Köpråd: BMW eller Mercedes - Bränslesnål

BowserQ
8 oktober 2009 · 121 Inlägg

lodiseN skrev:

BowserQ skrev:

lodiseN skrev:
ja, men en diesel på den tiden drar mycke och så är det bara. Du kan lika gärna hoppa på en merca 190a 88-90 för det priset om du nu kan renovera och vill köra ganska billigt.

Vadå. Drar dom mindre?

Jag tycker att 740 drar ganska mycket. Min GL drar liter milen blandat.
Men jag skulle gärna kasta 10 000 kr på en BMW 318, eller någon snål BMW. Du vet dom kantiga BMW 80-talare.

Dom kanske inte drar mindre, men tror att dom drar lika mycket iaf. Ja lägg 10k på en bmw 316,318 med service bok ist, dom drar fan inte så mycket och du kan få en e30 att bli så jäkla snygg så man dör. Förutom en 316 då eftersom det bara är en cykel för mig

5-serie är lite "dyr" för mej. Både i försäkring och skatt och soppa.
Men en 3-serie passar mej fint.

Så långe 3-seria är billig i försäkring och skatt och drar lite så väljer jag dom.
Volvo 740 har ju mycket bättre komfort med jag är lite besviken på soppaförbrukningen.

groze
8 oktober 2009 · 564 Inlägg

Haha, va roligt att läsa hur mycket fördomar det finns över gamla bmw!

Det finns några guldkorn bland bmw om man vill ha en riktigt billig och snål bil med minst lika god kvalite som en volvo 240. Någon har redan nämt den, nämligen BMW 518 E28. Dessa går att hitta i riktigt bra skick för under 10k. Ett annat alternativ är en bmw 316/318 innan -88 då de fortfarande hade kamkedja. Dessa motorer är driftsäkra och man slipper byta kamrem.

Och till er som säger att en 316 är slö, en civic eller micra är inte mycket snabbare. Bmw 316 väger ca 1100kg och har ca 100hk, den har dessutom rätt fin komfort för sin storlek och är riktigt kul att köra.

I den prisklassen är det bättre att gå på skicket snarare än vilken biltyp man vill ha. Hittar du en kanonfräsch honda så är ju den förmodligen bättre än en sönderrostad bmw. MEN, det kan lika gärna vara tvärt om! smile

//Johan

BowserQ
8 oktober 2009 · 121 Inlägg

groze skrev:
Haha, va roligt att läsa hur mycket fördomar det finns över gamla bmw!

Det finns några guldkorn bland bmw om man vill ha en riktigt billig och snål bil med minst lika god kvalite som en volvo 240. Någon har redan nämt den, nämligen BMW 518 E28. Dessa går att hitta i riktigt bra skick för under 10k. Ett annat alternativ är en bmw 316/318 innan -88 då de fortfarande hade kamkedja. Dessa motorer är driftsäkra och man slipper byta kamrem.

Och till er som säger att en 316 är slö, en civic eller micra är inte mycket snabbare. Bmw 316 väger ca 1100kg och har ca 100hk, den har dessutom rätt fin komfort för sin storlek och är riktigt kul att köra.

I den prisklassen är det bättre att gå på skicket snarare än vilken biltyp man vill ha. Hittar du en kanonfräsch honda så är ju den förmodligen bättre än en sönderrostad bmw. MEN, det kan lika gärna vara tvärt om! smile

//Johan

Vad rekommenderar du för BMW för mej. Du verkar kunna, fömfört mot dom andra. tongue

lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Ja det är ju inte bara en myt om att japanare rostar, men vad drar en gammal 518 e28? vad kostar än om den inte ska gå isönder? och den går sönder. Nej en 316 är inte kul att köra:P då är civic roligare och billigare haha!. Jag håller fast att du inte hittar en bränslesnål BMW , Mercedes och driftsäker som en japsare som är 5 år nyare och har rullat mindre än både bmw, merc!

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Rquired Allmänt envis
8 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Skulle nog inte titta på Bmw eller Mercedes under 10k, visst finns det blanka nålar men det finns också en jävla massa hö...

Som Groze skriver, skall man köpa en billig Bmw är M10 inget dumt val. Den motorn är minst lika driftsäker och slittålig som en Volvodito. Mercedes ligger lite bättre till, det finns en del fina för det priset. Men bränslesnål på 70-talet är något helt annat nu för tiden.

Skall du ha billig tysk, kolla E30 M10, 518 E28 eller 200e-nånting. Annars är Volvo 740 och Saab 9000 bra köp i prisklassen runt 5000:-

Edit: en 518 bör klara sig på 0.7-0.8, beror på skicket också.

Senast redigerat av Rquired (8 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Rquired skrev:
Skulle nog inte titta på Bmw eller Mercedes under 10k, visst finns det blanka nålar men det finns också en jävla massa hö...

Som Groze skriver, skall man köpa en billig Bmw är M10 inget dumt val. Den motorn är minst lika driftsäker och slittålig som en Volvodito. Mercedes ligger lite bättre till, det finns en del fina för det priset. Men bränslesnål på 70-talet är något helt annat nu för tiden.

Skall du ha billig tysk, kolla E30 M10, 518 E28 eller 200e-nånting. Annars är Volvo 740 och Saab 9000 bra köp i prisklassen runt 5000:-

Edit: en 518 bör klara sig på 0.7-0.8, beror på skicket också.

Är det verkligen det? raggarna har ju kört sönder 740 och saab och 518 i ett antal årtongue när det blir så gamla bilar, därför måste jag nog säga civic snål fort

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Grabber Dagdrömmare
8 oktober 2009 · 2 836 Inlägg

Min 518 snittar jag på 0,74 för att vara exakt, blandat körning med tung fot då o då.
Dom modellerna efter 84 ska gå lite billigare - insprutning.
En E30 316/318 är inte så mycket billigare än 518 i försäkring, ibland tvärt om eftersom 3 serie räknas som "populär bland unga" bil enligt vissa f-bolag.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Rquired Allmänt envis
8 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

lodiseN skrev:

Rquired skrev:
Skulle nog inte titta på Bmw eller Mercedes under 10k, visst finns det blanka nålar men det finns också en jävla massa hö...

Som Groze skriver, skall man köpa en billig Bmw är M10 inget dumt val. Den motorn är minst lika driftsäker och slittålig som en Volvodito. Mercedes ligger lite bättre till, det finns en del fina för det priset. Men bränslesnål på 70-talet är något helt annat nu för tiden.

Skall du ha billig tysk, kolla E30 M10, 518 E28 eller 200e-nånting. Annars är Volvo 740 och Saab 9000 bra köp i prisklassen runt 5000:-

Edit: en 518 bör klara sig på 0.7-0.8, beror på skicket också.

Är det verkligen det? raggarna har ju kört sönder 740 och saab och 518 i ett antal årtongue när det blir så gamla bilar, därför måste jag nog säga civic snål fort

Förstår inte riktigt? Menar du förbrukningen eller tillförlitligheten med "Är det verkligen?"

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Grabber skrev:
Min 518 snittar jag på 0,74 för att vara exakt, blandat körning med tung fot då o då.
Dom modellerna efter 84 ska gå lite billigare - insprutning.
En E30 316/318 är inte så mycket billigare än 518 i försäkring, ibland tvärt om eftersom 3 serie räknas som "populär bland unga" bil enligt vissa f-bolag.

Ja men därför säger jag japs fortförande:P billigare på alla sätt:P och en civic är fan roligare att köra:P

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Grabber Dagdrömmare
8 oktober 2009 · 2 836 Inlägg

lodiseN skrev:

Grabber skrev:
Min 518 snittar jag på 0,74 för att vara exakt, blandat körning med tung fot då o då.
Dom modellerna efter 84 ska gå lite billigare - insprutning.
En E30 316/318 är inte så mycket billigare än 518 i försäkring, ibland tvärt om eftersom 3 serie räknas som "populär bland unga" bil enligt vissa f-bolag.

Ja men därför säger jag japs fortförande:P billigare på alla sätt:P och en civic är fan roligare att köra:P

Ja japis är billigare men han vill ha MB eller BMW så jag rostar på BMW tongue

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Grabber skrev:

lodiseN skrev:

Grabber skrev:
Min 518 snittar jag på 0,74 för att vara exakt, blandat körning med tung fot då o då.
Dom modellerna efter 84 ska gå lite billigare - insprutning.
En E30 316/318 är inte så mycket billigare än 518 i försäkring, ibland tvärt om eftersom 3 serie räknas som "populär bland unga" bil enligt vissa f-bolag.

Ja men därför säger jag japs fortförande:P billigare på alla sätt:P och en civic är fan roligare att köra:P

Ja japis är billigare men han vill ha MB eller BMW så jag rostar på BMW tongue

Ja rösta på bara:P men jag sa det jag tyckte skulle vara mest värt^^ mne fortörande nej ingen Bmw under 5k och inte 10 k heller då blir det bara problem så är det bara, spelar ingen roll om m10 är driftsäker som en 740, det är fortförande en BMW alltså en bil ungdomar har plågat år efter år om man inte hittar något fint exemplar där någon gubbe har haft den hela livet. MEN om det måste vara mellan mb och Bmw röstar jag på BMW med:P

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
hest
8 oktober 2009 · 181 Inlägg

Vill man ha en bil som går billigt i den klassen hade jag nog köpt en audi 80, dyrare delar men något billigare i inköp än en 316/318, inte heller "sönderkörda" på samma sätt eftersom det verkar vara ett problem för dig tongue

Tycker även de ser rätt okey ut.

http://www.blocket.se/landskrona/Audi_8 … 13&w=3

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Ja där har man ju kvalitets bil med, utan att kalle GARANTERAT har sladdat sönder skiten.

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
IceEyes Varningar: För många..
8 oktober 2009 · 2 552 Inlägg

Inte funderat på en Mercedes 190 1,8 eller 2,0? Skottsäkra och snåla motorer, dessutom trivsam komfort och i överlag välbyggda bilar. smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Matspetter
8 oktober 2009 · 139 Inlägg

Känns som en sur 316 är mer fattiglappsbil än en Micra.

lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Matspetter skrev:
Känns som en sur 316 är mer fattiglappsbil än en Micra.

Precis det jag menar haha, och en 316 är inte en BMW det är en liten jävla cykel punkt slut.
Så micra vinner på det, iaf civic som är mycket körgladare och roligare än cykel 316:)

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Rquired Allmänt envis
8 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

lodiseN skrev:

Matspetter skrev:
Känns som en sur 316 är mer fattiglappsbil än en Micra.

Precis det jag menar haha, och en 316 är inte en BMW det är en liten jävla cykel punkt slut.
Så micra vinner på det, iaf civic som är mycket körgladare och roligare än cykel 316:)

Lätt att blanda ihop ett så vitt begrep, vad är körglad egentligen? Chassi eller pigg motor?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Holiace
8 oktober 2009 · 1 754 Inlägg

Både och. En Miata är inte så jävla snabb men den är lätt och balanserad. En Saab 9000 2.3T är snabb men väghållningen är inte lika livlig...

Senast redigerat av Holiace (8 oktober 2009)

Jag kan inget om allt.
lodiseN
9 oktober 2009 · 806 Inlägg

Rquired skrev:

lodiseN skrev:

Matspetter skrev:
Känns som en sur 316 är mer fattiglappsbil än en Micra.

Precis det jag menar haha, och en 316 är inte en BMW det är en liten jävla cykel punkt slut.
Så micra vinner på det, iaf civic som är mycket körgladare och roligare än cykel 316:)

Lätt att blanda ihop ett så vitt begrep, vad är körglad egentligen? Chassi eller pigg motor?

vikt fördelning rolighet att köra, styrning, du ska må bra av att köra den, och den ska röra sig framåt samt ha driftsäkerhet, allt. Nej en Bmw 316 har inget av det roliga, det saknar den. Btw så är morsans 206 så jäkla roligare på alla sätt och vis så det inte finns förutom att lådan är kras nu:(
Har du kört en Civic? tex

Senast redigerat av lodiseN (9 oktober 2009)

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
groze
9 oktober 2009 · 564 Inlägg

lodiseN skrev:
Ja det är ju inte bara en myt om att japanare rostar, men vad drar en gammal 518 e28? vad kostar än om den inte ska gå isönder? och den går sönder. Nej en 316 är inte kul att köra:P då är civic roligare och billigare haha!. Jag håller fast att du inte hittar en bränslesnål BMW , Mercedes och driftsäker som en japsare som är 5 år nyare och har rullat mindre än både bmw, merc!

Alla bilar kan gå sönder, även honda civic. Däremot är en 518i E28 i den prisklassen ändå mycket bil för pengarna. När det gäller körglädje så är ju smaken som baken.

Det är nog lika lätt att hitta en icke sönderkörd bmw 518 E28 som det är att hitta en fräsch Civic. Reservdelar till dessa bmw är dessutom riktigt billiga och lätta att få tag på! Att dom dessutom är lättmekade är ju bara en fördel. wink

Personligen skulle jag aldrig välja något annat än bmw, just av den anledningen att det inte finns någon bil som passar mig bättre. För min egen del ser jag absolut ingen anledning att köra något annat. Däremot är det ju uppenbarligen inte så för alla.

Jag har kört både civic, peugeot 206XS (min mamma har en sådan), jag har själv ägt en 316, och en E28 och jag tycker tveklöst att både bmw 316 och E28 är betydligt roligare att köra än både hondan och peggan.

Men återigen...smaken är som baken.

Som tips så tycker jag du ska välja den bil du själv skulle trivas bäst med. Provkör de olika modellerna och välj sedan. Det är bättre att köpa en civic om du hittar en sådan som är fräsch, än att köpa en skabbig bmw. Men det är också bättre att köpa en bmw om den är fräschare än hondan.

En bmw 518i E28 drar ca 0,7-0,75 beroende på körsätt, och en 316/318 (med M10-motorn) drar ungefär detsamma. Min 316 körde jag på 0,68 i stockholmstrafiken.

//Johan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang