4638
Sök

Turbokonventera en tvåtaktare....

191 Inlägg
31 december 2009
axelj skrev:
KammaDej skrev:
axelj skrev:
Jag tror att det kan finnas ett behov av att reda ut lite saker här. Att "blåsa ut övertryck" är ett ganska spännande fenomen som jag inte riktigt kan se framför mig. Om man monterar ett turboaggregat på en tvåtaktare som laddar säg två bar, då KOMMER MAN ATT HA 2 bars övertryck i hela systemet. Tvåtaktaren är inte någon liten magisk pryl som ger oss ett övertryck på två bar i avgassystemet men i cylindern bibehålls atmosfärstryck. Möjligt är att man i samma veva blåser ut en del luft i avgassystemet, vilket medför ett behov av en större turbo jämfört med på motsvarande fyrtaktare, men effektökningen är ett faktum!

Det KammaDej skrev om att man inte kan få högre tryck i cylindern än det tryck som motsvaras av expansionskammarens pulsvåg är alltså fel. Jag skulle istället vilja hävda att det tryck som ges av pulsvågen kommer ge ytterliggare tryckökning i cylindern.

Jag är inte alls något proffs på turbokonvertering av tvåtaktare, men jag förstår fysiken bakom... Ett problem som jag kan tänka mig på förgasarmotorer är att man får med en hel del oförbränt bränsle ut i avgaserna. Detta löses förslagsvis genom att man turbokonverterar en direktinsprutad motor.

läs det här en gång till:
Hur går man till väga för att få nån form av överladdning in i cylindern tillsammans med bränslet, utan hjälp av en avgasventil?

uppenbart har du INTE förstått fysiken bakom.
gör om, gör rätt.

Istället för att bemöta mig så kan du ju försöka försvara din ståndpunkt utifrån de påståenden jag skrivit.
Har du över huvud taget något belägg för det du skriver?

vill du slippa bli bemött på ett sånt sätt räcker det med att läsa igenom tidigare inlägg och ta till sej vad som står skrivet, istället för att bara posta direkt. det är säkert 8-10 inlägg liknande ditt innan dej. detta trots att jag och wadde förklarat utförligt vilka problem det är när det gäller 2-taktsturbo. det blir ganska tröttsamt det måste du ju förstå?

men om du nu vill ha en ytterligare förklaring varför det inte går så kan man på ett förenklat sätt säga att en kedja blir inte starkare än den svagaste länken, vilket i detta fall motsvarar pulsvågen från expansionskammaren.

mvh

Fartygsingenjör
550 Inlägg
31 december 2009
Skippa hela överladdningsideen wink, satsa på en hyffsad trimcylinder, kolv, bestycka om förgasaren etc smile
Senast redigerat av wrapman (31 december 2009)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

191 Inlägg
31 december 2009
lustgas fungerar annars mycket bra till 2-takt.

358 Inlägg
31 december 2009
no_fake skrev:
KammaDej skrev:
turbo ger stor effekt på 2 taktare.. om det nu skulle vara så dåligt med turbo på 2 takt varför säljer tex arctic cat turbo kit till dom?

arctic cat säljer inga turbokit.

edit: läs det här en gång till:
tikkas turbomotor lämnar 250-300hp per liter.
den naturligt aspirerade lämnar nästan 400hp per liter.

tycker du fortf att 'turbo ger stor effekt på 2-taktare'?

Arctic Cat har inga egna 2-takts turbokit, men det har däremot boondockers som dom haft ett samarbete med.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
31 december 2009
KammaDej skrev:
axelj skrev:
KammaDej skrev:
läs det här en gång till:

uppenbart har du INTE förstått fysiken bakom.
gör om, gör rätt.

Istället för att bemöta mig så kan du ju försöka försvara din ståndpunkt utifrån de påståenden jag skrivit.

vill du slippa bli bemött på ett sånt sätt räcker det med att läsa igenom tidigare inlägg och ta till sej vad som står skrivet, istället för att bara posta direkt. det är säkert 8-10 inlägg liknande ditt innan dej. detta trots att jag och wadde förklarat utförligt vilka problem det är när det gäller 2-taktsturbo. det blir ganska tröttsamt det måste du ju förstå?

men om du nu vill ha en ytterligare förklaring varför det inte går så kan man på ett förenklat sätt säga att en kedja blir inte starkare än den svagaste länken, vilket i detta fall motsvarar pulsvågen från expansionskammaren.

mvh

Jag har läst hela tråden, problemet är att det som står är felaktigt. Du borde läsa en kurs i termodynamik eller strömningsmekanik så får du bättre förståelse för det hela.
Grejen är att luft tar plats. Om du försöker trycka en stor mängd luft genom ett rör med begränsad storlek kommer det oundvikligen bildas ett tryck. Trycket "längre bak" i systemet kommer inte bli lägre än det är på det ställe med störst flödesbegränsning.

Exempel:
Tag ett 10 m långt avloppsrör och blås m.h.a. en kompressor luft igenom det. Det bildas inget tryck. Täta sedan båda ändarna, anslut kompressorn tätt i ena änden och stick ett litet hål i andra änden. Det bildas nu ett tryck i hela det tio meter långa avloppsröret. Trycket är lika stort i båda ändarna likväl som på mitten. Bygg sedan in en skiljevägg mitt i röret och perforera även det med ett litet hål. Denna gång kommer trycket bli störst i den första halvan på röret, och lika stort som i föregående exempel i nästa halva.
Man kan mycket väl se på den första delen av avloppsröret som cylindern i en tvåtaktare.

Om vi alltså antar att vi har den största flödesbegränsningen i slutet på avgassystemet, och att vi där mäter upp 1 bars övertryck, så kan trycket i cylindern under inga omständigheter understiga detta tryck.

Okejbratja
255 Inlägg
31 december 2009
NX vått system med alla tillbehör kanske är något av intresse?

191 Inlägg
31 december 2009
axelj skrev:
KammaDej skrev:
axelj skrev:

mvh

Jag har läst hela tråden, problemet är att det som står är felaktigt. Du borde läsa en kurs i termodynamik eller strömningsmekanik så får du bättre förståelse för det hela.
Grejen är att luft tar plats. Om du försöker trycka en stor mängd luft genom ett rör med begränsad storlek kommer det oundvikligen bildas ett tryck. Trycket "längre bak" i systemet kommer inte bli lägre än det är på det ställe med störst flödesbegränsning.

Exempel:
Tag ett 10 m långt avloppsrör och blås m.h.a. en kompressor luft igenom det. Det bildas inget tryck. Täta sedan båda ändarna, anslut kompressorn tätt i ena änden och stick ett litet hål i andra änden. Det bildas nu ett tryck i hela det tio meter långa avloppsröret. Trycket är lika stort i båda ändarna likväl som på mitten. Bygg sedan in en skiljevägg mitt i röret och perforera även det med ett litet hål. Denna gång kommer trycket bli störst i den första halvan på röret, och lika stort som i föregående exempel i nästa halva.
Man kan mycket väl se på den första delen av avloppsröret som cylindern i en tvåtaktare.

Om vi alltså antar att vi har den största flödesbegränsningen i slutet på avgassystemet, och att vi där mäter upp 1 bars övertryck, så kan trycket i cylindern under inga omständigheter understiga detta tryck.

ok vi säger att du har läst hela tråden då. dom enda alternativen som finns kvar då är att du antingen inte förstår innehållet i det som står skrivet, eller att du glömt bort vad du har läst. för du är väl iaf läskunnig? skriva kan du ju iaf.

om du nu tar och tittar på föregående sida i tråden ser du att BMTech redan skrivit ett exempel med samma innebörd som det du nyss skrivit.

så nu säger jag ännu en gång, glöm inte bort att avgasporten är det som stänger sist i en 2-taktsmotor.
för trycket i röret försvinner ju när du slutar blåsa i det, eller hur?

Okejbratja
255 Inlägg
31 december 2009
Fan vilken tråkig stämning det blev här hmm

191 Inlägg
31 december 2009
Timol skrev:
no_fake skrev:
KammaDej skrev:
turbo ger stor effekt på 2 taktare.. om det nu skulle vara så dåligt med turbo på 2 takt varför säljer tex arctic cat turbo kit till dom?

tikkas turbomotor lämnar 250-300hp per liter.
den naturligt aspirerade lämnar nästan 400hp per liter.

Arctic Cat har inga egna 2-takts turbokit, men det har däremot boondockers som dom haft ett samarbete med.

ser ut som det turbokit tikka racing säljer, lämnar samma effekt per liter som tikkas också.
boondock tubokit:
http://www.boondockers.com/turbo/turbo.html

200hp ur 800cc = 250hp per liter.
fortfarande 100-150 hp/liter MINDRE än vad en naturligt aspirerad roadracemotor lämnar. där kan man snacka slänga pengarna i sjön.

4 001 Inlägg
31 december 2009
nu har ju inte jag skruvat 2t på många år men jag har för mig att det satt någon slags avgasventil på den sista Suzuki-motorn jag skruvade med, det var en 125cc crossmotor från någon gång på 90-talet, kan detta stämma? minnet sviker mig...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

446 Inlägg
31 december 2009
KammaDej skrev:
Timol skrev:
no_fake skrev:
KammaDej skrev:

ser ut som det turbokit tikka racing säljer, lämnar samma effekt per liter som tikkas också.
boondock tubokit:

fortfarande 100-150 hp/liter MINDRE än vad en naturligt aspirerad roadracemotor lämnar. där kan man snacka slänga pengarna i sjön.

men åter till frågan vad som är mest kostnadseffektivt.
om du råkar ha t.ex. en arctic med 1000cc 2t maskin i så får du för 55000 dina 300 hästar, dessutom är det enkelt att montera.

sen försöker du skrämma ut samma effekt ur en likadan motor utan att använda dig av överladdning.. detta kommer med 100% säkerhet att bli dyrare och kommer definitivt inte hålla lika länge.
men ja, det är fysiskt möjligt att komma upp i samma effekt utan överladdning. men med det är inte sagt att ex. tikkas kit maxar vid 300+, där går gränsen bara för att skoterrackaren ska hålla tongue

ett företag här i stan fick i uppgift att trimma skiten ur en 2t gocart-motor på 125cc. nog gick den alltid med sina 60+ bromsade drivhjulshästar (alltså 480hk/l på DRIVHJULEN), men räkningen var inte att leka med tongue

191 Inlägg
31 december 2009
VW_67 skrev:
KammaDej skrev:
Timol skrev:

boondock tubokit:

om du råkar ha t.ex. en arctic med 1000cc 2t maskin i så får du för 55000 dina 300 hästar, dessutom är det enkelt att montera.

sen försöker du skrämma ut samma effekt ur en likadan motor utan att använda dig av överladdning.. detta kommer med 100% säkerhet att bli dyrare och kommer definitivt inte hålla lika länge.
men ja, det är fysiskt möjligt att komma upp i samma effekt utan överladdning. men med det är inte sagt att ex. tikkas kit maxar vid 300+, där går gränsen bara för att skoterrackaren ska hålla tongue

ett företag här i stan fick i uppgift att trimma skiten ur en 2t gocart-motor på 125cc. nog gick den alltid med sina 60+ bromsade drivhjulshästar (alltså 480hk/l på DRIVHJULEN), men räkningen var inte att leka med tongue

nja man får 250hp för 55000:-, 300hp va med racesoppa.

vill man trimma sin arctic cat 1000cc utan turbokonvertering skulle det kunna se ut såhär:
för att öka effekten till 250hp från sina, om jag minns rätt 185 orginalhästar skulle man först och främst behöva porta om cyl för högre varvtal genom att öka flödet och porttiderna.
nu vet jag inte hur det ser ut orginal men jag skulle kunna tänka mej att den lämnar 185hp vid ca 6500rpm. porttiderna kan jag tänka mej ligger runt 120-122 vevaxelgrader för överströmningarna och 170-173 vevaxelgrader för avgasporten.
portar man om arctic cats 2 cylindrar till 124 grader för överströmningarna och 177-179 grader för avgasporten och tillverkar 2 nya expansionskammare avstämda för den nya portningen, lite kortare effektregister och peakeffekt vid 7800rpm tillsammans med ett par nya boyesen-reedventiler, forma om förbränningsrumen och tighta till squishbandet och borra eller byta förgasarna så är man med lätthet där.

det här behöver inte kosta så mycket. 3500-4000:- per styck för expansionskammarna, 6-700:- för boyesenventilerna och kanske 8-9000:- för jobbet. tot ca 17-18000:- mindre än hälften av turbokittet och med hudra procent säkerhet en motor som går bättre än 'turbomotorn'.

mvh

191 Inlägg
31 december 2009
kolvas skrev:
nu har ju inte jag skruvat 2t på många år men jag har för mig att det satt någon slags avgasventil på den sista Suzuki-motorn jag skruvade med, det var en 125cc crossmotor från någon gång på 90-talet, kan detta stämma? minnet sviker mig...

det som satt i avgasporten på din suzukimotor var för att variabelt justera timingen, detta för att hålla motorn 'in tune' med pipan över ett bredare effektregister.
att kalla den för en ventil är inte riktigt rätt då den inte kan stänga och öppna avgasporten, utan bara ändra höjden på den.

mvh

865 Inlägg
31 december 2009
KammaDej skrev:
VW_67 skrev:
KammaDej skrev:

boondock tubokit:

vill man trimma sin arctic cat 1000cc utan turbokonvertering skulle det kunna se ut såhär:
för att öka effekten till 250hp från sina, om jag minns rätt 185 orginalhästar skulle man först och främst behöva porta om cyl för högre varvtal genom att öka flödet och porttiderna.
nu vet jag inte hur det ser ut orginal men jag skulle kunna tänka mej att den lämnar 185hp vid ca 6500rpm. porttiderna kan jag tänka mej ligger runt 120-122 vevaxelgrader för överströmningarna och 170-173 vevaxelgrader för avgasporten.
portar man om arctic cats 2 cylindrar till 124 grader för överströmningarna och 177-179 grader för avgasporten och tillverkar 2 nya expansionskammare avstämda för den nya portningen, lite kortare effektregister och peakeffekt vid 7800rpm tillsammans med ett par nya boyesen-reedventiler, forma om förbränningsrumen och tighta till squishbandet och borra eller byta förgasarna så är man med lätthet där.

det här behöver inte kosta så mycket. 3500-4000:- per styck för expansionskammarna, 6-700:- för boyesenventilerna och kanske 8-9000:- för jobbet. tot ca 17-18000:- mindre än hälften av turbokittet och med hudra procent säkerhet en motor som går bättre än 'turbomotorn'.

mvh

och med ditt kitt så har du knappt 200hk i skotern... dom ställena vars man hämtar hk i skotrar snabbt e med pipor och variatorkitt...

191 Inlägg
1 januari 2010
no_fake skrev:
KammaDej skrev:
VW_67 skrev:

mvh

och med ditt kitt så har du knappt 200hk i skotern... dom ställena vars man hämtar hk i skotrar snabbt e med pipor och variatorkitt...

en till som inte orkar läsa vad som står? kanske skulle ge f*n i att posta nåt då?
läs det här:
tillverkar 2 nya expansionskammare avstämda för den nya portningen

och variatorkit ger absolut ingen effekt alls på vevaxeln, hur gärna du än vill.

4 001 Inlägg
1 januari 2010
KammaDej skrev:
kolvas skrev:

det som satt i avgasporten på din suzukimotor var för att variabelt justera timingen, detta för att hålla motorn 'in tune' med pipan över ett bredare effektregister.
att kalla den för en ventil är inte riktigt rätt då den inte kan stänga och öppna avgasporten, utan bara ändra höjden på den.

mvh

okej, då vet jag det!

Du har rätt bra koll på 2t motor, är du lika jävlig på 4t och bilchassin också? big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Slav
1 454 Inlägg
1 januari 2010
Jag byggde turbo på min gamla skoter en Ski-doo Blizzard med Rotax 503 från 1979. Det var helt utan vetskap om någonting och stum wg. maxxade förgasare och utan oljetillförsel på turbon, det gick några timmar faktiskt. Den gick fruktansvärt bra på fulla varv innan variatorerna växlade ut helt för då fick den för lite soppa pga skyhögt laddtryck.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

865 Inlägg
1 januari 2010
KammaDej skrev:
no_fake skrev:
KammaDej skrev:

mvh

en till som inte orkar läsa vad som står? kanske skulle ge f*n i att posta nåt då?
läs det här:

och variatorkit ger absolut ingen effekt alls på vevaxeln, hur gärna du än vill.

och du har fortfarande inte över 200hk i skoter med det du sätter i...

Skotrar har ännu idag och har haft det i över tio år avgasventiler på 2taktarna
Senast redigerat av no_fake (1 januari 2010)

4 001 Inlägg
1 januari 2010
no_fake skrev:
KammaDej skrev:
no_fake skrev:

läs det här:

höjer du varvet med 1300rpm så får du mer effekt och i detta fallet en bit över 200hk om vridmomentet inte minskas i motorn och det tror jag knappast att det gör.

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
1 januari 2010
no_fake skrev:

Och erfarenhet på det kommer ifrån ?
Det är dags att börja komma med lite källförteckning här i tråden, inte bara som det vart: dålig stämmning och folk blurrar ur sig små faktabitar som är våldsamt urklippta nånstans ifrån. (no offence ni som verkligen vet vad ni pratar om och har skruvat en å annan motor)

Ang att skotrar haft avgasventiler i 10 år: Jovisst, har man en regelrätt avgasventil så är det no worries.
MEN visa mig en liten skiss på en motor från en snöskoter som har det.

Det hela tråden handlar om för mig och Kammadej, är tvåtaktare UTAN avgasventil. (se skisser i föregående sidor från mig)

Sök