Köpråd: BMW eller Mercedes - Bränslesnål

fredde85
9 oktober 2009 · 1 798 Inlägg

Köp våran 518 76 besiktad samt körklar sitter en 5 petad låda från en nyare 518.

Lite sliten är den ju me tanke på åldern men den funkar helt utan problem

6000 vill vi ha för den o den är faktiskt inte så dålig för o va en billig bmw
de är bara de att lacken är lite kass solblekt o så men annars så är den inte så dålig

Senast redigerat av fredde85 (9 oktober 2009)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
FenixxLasse
9 oktober 2009 · 113 Inlägg

Ska du köpa en soppasnål Merca så köp INTE en gammal 300D, där ska du vara glad om du får den under litern milen. 220 eller 240D är motorerna du får rätta dej efter. Mercas dieselmotorer är ju kända för att bara gå och gå, så den biten behöver du knappast oroa dej över, är som sagt rosten som är största problemet, men den biten hade du väl på det torra så. Snåla dieselmotorer får du först på dom lite nyare Mercorna, som tex W201 190D, där kommer du ner på ca 0,5, men då kommer ju skatten så då tappar du det du söker efter, billigt ägande.
Kan för upplysandets skull nämna att jag ägt ett 20tal Mercor å 10tal BMWs, så är inte så att jag bara spyr ur mej nå jag läst på forum eller hört med polarna. Mercorna sträcker sej från -73 W116 med 300D motor till -93 250DT, och BMW från -84 E30 320i till -92 E36 325i. Borde väl ligga i dom prisklasser du söker bil inom.

Lycka till i letandet.smile

Mercedes 190E "190 5.5 V8 Super AMG" (1991)
trippelturbo Trucker
9 oktober 2009 · 2 710 Inlägg

Tänk inte ens tanken att du får en bmw eller merca i fint skick för under 10k. däremot kan du få en jävligt fräsch micra eller sunny. en kompis köpte en sunny -90 för en vecka sen. går hur bra som helst och ibland börjar man fan undra om den går på ngt bränsle.. snål som den går

Fart missbrukare
BowserQ
9 oktober 2009 · 121 Inlägg

Varför drar just en Volvo 740 så mycket?

P.S till er alla som tror att man kan få en fräsh volvo 740 för 5000 kr. Glöm det. Ni får gå upp till 10000 kr för att få en fin en.

Senast redigerat av BowserQ (9 oktober 2009)

Frostfjord Ljudbyggare
9 oktober 2009 · 170 Inlägg

BowserQ skrev:

lodiseN skrev:

Holiace skrev:
Om du inte har mer än 10k, köp en golf eller något japs, typ civic.

+ på den.

Jag hade hellre köpt en civic eller någon micra om det skall vara bränslesnålt för den pris klassen

Men drar inte en W123 eller kompakt Diesel ca 0.6-0.7? Det är snålt.

Men att en BMW 316 är dyr så vet ni inte priserna på dom. 316 är billiga, men jag vet inte hur mycket dom drar. Jag vill inte ha en mica för det är fattiglappstil.

Okej... Men en översleten bmw för 3000-5000 skricker inte fattiglapp då?

Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
BowserQ
9 oktober 2009 · 121 Inlägg

Frostfjord skrev:

BowserQ skrev:

lodiseN skrev:

+ på den.

Jag hade hellre köpt en civic eller någon micra om det skall vara bränslesnålt för den pris klassen

Men drar inte en W123 eller kompakt Diesel ca 0.6-0.7? Det är snålt.

Men att en BMW 316 är dyr så vet ni inte priserna på dom. 316 är billiga, men jag vet inte hur mycket dom drar. Jag vill inte ha en mica för det är fattiglappstil.

Okej... Men en översleten bmw för 3000-5000 skricker inte fattiglapp då?

BMW och fattigt passar inte ihop.
Samma sak gäller om man hittar en Rolls royce för 5000 kr. OM man nu hittar en fungerande wink

Matspetter
9 oktober 2009 · 139 Inlägg

BowserQ skrev:
Varför drar just en Volvo 740 så mycket?

P.S till er alla som tror att man kan få en fräsh volvo 740 för 5000 kr. Glöm det. Ni får gå upp till 10000 kr för att få en fin en.

För att dom har en oeffektiv traktormotor original.

sv3nss0n
9 oktober 2009 · 264 Inlägg

Trivs bättre i en bmw eller mercedes för dom pengarna än i småbilar som civic och micra.  Dock så får du nog en snabbare bil om du väljer ngn civic mot en 316,518 eller en diesel merca eller en 200. Men det är ju lite vad man prioterar smile du åker nog säkrare och bekvämare i tyskarna som är nämnda.

Dodge B250 van "Nomad" (1989)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
Rquired Allmänt envis
9 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

lodiseN skrev:

Rquired skrev:

lodiseN skrev:

Precis det jag menar haha, och en 316 är inte en BMW det är en liten jävla cykel punkt slut.
Så micra vinner på det, iaf civic som är mycket körgladare och roligare än cykel 316:)

Lätt att blanda ihop ett så vitt begrep, vad är körglad egentligen? Chassi eller pigg motor?

vikt fördelning rolighet att köra, styrning, du ska må bra av att köra den, och den ska röra sig framåt samt ha driftsäkerhet, allt. Nej en Bmw 316 har inget av det roliga, det saknar den. Btw så är morsans 206 så jäkla roligare på alla sätt och vis så det inte finns förutom att lådan är kras nu:(
Har du kört en Civic? tex

Jag anser att 316 har allt det du skrev, bortsett från att det ska röra sig framåt. Visst den är lite småbils pigg men inte mer. Jag anser tom att 316 är i en annan klass när det gäller styrning och vägegenskaper än Civic, om än nära men inte riktigt samma driftsäkerhet.

Civic är en fin och rolig bil, tyvärr är den likt de flesta japs så tråkigt svensson ritade enligt formulär 1A och återanvänd plast. Detta påverkar kanske inte körglädjen, men det är tråkigt att leva med...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
xXSammy
9 oktober 2009 · 6 577 Inlägg

BowserQ skrev:
Nu skulle en Merca-expert vara här.
Han vet exakt.

Är ingen expert på Mercedes, jobbar med dem dock.
Om du vill ha en mekar-vänlig Mercedes bör det vara från -90 och neråt, uppåt blir det så mycket elektronik att det inte är roligt längre.
För att byta bromsar på en Mercedes måste du ha en dator för att databoxen ska fatta att de är bytta

De/Dem
Constantine
9 oktober 2009 · 679 Inlägg

FenixxLasse skrev:
Ska du köpa en soppasnål Merca så köp INTE en gammal 300D, där ska du vara glad om du får den under litern milen. 220 eller 240D är motorerna du får rätta dej efter. Mercas dieselmotorer är ju kända för att bara gå och gå, så den biten behöver du knappast oroa dej över, är som sagt rosten som är största problemet, men den biten hade du väl på det torra så. Snåla dieselmotorer får du först på dom lite nyare Mercorna, som tex W201 190D, där kommer du ner på ca 0,5, men då kommer ju skatten så då tappar du det du söker efter, billigt ägande.
Kan för upplysandets skull nämna att jag ägt ett 20tal Mercor å 10tal BMWs, så är inte så att jag bara spyr ur mej nå jag läst på forum eller hört med polarna. Mercorna sträcker sej från -73 W116 med 300D motor till -93 250DT, och BMW från -84 E30 320i till -92 E36 325i. Borde väl ligga i dom prisklasser du söker bil inom.

Lycka till i letandet.smile

Är inte 300D bränslesnål? jag vill inte ifrågasätta din kunskap över Mercedes diesel motorer men polaren har en w123 300D och han har tankat lite mindre än 1,5 tank, och kört varje dag i över 4 veckor nu sen han köpte den. Kan inte heller säga att han kör speciellt lugnt ute i skogen heller.. Tror den drar 0,7-0,8 Men självklart är en 240D snålare än det.

En w123 240D borde väl vara mer rimlig än en Civic eller liknande små japanska bilar i drift, hållbarhet och säkerhet.

Hoppas du hittar något!

Malheus skrev:

BowserQ skrev:
Nu skulle en Merca-expert vara här.
Han vet exakt.

Är ingen expert på Mercedes, jobbar med dem dock.
Om du vill ha en mekar-vänlig Mercedes bör det vara från -90 och neråt, uppåt blir det så mycket elektronik att det inte är roligt längre.
För att byta bromsar på en Mercedes måste du ha en dator för att databoxen ska fatta att de är bytta

Vilka årsmodeller är det egentligen? är det med w210 karossen?

Senast redigerat av Constantine (9 oktober 2009)

xXSammy
9 oktober 2009 · 6 577 Inlägg

Constantine skrev:

Malheus skrev:

BowserQ skrev:
Nu skulle en Merca-expert vara här.
Han vet exakt.

Är ingen expert på Mercedes, jobbar med dem dock.
Om du vill ha en mekar-vänlig Mercedes bör det vara från -90 och neråt, uppåt blir det så mycket elektronik att det inte är roligt längre.
För att byta bromsar på en Mercedes måste du ha en dator för att databoxen ska fatta att de är bytta

Vilka årsmodeller är det egentligen? är det med w210 karossen?

W210 och W211, dock värkar de båda lite overkill om man skulle köpa något billigt big_smile

De/Dem
-Mackan- Fire And Silk
9 oktober 2009 · 2 254 Inlägg

Är det bara jag som tycker att det låter precis som en annan person här på garaget? Nämligen:


http://www.garaget.org/Volvo740-88



Och denna tråd.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 62&p=1

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Rille0
9 oktober 2009 · 2 021 Inlägg

lodiseN skrev:
Har du kört en Civic? tex

undrar dessamma, civic's ligger faktiskt jävligt bra på vägen

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Deutsch-style
9 oktober 2009 · 379 Inlägg

AMG////
:d

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Rquired Allmänt envis
9 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Rille0 skrev:

lodiseN skrev:
Har du kört en Civic? tex

undrar dessamma, civic's ligger faktiskt jävligt bra på vägen

Och detsamma gör E30, tom bättre vill jag påstå...




*Ja jag har kört en Civic*

Deutsch-style skrev:
AMG////
:d

En soppasnål sådan för 5-10k? Visa mig så köper jag den! wink

Senast redigerat av Rquired (9 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Fredrik_Rangert Egenföretagare
9 oktober 2009 · 999 Inlägg

lodiseN skrev:
Okej hur länge höll den då? för 5000 kr skulle jag aldrig äns titta på en Bmw då man har tur om man hittar något som inte är söder kört, och Mercedes kan jag inte modellerna på

Jag har haft 4st BMW i den prisklassen (2st E28 518, E28 528, E30 316) i varierande skick. Ingen av dom svek mig i alla fall wink

Det gäller bara att sålla lite och inte köpa dom slutkörda skitbilarna. Vilket i och för sig gäller alla bilar.

För 10 000 kan man hitta riktigt bra bilar, leta efter en gubbig originalbil som inte traktens lokala 18-åringar har haft som vandringspokal.

FenixxLasse
10 oktober 2009 · 113 Inlägg

Constantine skrev:

FenixxLasse skrev:
Ska du köpa en soppasnål Merca så köp INTE en gammal 300D, där ska du vara glad om du får den under litern milen. 220 eller 240D är motorerna du får rätta dej efter. Mercas dieselmotorer är ju kända för att bara gå och gå, så den biten behöver du knappast oroa dej över, är som sagt rosten som är största problemet, men den biten hade du väl på det torra så. Snåla dieselmotorer får du först på dom lite nyare Mercorna, som tex W201 190D, där kommer du ner på ca 0,5, men då kommer ju skatten så då tappar du det du söker efter, billigt ägande.
Kan för upplysandets skull nämna att jag ägt ett 20tal Mercor å 10tal BMWs, så är inte så att jag bara spyr ur mej nå jag läst på forum eller hört med polarna. Mercorna sträcker sej från -73 W116 med 300D motor till -93 250DT, och BMW från -84 E30 320i till -92 E36 325i. Borde väl ligga i dom prisklasser du söker bil inom.

Lycka till i letandet.smile

Är inte 300D bränslesnål? jag vill inte ifrågasätta din kunskap över Mercedes diesel motorer men polaren har en w123 300D och han har tankat lite mindre än 1,5 tank, och kört varje dag i över 4 veckor nu sen han köpte den. Kan inte heller säga att han kör speciellt lugnt ute i skogen heller.. Tror den drar 0,7-0,8 Men självklart är en 240D snålare än det.

En w123 240D borde väl vara mer rimlig än en Civic eller liknande små japanska bilar i drift, hållbarhet och säkerhet.

Hoppas du hittar något!

Malheus skrev:

BowserQ skrev:
Nu skulle en Merca-expert vara här.
Han vet exakt.

Är ingen expert på Mercedes, jobbar med dem dock.
Om du vill ha en mekar-vänlig Mercedes bör det vara från -90 och neråt, uppåt blir det så mycket elektronik att det inte är roligt längre.
För att byta bromsar på en Mercedes måste du ha en dator för att databoxen ska fatta att de är bytta

Vilka årsmodeller är det egentligen? är det med w210 karossen?

Nej jag vill verkligen inte påstå att en 300a 5a är bränslesnål, har dock bara ägt två såna själv, bägge med automat, men känner väl säkert till ett 50tal som vart i kompisars ägo oxå. Ingen av dom har då vart snål, men visst går det säkert att få en manuell som är snålställd gode mycke att ta lite mindre.smile

Mercedes 190E "190 5.5 V8 Super AMG" (1991)
FenixxLasse
10 oktober 2009 · 113 Inlägg

Malheus skrev:

BowserQ skrev:
Nu skulle en Merca-expert vara här.
Han vet exakt.

Är ingen expert på Mercedes, jobbar med dem dock.
Om du vill ha en mekar-vänlig Mercedes bör det vara från -90 och neråt, uppåt blir det så mycket elektronik att det inte är roligt längre.
För att byta bromsar på en Mercedes måste du ha en dator för att databoxen ska fatta att de är bytta

Här måste jag verkligen få bryta lite.wink Fram till -95 är det väl ändå inge större problem med elektroniken då W124an finns så pass länge, å i dessa är det verkligen inte mycke el.smile Har haft 6st själv och det är inte mycke som går sönder i en sån, skulle vara bakvagnen med alla sina stag och rosten som är största problemet.
Byta bromsbelägg med dator är väl först på W210an, alltså från -96 och framåt (har till och med för mej dom första åren INTE hade det problemet).

Mercedes 190E "190 5.5 V8 Super AMG" (1991)
Icee
10 oktober 2009 · 34 Inlägg

Snälla, ni rekommenderar inte en 316 för den är slö men tar istället upp 200d och 240d. Finns de ens någon på det här forumet som kört dom bilarna? För en 316 känns som en raket i sammanhanget.
300d går allt annat än snålt, ca 0,9 blandat till som bäst 0,7 landsväg.
200d borde ha 0-100 på 19s om jag inte missminner mig.

Jag vill även ge mig in lite i Civic vs e30 debatten. Kör för tillfället en Civic, nej den är inte kul någon stans, ialla fall inte non vtec vs 316, 318, kommer vi dock upp i den med dubbla föggar eller åtminstone en bra bit över 100hp börjar den bli lite kul men för de pengarna dom kostar tar jag då istället hellre motsvarande e30 som då blir 318is, 325.  Jämför jämt mot jämt.

Kör även en Civic av nyare modell rätt ofta och polarna som sitter på brukar kommentera att har jag paketbilen nu på nytt.

Om han nu vill ha bakhjulsdrivet vilket jag gissar att de två valen beror på varför inte kika in på Sierra då också, går att få en riktigt fräsch Sierra med Dohc motorn, den går åtminstone köra riktigt snålt. Billiga delar, tyst och riktigt bekväm att färdas i.

t.ex
http://www.blocket.se/sodermanland/Ford … 12&w=3

Senast redigerat av Icee (10 oktober 2009)

BMW 330xi "Touring" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang