Har centrallåset pajat? (Mondeo -03)

cdfodral
9 oktober 2009 · 3 Inlägg

Tjena smile

Har en Ford Mondeo HGV -03 som jag är rätt nöjd med på det hela taget. Dock så upptäcktes en riktigt störig grej idag när det skulle fredagshandlas på Kvantum:

Låser upp med "fjärren" som vanligt, jag öppnar vänster bakdörr och börjar kasta in saker. Tjejen står vid höger framdörr och påstår att den är låst. (detta har hänt någon enstaka gång under det år jag haft bilen). Jag försöker låsa upp igen utan resultat. Testar säkert 20 gånger både med fjärr och manuellt med nyckeln i förardörren. Inget resultat - måste öppna höger framdörr inifrån för att släppa in henne. Under denna process upptäcker jag dessutom att höger bakdörr ibland låser sig/ibland inte eller att den ibland inte vill låsa upp sig. Bakluckan och dörrarna på vänster sida funkar hela tiden.
När vi handlat klart på Kvantum ska dörrarna på höger sida öppnas och mat och flickvän lastas in, återigen måste jag öppna höger framdörr inifrån och höger bakdörr ballar nu ur helt: går inte att öppna vare sig inifrån eller utifrån. Till slut (och f-n vet hur) så öppnar jag dörren inifrån och vi kan åka hem. Dörrarna på vänster sida + baklucka har återigen funkat normalt.

Kort och gott, dörrarna går att låsa (om än från insidan) men vad f-n har hänt? Var ska man börja felsöka?
(Hittade en kort tråd på Passagen där det nämndes nånting om fukt) Är det "bara" att byta ut själva låsen på höger sida eller finns något annat att göra? Alla tips, tricks och erfarenheter mottages tacksamt!

//Johan

Annevare
9 oktober 2009 · 189 Inlägg

Kan vara så att nån pinne eller vajer (vet inte hur det ser ut på ford) som har hoppat ur till låset. Försök å se om du är så ta bort dörrpanel och se efter. Om du är osäker på hur det ska se ut kan du kolla på nån av dörrarna som funkar.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
cdfodral
9 oktober 2009 · 3 Inlägg

Tack för tipset - dörrsidorna åker av i helgen för en närmare titt! Din teori kan säkert stämma på höger fram men höger bak är ju konstigare i såna fall eftersom den ibland funkar och ibland inte. Har fått höra att det sitter något slags "styrdon/styrbox" i höger framdörr som kanske gett upp - vad tror du/alla andra om det?

Annevare
9 oktober 2009 · 189 Inlägg

Kan vara det, om du har tur så är det bara en glapp kontakt.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
Keller Hamster
9 oktober 2009 · 817 Inlägg

Ford låsen har en tendens till att bli osyncade.
På mk2an är enda lösningen att byta låskista. Förarsidan på min kostade 628sek. Sitter ett gäng microbrytare som kan balla ur.
Om det är det som hänt i dina lås låter jag vara osagt.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
cdfodral
9 oktober 2009 · 3 Inlägg

Hittar jag inget uppenbart glapp eller "kabelbrott" får jag kanske ge mig på ett kistbyte då - kostar inte alltför mycket. Tack för alla tips hittils - keep em coming!

Lurifixor
10 oktober 2009 · 45 Inlägg

Har haft samma problem i min renault megane, dock har min baklucka fastnat också (handtaget är halvt intryckt) av nån anledning, har bara öppnat det en gång sen jag köpte bilen i somras. Men mina dörrar gör likadant ibland, och ibland blir förar dörren inte låst när jag använder central låset.. Händer även att central låset låser plötsligt när jag är ute och kör.
Hur som har elen varit lite mystisk överhuvudtaget i min bil och jag skulle tro att det är glapp nånstans.

Senast redigerat av Lurifixor (10 oktober 2009)

You ride what you got.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang