsa på vad är det för årsmodell på mercan du siktar på? skattebefriad alltså jäkligt gammal? du måste ju gilla att meka om du ska köpa en gammal skattebefriad merca, men kan inte säga så mycket mer om dem eftersom jag inte kan något om dom.

Jag älskar att skruva och svetsa. Fick MVG i alla svets när jag gick i skolan.
Jag har garage och gillar att skruva.

Men om jag Köper en mercedes Diesel så vill jag renovera den och motorn för att motorn ska dra mindre. Dom är ju riktigt gammal så då behövs dom en total renovering.

Frågan är bara hur man ser att en Diesel merca motor är sliten?

Om du vill renovera så är det ju bara att riva ut, klösa isär och känna i motorn. Du får lyssna på motorn om du hör missljud och försöka lokalisera det, men om du gillar att pilla m,m så köp en bmw eller merca och kör in den i garaget och byt lagringar, packningar m,m

Men det är verkligen inte gratis:P

Senast redigerat av lodiseN (8 oktober 2009)

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
D_Carlsson Bonntrimmare
8 oktober 2009 · 620 Inlägg

Åk du och köp en 316 e30 för 3000kr som är skattad och besiktad:) Lycka till du lär behöva det om du inte ska bogsera hem den vill säga:P

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
xXSammy
8 oktober 2009 · 6 577 Inlägg

Som andra säger, japanarna är bättre om du skall köra snålt.

MEN, om du skall köpa en diesel Mercedes så måste du åka långt innan den blir billig i drift ( Minst 5-6km på ett ungefär )

De/Dem
BowserQ
8 oktober 2009 · 121 Inlägg

Grabber skrev:
Du kan köpa min resevdels bil för 2000kr, BMW 518i 87 lite fix så har du en bil som kan snitta 0,7 om man kör rätt lol wink

På tall om BMW så 318 går billigare än 316 o 318is 16V går billigast av dom alla men en sådan får du inte för 5000kr.
För 5k kan man köpa en BMW men del lär kosta minst lika mycket till efter köpet.
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_318i … 16&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_318 … amp;last=1
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_318 … 16&w=3

Gamla diesel MB finns det några men tror inte att skicket är bättre o om dom går så billigt...

Men en dieselmercedes. Hur mycket drar dom när dom var ny?

Jag har redan en 740 kombi som jag bruskkör med. Jag tänkte renovera mercedes i vintern. Lacka om den. Jag kan köpa 1 liter lack för 150 kr. Då är det maskin färg.

Senast redigerat av BowserQ (8 oktober 2009)

lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Malheus skrev:
Som andra säger, japanarna är bättre om du skall köra snålt.

MEN, om du skall köpa en diesel Mercedes så måste du åka långt innan den blir billig i drift ( Minst 5-6km på ett ungefär )

Ja, men en gammal skattebefriad Mercedes är inte så billig i drift, så du tjänar fortf på att äga en japsare.

Men som sagt han vill ju pilla med bilen, och han kan ju få den jäkligt bra om han lägger tid och pengar.

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Rostar dom riktigt gamla mercarna som dom på tidigt 90 tal? min polare hade en 190a 88a och den rostade isönder helt seriöst, dörrarna var bara rost och man kunde gå in med en hård näve genom dörren om man ville.

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
BowserQ
8 oktober 2009 · 121 Inlägg

lodiseN skrev:
Rostar dom riktigt gamla mercarna som dom på tidigt 90 tal? min polare hade en 190a 88a och den rostade isönder helt seriöst, dörrarna var bara rost och man kunde gå in med en hård näve genom dörren om man ville.

Jo det är typiskt mercedes. Men det beror på hur man sköter dom wink
Men jag ska skaffa en kompakt eller en W123. Dom kostar 10 000 kr.
Men för 10 000 kr så ska dom dra lika mycket som dom drog när dom var ny.
Om det är rost på den så fixar jag det. Jag har gratis tillgång till plåt och svets.
Lack är billig för mej. Jag har mycket kontakter.


Men det är frågan vilken mercedes jag ska ha. Kompakt eller W123. Och vad för Dieselmotor?

Edit: Varför jag inte vill ha en japsare.
Mercedes är ju en klass. Det är något specielt. Att komma med en japsare så kommer folk titta på mej som jag vore fattig eller förbannat snål. Mercedes är coot. Helst dom gammla. Äkta 70-tals mafia.

Senast redigerat av BowserQ (8 oktober 2009)

lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

BowserQ skrev:

lodiseN skrev:
Rostar dom riktigt gamla mercarna som dom på tidigt 90 tal? min polare hade en 190a 88a och den rostade isönder helt seriöst, dörrarna var bara rost och man kunde gå in med en hård näve genom dörren om man ville.

Jo det är typiskt mercedes. Men det beror på hur man sköter dom wink
Men jag ska skaffa en kompakt eller en W123. Dom kostar 10 000 kr.
Men för 10 000 kr så ska dom dra lika mycket som dom drog när dom var ny.
Om det är rost på den så fixar jag det. Jag har gratis tillgång till plåt och svets.
Lack är billig för mej. Jag har mycket kontakter.


Men det är frågan vilken mercedes jag ska ha. Kompakt eller W123. Och vad för Dieselmotor?

Edit: Varför jag inte vill ha en japsare.
Mercedes är ju en klass. Det är något specielt. Att komma med en japsare så kommer folk titta på mej som jag vore fattig eller förbannat snål. Mercedes är coot. Helst dom gammla. Äkta 70-tals mafia.

Absolut, en släkting har en tidig 70 talare tror den heter 460 sec eller nåt sånt och jävlar va fet den är. Men Mercedes är inte någon klass i den pris klassen men som du sa du har tillgång till plåt och billig lack , då skulle jag helt enkelt köpa en merca tror jag och ta den till garaget och göra den så fin på alla sätt med riktig tysk stuk. Men bränslesnål + inte se fattig ut hur går det ihop? om man ska köra med riktig stil ska det vara en törstig v8, det visar att man har stil och pengar. Om man nu ska gå in på att glida med stil ANNARS är det lika bra att gå på en japsare som jag sagt från första början hehe

Senast redigerat av lodiseN (8 oktober 2009)

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Grabber Dagdrömmare
8 oktober 2009 · 2 836 Inlägg

BowserQ skrev:

lodiseN skrev:
Rostar dom riktigt gamla mercarna som dom på tidigt 90 tal? min polare hade en 190a 88a och den rostade isönder helt seriöst, dörrarna var bara rost och man kunde gå in med en hård näve genom dörren om man ville.

Jo det är typiskt mercedes. Men det beror på hur man sköter dom wink
Men jag ska skaffa en kompakt eller en W123. Dom kostar 10 000 kr.
Men för 10 000 kr så ska dom dra lika mycket som dom drog när dom var ny.
Om det är rost på den så fixar jag det. Jag har gratis tillgång till plåt och svets.
Lack är billig för mej. Jag har mycket kontakter.


Men det är frågan vilken mercedes jag ska ha. Kompakt eller W123. Och vad för Dieselmotor?

Edit: Varför jag inte vill ha en japsare.
Mercedes är ju en klass. Det är något specielt. Att komma med en japsare så kommer folk titta på mej som jag vore fattig eller förbannat snål. Mercedes är coot. Helst dom gammla. Äkta 70-tals mafia.

Verkar som du har ingen aning o kunskap om MB, inte jag heller men du kan inte köpa en gammal diesel o tro/hoppas att den går som ny. Som nya låg dom säkert kring 0,7 men efter 20000 mil om inte det dubbla blir det 1l/m!
Även om du skulle proffs renovera motor så kommer du aldrig i närheten av nybils siffror för dagens diesel är betydligt magrare o torrare så det är inte samma nöje längre.

Kan lätt hålla med om att 70 talare är dom finaste men inte ens dom kostar 10000kr
Visst, du kan hitta en billig men i slutändan kan du behöva byta ut halva bilen.
Här har du en värdig rep objekt http://www.blocket.se/orebro/Mercedes_B … 16&w=3

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Grabber skrev:

BowserQ skrev:

lodiseN skrev:
Rostar dom riktigt gamla mercarna som dom på tidigt 90 tal? min polare hade en 190a 88a och den rostade isönder helt seriöst, dörrarna var bara rost och man kunde gå in med en hård näve genom dörren om man ville.

Jo det är typiskt mercedes. Men det beror på hur man sköter dom wink
Men jag ska skaffa en kompakt eller en W123. Dom kostar 10 000 kr.
Men för 10 000 kr så ska dom dra lika mycket som dom drog när dom var ny.
Om det är rost på den så fixar jag det. Jag har gratis tillgång till plåt och svets.
Lack är billig för mej. Jag har mycket kontakter.


Men det är frågan vilken mercedes jag ska ha. Kompakt eller W123. Och vad för Dieselmotor?

Edit: Varför jag inte vill ha en japsare.
Mercedes är ju en klass. Det är något specielt. Att komma med en japsare så kommer folk titta på mej som jag vore fattig eller förbannat snål. Mercedes är coot. Helst dom gammla. Äkta 70-tals mafia.

Verkar som du har ingen aning o kunskap om MB, inte jag heller men du kan inte köpa en gammal diesel o tro/hoppas att den går som ny. Som nya låg dom säkert kring 0,7 men efter 20000 mil om inte det dubbla blir det 1l/m!
Även om du skulle proffs renovera motor så kommer du aldrig i närheten av nybils siffror för dagens diesel är betydligt magrare o torrare så det är inte samma nöje längre.

Kan lätt hålla med om att 70 talare är dom finaste men inte ens dom kostar 10000kr
Visst, du kan hitta en billig men i slutändan kan du behöva byta ut halva bilen.
Här har du en värdig rep objekt http://www.blocket.se/orebro/Mercedes_B … 16&w=3

Precis på den tiden var den billig, men nu är den lika billig som att köra en Bmw m3a ungefärtongue

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
BowserQ
8 oktober 2009 · 121 Inlägg

Nu skulle en Merca-expert vara här.
Han vet exakt.

lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

ja, men en diesel på den tiden drar mycke och så är det bara. Du kan lika gärna hoppa på en merca 190a 88-90 för det priset om du nu kan renovera och vill köra ganska billigt.

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
BowserQ
8 oktober 2009 · 121 Inlägg

lodiseN skrev:
ja, men en diesel på den tiden drar mycke och så är det bara. Du kan lika gärna hoppa på en merca 190a 88-90 för det priset om du nu kan renovera och vill köra ganska billigt.

Vadå. Drar dom mindre?

Jag tycker att 740 drar ganska mycket. Min GL drar liter milen blandat.
Men jag skulle gärna kasta 10 000 kr på en BMW 318, eller någon snål BMW. Du vet dom kantiga BMW 80-talare.

http://www.blocket.se/uppsala/BMW_320i_ … =4&w=3
Typ denna.

4 dörrars är ett måste. Men drar inte en 320 mera soppa än en 318?
318is är den snålaste men jag kastar inte så mycket pengar på sånt. 318 verkar ok.

Senast redigerat av BowserQ (8 oktober 2009)

lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

BowserQ skrev:

lodiseN skrev:
ja, men en diesel på den tiden drar mycke och så är det bara. Du kan lika gärna hoppa på en merca 190a 88-90 för det priset om du nu kan renovera och vill köra ganska billigt.

Vadå. Drar dom mindre?

Jag tycker att 740 drar ganska mycket. Min GL drar liter milen blandat.
Men jag skulle gärna kasta 10 000 kr på en BMW 318, eller någon snål BMW. Du vet dom kantiga BMW 80-talare.

Dom kanske inte drar mindre, men tror att dom drar lika mycket iaf. Ja lägg 10k på en bmw 316,318 med service bok ist, dom drar fan inte så mycket och du kan få en e30 att bli så jäkla snygg så man dör. Förutom en 316 då eftersom det bara är en cykel för mig

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Holiace
8 oktober 2009 · 1 754 Inlägg

Alltså, vad är det du vill ha? BMW/Merca eller en snål bil? :s

Jag kan inget om allt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang